Viktigt meddelande till diabetiker som använder sensorerna FreeStyle Libre 3 och FreeStyle Libre 3 Plus

Tillverkaren Abbott har noterat att vissa av sensorerna FreeStyle Libre 3 och FreeStyle Libre 3 Plus kan ge felaktigt låga glukosvärden. Sensorerna har delats ut till personer som lider av diabetes.

Läs från nyheten hur du kan kolla din sensors funktion

Kompisar i skolåldern

Även om barnet inleder allt fler relationer på egen hand kan du fortfarande medvetet stödja dina barns förmåga att bygga upp vänskapsrelationer.

Barn övar sig hemma, i skolan och på fritiden. Du och andra som står barnet nära har stor betydelse för hur barnet knyter nya kontakter, upprätthåller vänskapsband och löser tvister.

Barn observerar, följer och härmar det som föregår i omgivningen och de tar även modell av vuxnas sociala beteende.  Barn övar olika handlingssätt och anpassar dem, men bakom ligger alltid någon inlärd modell.  

Om barnet har problem med kompisar ta då upp detta med läraren eller en gruppledare så att de kan hjälpa barnen att reda ut situationen. Även elevvården kan hjälpa till att lösa knepiga situationer. 

Vad innebär det att vara kompis?

  • förmåga att lyssna och inleda ett samtal
  • förmåga att närma sig andra, att gå med i en aktivitet eller att be andra komma med
  • förhandlingsförmåga i olika situationer
  • att säga "nej” när det behövs
  • förmåga att lösa konflikter
  • att hjälpa och be om hjälp
  • lojalitet, rättvisa och pålitlighet
  • att förstå sina egna och andras känslor och att hantera sina känslor. 

Hur kan man lära sig att vara kompis?

Det bästa sättet att lära sig är att interagera med andra. Man kan lära sig dessa färdigheter genom att iaktta andras beteenden, skaffa sig erfarenheter samt vara mottaglig för andras känslor och avsikter. Barnets hjärna utvecklas och många färdigheter förstärks naturligt med åldern.

Som förälder kan du göra det lättare för ditt barn exempelvis genom följande: 

  • sätta ord på barnets och kompisarnas känslor i olika situationer
  • förklara vad olika situationer kan bero på
  • ge förslag på vad man ska säga och hur man ska agera i knepiga situationer
  • berätta hur man ska reagera när barnet eller någon annan blir sur.

Dina egna reaktioner på känslor och situationer i familjen och med andra är också avgörande för hur barnet lär sig att hantera känslor och uppföra sig i olika sociala situationer.

När det finns meningsskiljaktigheter i barnens vänskapsrelationer är det din sak att ingripa och hjälpa barnet att lösa dem. Ta hänsyn till ditt barns ålder och färdigheter när du hjälper barnet. Vid behov kan du delta i att reda ut en situation.

Var kan man få vänner?

Man blir inte alltid nära vän med sina klasskamrater. Det är förstås beklagligt, men du kan jämföra det med att inte heller vuxna alltid umgås med sina kolleger på fritiden.

Barnet kan erbjudas möjligheter att få vänner exempelvis från eftis, hobbyer, ungdomsgården eller internet. Många barn får idag goda kompisar från spelens virtuella värld.

 Forskning visar att spel som uppmuntrar till samarbete främjar utvecklingen av social kompetens och barnens beteende. 

Hur få stöd åt barnet?

Om ditt barn känner sig ensam eller klumpig i sociala situationer ska du först ta upp det med elevvården. Skolhälsovårdaren eller skolkuratorn kan erbjuda samtalshjälp och föreslå hur ni kommer vidare. Det är också bra att tidigt behandla sorgen och oron över ensamhet.

Socialrådgivningen för barnfamiljer kan hjälpa. En socialhandledare kan kartlägga bakgrunden till situationen och ge tips om var man kan träffa kamrater.