Om en skolelev är frånvarande olovligt eller utan förklaring, ska man reda ut orsakerna. I sådana fall bör du diskutera med barnet i lugn och ro, utan att skuldbelägga, och försöka förstå vad det handlar om.
Om ditt barn berättar om problem i skolan, inlärningen, umgänget eller humöret, se till att det finns tid för samtal. Slappna av, försök vara genuint närvarande och koncentrera dig på att lyssna.
Försök att tänka på och förstå situationen ur ett barns perspektiv, så att barnet känner sig hört. Få barnet att känna sig accepterat trots allt. Skolkning är inte rätt lösning, men barnet kan behöva stöd.
Kontakta ditt barns klasslärare och fundera tillsammans på vad som kan ligga bakom frånvaron och hur man kan minska och förebygga den. Kom ihåg att barnet är skyldigt att ta del i undervisningen och att du som förälder ansvarar för barnets skolgång.
Du kan också kontakta elevvården vid skolan, dvs. skolhälsovårdaren, kuratorn eller psykologen och be om stöd för situationen.
Egenvårdsprogrammet för föräldrar (Psykporten)(Länk leder till extern tjänst)
Utred orsakerna till skolkning
Om ditt barns inställning till skolan plötsligt förändrats i en negativ riktning, försök att ta reda på varför. Ofta finns det en klar orsak bakom förändringarna.
Om barnet drar sig undan sina vänner, försummar läxorna eller om saker börjar försvinna kan det vara ett tecken på att barnet blir mobbat eller har andra problem.
Börja utredningen genom att diskutera med barnet. Fråga vad barnet gillar eller inte gillar i skolan, vem barnet umgås med i skolan och om det finns ämnen som känns svåra att lära sig. Om ditt barn ogärna talar om sina angelägenheter, satsa då på att bygga upp ett förtroendefullt förhållande och en bra stämning. Gemensamma stunder och en god atmosfär underlättar konstruktiva samtal.
Snacka med läraren så fort som möjligt. Dessutom får ni hjälp och stöd av skolkuratorn.
Ett barn kan undvika skolan av många orsaker, och hitta på ursäkter för att inte behöva gå i skolan. Hjälp barnet att förstå vad undanflykterna egentligen beror på. Diskutera och strukturera situationen tillsammans, men acceptera inte skolkning - det gör allting bara värre.
Tråkiga upplevelser i skolan?
Försök att på ett finkänsligt sätt ta reda på läget i skolan. Är barnet osams med en skolkamrat, känner barnet sig utstött eller mobbat? Försök också att ta reda på vad som försiggår på mobilen eftersom missförstånd, gräl eller mobbning kan nå barnet även den vägen.
Barnets problem med sociala relationer ska lösas i samarbete med skolan, klasskamraterna och deras föräldrar. Läraren kan förstå helheten och en klasskamrats förälder har möjligheten att reda ut i sin ända. Även skolkuratorn hjälper i situationen.
Hur anser barnet att det går i skolan? Ibland undviker skolbarn rädsla för att misslyckas om kunskaperna inte motsvarar de egna eller föräldrarnas förväntningar. Om skolgången känns jobbig trots att barnet sätter sig in i undervisningen kan det vara fråga om koncentrations- eller inlärningssvårigheter. Man ska och får söka hjälp.
Läs om koncentrationssvårigheter i skolmiljö
Läs om skolelevens inlärningssvårigheter
Svår familjesituation bakom?
Familjens bekymmer eller kriser återspeglas ofta i skolarbetet. Ungdomar kan exempelvis reagera genom att skolka om föräldrarna grälar. Barn och ungdomar kan söka uppmärksamhet med skolkning när de känner sig förbisedda i en svår situation i familjen. Svårigheterna hemma kan också visa sig som sämre koncentrationsförmåga och orolighet.
Sök hjälp hos socialrådgivningen för barnfamiljer om du känner att den svåra situationen i familjen belastar barnet. Tillsammans med proffsen kan ni hitta sätt att underlätta situationen.
Är skärmen boven?
Ibland kan frånvaron bero på att det finns något som lockar barnet att stanna hemma. Om det visar sig att frånvaron exempelvis beror på spel eller sociala medier, kommer du förmodligen att behöva införa strängare restriktioner om detta. Överlägg med barnet vilka de nya gränserna ska vara.
Det kan vara svårt för ett barn att själv begränsa sitt spelande eller användningen av sociala medier, eftersom barnets förmåga att reglera sig utvecklas. Därför är förälderns roll är central. Om ett barn, trots tydliga gränser och stöd från en förälder, har svårt att kontrollera skärmtiden, kan det vara ett beroende som man bör få hjälp med.
Ni kan få hjälp av skolans elevvård eller socialrådgivningen för barnfamiljer.
Läs om internet, sociala medier och spel i skolåldern
Stöd till ett barn med skärmberoende (Psykporten)(Länk leder till extern tjänst)