
Vårdgarantin
Det föreskrivs i hälso- och sjukvårdslagen(Länk leder till extern tjänst) inom vilken tid du ska få vård som inte är brådskande. Detta kallas vårdgaranti. Du kan läsa mer om vårdgarantin på social- och hälsovårdsministeriets webbplats(Länk leder till extern tjänst) .
På vardagar bör du få kontakt med en enhet inom primärvården, under tjänstetid under den dag som du tagit kontakt. Ett hälsovårdsproffs ska också bedöma ditt vårdbehov under samma vardag som du kontaktade.
I Helsingfors får du kontakt med primärvården via digitala kanaler.
- Chatbotten Hester (Sotebotti Hester) svarar på frågor om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster dygnet runt.
Sotebotti Hester på social- och hälsovårdstjänsternas webbsidor - Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, kan du bedöma symtomen i Omaolo(Länk leder till extern tjänst) . Du får instruktioner och vid behov kontakt med ett proffs.
- Flera tjänster har en återuppringningsfunktion. Vi ringer tillbaka samma vardag som vi kontaktats.
- Om ditt ärende inte är akut kan du sköta det i Maisa(Länk leder till extern tjänst) . Vi svarar inom två vardagar.
Vårdgarantin innebär att patienter från 23 års ålder och uppåt ska få vård vid hälsostationen inom 3 månader eller i enlighet med vård- eller rehabiliteringsplanen.
Patienter under 23 år ska få vård inom 14 dygn, då det är frågan om insjuknande, skada, förvärrad kronisk sjukdom, symtomdebut eller en nedsättning av funktionsförmågan. Maxtiden på 14 dygn gäller inte vårdhändelser enbart för intyg eller utlåtanden, hälsogranskningar och uppföljning.
Tyvärr är våra tjänster överbelastade och vi kan ännu inte nå målen för vårdgarantin i alla tjänster. Vi arbetar dock aktivt med att fullfölja vårdgarantin.
Patienter under 23 år ska få tandvård inom tre månader och äldre än det ska få tandvård inom sex månader. Vi erbjuder i första hand servicesedlar åt vuxna.
Om det vid undersökningar konstateras att du behöver sjukhusvård ska den specialiserade sjukvården bedöma din situation inom tre veckor från att remissen ankommit till sjukhuset, och du ska få vård inom sex månader.
I akuta situationer får du genast förstahjälpen och vård vid jouren.
Väntetider i Helsingfors stads primärvård
Enligt 55 § i hälso- och sjukvårdslagen ska nyckeltalen för tillgången till vård basera sig på THL:s utredningar. För närvarande finns det dock brister i kvaliteten på THL:s rapporter.
Tider för återuppringning
Våra hälsostationer använder sig av en återuppringningstjänst. I september 2025 ringde vi upp klienterna i medeltal 1 timme och 17 minuter efter att de tagit kontakt.
Tillgången till vård
Vi bedömer vårdbehovet omedelbart per telefon eller på plats. Enligt den lagstadgade bedömningen av vårdbehovet får du handledning, rådgivning eller hänvisning till en lämplig yrkesperson enligt din situation. Vid behov kan du få en mottagningstid eller så får du anvisningar för egenvård som är lämpliga i din situation.
Helsingfors stad har som målsättning att tillgången till icke-brådskande vård är 30 dygn till läkarmottagning och 14 dygn till sjukskötarmottagning, förutom de tider som fastställs enligt vårdgarantin.
THL:s rapporter om tillgången till vård
Tider för återuppringning
Mun- och tandvården använder sig av en återuppringningstjänst. I september 2025 ringde vi upp klienterna i medeltal 37 minuter efter att de tagit kontakt.
Tillgången till vård
I regel bedömer vi behovet av munhälsovård på telefon samma dag. Brådskande vård ges redan samma dag.
I vårdgarantikön finns just nu 5 160 personer (situationen 6.10.2025) och kunden kontaktas på nytt om 103 dygn. Man får icke-brådskande vård med servicesedlar inom en månad och i den egna verksamheten på lite över sex månader.
Staden ordnar munhälsovårdstjänster i egen regi, som köptjänst eller med servicesedel. Vi kan erbjuda servicesedlar åt vuxna som ett alternativ, om situationen tillåter. Man får vård med servicesedel inom 1–30 dygn beroende på serviceproducent (läs mer på Palse.fi(Länk leder till extern tjänst) ).
Kön växer. Detta beror på indragningar i den icke-akuta servicen och den ökade efterfrågan. Vi förbereder oss på att åtgärda situationen.
THL:s rapporter om tillgången till vård i egna verksamheten
THL:s rapporter om tillgången till vård i köpta tjänster
Återuppringningstider
Vi svarar direkt på en del av tidsbokningssamtalen, en del går till återuppringningstjänsten. Vi behandlar telefonsamtalen i regel samma dag.
Under tiden 1.2.2025 –30.4.2025 fick vi totalt 7 385 samtal av vilka
- 4216 (57 %) direkta samtal varav 92,8 % genast besvarades.
- 3 169 (43 %) bad om återuppringning.
Tillgång till vård
Vi betjänar personer fr.o.m. tonåringar och uppåt på verksamhetsställena för den centraliserade fysioterapin. Vårdrelationen inleds med en remiss enligt läkarens bedömning. Barn, gravida och kvinnor som nyligen fött barn kan få en remiss från skolhälsovården eller rådgivningsbyrån.
Personer med symtom i rörelseorganen kan söka sig till fysioterapi sedan vårdbehovet bedömts på den egna hälsostationen eller genom att fylla i symtombedömningen i Omaolo (bedömningarna för symtom i ryggen, skuldran och knät). Personer som är över 16 år kan hänvisas till fysioterapins direktmottagning på hälsostationen enligt bedömningen av vårdbehovet.
Vi följer upp tillgången till lediga tider på veckonivå både i den centraliserade fysioterapin och på direktmottagningen.
THL:s rapporter om tillgången till vård
Genomförande av första vårdhändelsen i fysioterapin, 0–22-åringar(Länk leder till extern tjänst)
Genomförande av första vårdhändelsen, i fysioterapin, 23 år och äldre(Länk leder till extern tjänst)
Telefonkontakter
Under tiden 1.1–20.3.2025 fick vi totalt 2 181 samtal av vilka
- 339 (15 %) bad om återuppringning
- 1 842 (84,5 %) direkta samtal varav 417 (22,6 %) genast besvarades.
Tillgång till vård
Det är möjligt att söka sig direkt till bedömning av vårdbehovet och behovet av avvänjningsvård, utan föregående telefonkontakt eller tidsbokning:
- Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande, mottagning utan tidsbokning vardagar kl. 8.30-15.30.
- Helsingforsare i åldern 13- 23 år kan uppsöka tjänsten för ungdomar med beroende (Hållplatsen) utan tidsbokning, vardagar kl. 9–15.
THL:s rapporter om tillgången till vård
Väntetider för tillgång till vård i den specialiserade sjukvården
Helsingfors social-, hälsovårds- och räddningssektor tillhandahåller stadsborna specialiserad sjukvård inom internmedicin, geriatrik, barnsjukdomar, psykiatri samt ungdoms- och barnpsykiatri. HUS svarar för den övriga specialiserade sjukvården av invånarna i Helsingfors.
I Helsingfors specialiserade sjukvård bedöms vårdbehovet vanligen inom den tid som fastställts i lag, dvs. tre veckor efter remitteringen. Vården ska inledas inom sex månader (i fråga om mentalvårdstjänster för personer under 23 år inom tre månader) från och med bedömningen av vårdbehovet.
Väntetider
- Väntetider och antalet personer i kö till Helsingfors social-, hälsovårds- och räddningsväsende (THL, på finska) (Länk leder till extern tjänst)
- Jämförelse mellan välfärdsområden, mentalvårdstjänster för barn och ungdomar (under 23 år, THL, på finska) (Länk leder till extern tjänst)
- Tillgång till vård inom den specialiserade sjukvården (HUS) (Länk leder till extern tjänst)
Väntetiderna för geriatrik och ungdomspsykiatrin kan inte ännu publiceras eftersom databehandlingen inte är färdig.
Väntetider och behandlingstider för tjänster inom familje- och socialservicen
Vi mäter väntetiderna för socialtjänster för äldre i dygn, och från och med 1.1.2025 publiceras uppgifterna två gånger om året. Väntetiderna för januari-juni publiceras i juli och för juli-december i januari.
Väntetider för socialtjänster för äldre 30.6.2025
- Personer över 75 år kan få en bedömning av servicebehovet inom sju dygn, vilket är den lagstadgade tiden. Väntetiden är i genomsnitt fyra dygn.
- Väntetiden för långvarig heldygnsomsorg är cirka 36 dygn och det finns 12 personer som har stått i kö i över tre månader. Väntetiden räknas från och med att ärendet inleds till dess att man får en plats.
- Efter att ha fått ett positivt beslut om hemvård levereras hemvården inom sju dygn.
Väntetider för socialtjänster för äldre 31.12.2024
- Personer över 75 år kan få en bedömning av servicebehovet inom sju dygn, vilket är den lagstadgade tiden. Väntetiden är i genomsnitt tre dygn.
- Väntetiden för långvarig heldygnsomsorg är cirka 26 dygn och det finns 12 personer som har stått i kö i över tre månader.
- Efter att ha fått ett positivt beslut om hemvård levereras hemvården inom sju dygn.
Väntetider för socialtjänster för äldre 31.8.2024
- Personer över 75 år kan få en bedömning av servicebehovet inom sju dygn, vilket är den lagstadgade tiden. Väntetiden är i genomsnitt tre dygn.
- Väntetiden för långvarig heldygnsomsorg är cirka 19 dygn och det finns 20 personer som har stått i kö i mer än tre månader.
- Efter att ha fått ett positivt beslut om hemvård levereras hemvården inom sju dygn.
Barnskydd
Handläggningstid för barnskyddsanmälan | Utförd inom lagstadgad tid 1.1–31.3.25 99,5 % |
---|---|
Handläggningstid för bedömning av servicebehov för barnskydd och särskilt stöd | Utförd inom lagstadgad tid 1.1–31.3.25 98,8 % |
Funktionshinderservice
Ansökningar om funktionshinderservice | bedömning av servicebehov inom 7 dagar 93,37 % (1.10.2023 - 31.3.2024) |
---|---|
Ansökningar om funktionshinderservice | beslut fattat inom 3 månader från ansökningens ankomst 96,46 % (1.10.2023 - 31.3.2024) |
Utkomststöd
Den lagstadgade behandlingstiden för utkomststöd har uppfyllts | 97,73 % (perioden 1.1-31.3.2024) |
---|
Psykolog och kurator
Antalet elever/studerande per psykolog | 1009 (rekommendation 780) |
---|---|
Antalet elever/studerande per kurator | 589 (rekommendation 670) |
Kundupplevelsen
Vi samlar in kundrespons med hjälp av pekskärmar i våra serviceställen. Mätning av kundupplevelsen ger oss information om hur tjänsterna fungerar, och vi använder oss av resultaten för att utveckla verksamheten.
Vi följer upp kundupplevelsen med hjälp av bland annat NPS-indexet. NPS (Net Promoter Score) är ett referensindex som beskriver sannolikheten för att våra kunder ska rekommendera våra tjänster åt andra. När resultatet är positivt rekommenderas tjänsten mer än den kritiseras.
I det uppdaterade diagrammet presenteras de månatliga resultaten av NPS-indexet på hälsostationer, internmedicinska klinikerna, tandklinikerna och servicecentralerna. Resultaten kan läsas integrerat eller per verksamhetsställe. I diagrammet visas endast de resultat som har fått mer än 20 svar per månad.
I Helsingfors har de mångsidiga social- och hälsovårdstjänsterna vanligen samlats under samma tak. Vid granskningen av nettorekommendationsindexets resultat bör man ta hänsyn till att respons ges på en apparat i ett verksamhetsställes entréhall. Resultaten kan därför också ge en bredare bild av verksamheten på en och samma våning eller för hela byggnaden.
NPS-index mäts genom att fråga kunden: "Hur sannolikt skulle du rekommendera tjänsten till andra?". Frågan besvaras på en skala från 0 till 10, där 0 = mycket osannolikt och 10 = högst sannolikt.
På basis av svaren delas kunderna in i tre grupper:
Förespråkare: Kunder vars svar är 9-10
Passiva: Kunder vars svar är 7-8
Kritiska: Kunder vars svar är 0-6.
NPS-rekommendationsindex räknas ut genom att subtrahera antalet förespråkare (%) från antalet kritiska (%).
NPS-index kan anta vilket som helst värde mellan -100 och +100.
Kundupplevelsen i Social- och hälsovårdtjänster (NPS)
Kundupplevelseöversikter
2025
- Kundupplevelseöversikt 2/2025(Länk leder till extern tjänst)
- Kundupplevelseöversikt 1/2025(Länk leder till extern tjänst)
2024
- Årsöversikt för kundupplevelsen 2024(Länk leder till extern tjänst)
- Kundupplevelseöversikt 7-9/2024(Länk leder till extern tjänst) (på finska, publiceras senare på svenska)
- Kundupplevelseöversikt 4-6/2024(Länk leder till extern tjänst)
- Kundupplevelseöversikt 1-3/2024(Länk leder till extern tjänst)
- Invånarenkät 2024 (pdf)
2023
- Kundupplevelseöversikt 2023(Länk leder till extern tjänst)
- Helsingfors social- och hälsovård kundupplevelser 3/2023(Länk leder till extern tjänst)
- Helsingfors social- och hälsovård kundupplevelser 2/2023(Länk leder till extern tjänst)
- Helsingfors social- och hälsovård kundupplevelser 1/2023(Länk leder till extern tjänst)