Viktigt meddelande till diabetiker som använder sensorerna FreeStyle Libre 3 och FreeStyle Libre 3 Plus

Tillverkaren Abbott har noterat att vissa av sensorerna FreeStyle Libre 3 och FreeStyle Libre 3 Plus kan ge felaktigt låga glukosvärden. Sensorerna har delats ut till personer som lider av diabetes.

Läs från nyheten hur du kan kolla din sensors funktion

Skolelevens inlärningssvårigheter

Om ditt barn har svårt att tillägna sig de färdigheter och kunskaper som krävs i skolan kan ni tillsammans med lärarna söka upp lämpliga sätt att stödja barnet.

Varje grundskoleelev har rätt till stöd för lärandet. Lärdomen är viktig för barnets självkänsla, det handlar inte bara om hur det går i skolan utan också om tålamod och sociala relationer.

Om ditt barn lär sig långsammare eller annorlunda än klasskamraterna är det bra om familjen och lärarna tillsammans funderar på situationen. Det är viktigt att ta reda på orsakerna, men det är ännu viktigare att i god tid hitta lösningar som underlättar situationen. 

Inlärningssvårigheter kan vara betungande

Inlärningssvårigheter återspeglas ofta i barnets beteende och känsloliv.

Om det krävs mer arbete än vanligt för att lära sig, kan det återspeglas i hur barnet orkar. När barnet är trött efter skoldagen kan det visa sig som irritabilitet och ilska hemma. Det kan också börja kännas motigt att gå till skolan och studiemotivationen minskar.

Ett barn eller en tonåring kanske undviker sådant som känns svårt eller låter bli att göra läxorna. Somliga barn reagerar genom att känna sig underlägsna, gråta, bli nedstämda eller ängsliga, i synnerhet när det gäller skolarbetet.

När barnet får tillräckligt med stöd i rätt tid blir det mindre jobbigt. På så sätt förebygger stödet också de känslomässiga och beteendemässiga aspekterna. 

Identifiering och stöd hjälper till att gå vidare

Tidig identifiering av inlärningssvårigheter och tillräckligt stöd förebygger också barnets känslomässiga och beteendemässiga svårigheter och underlättar naturligtvis själva lärandet. Enligt lagen om grundläggande utbildning har varje elev rätt till stöd för lärande och skolgång under hela grundskolan.

Familjen kan underlätta barnets situation hemma genom att erbjuda stöd och godkännande och genom att samarbeta med proffsen.

Att söka stöd börjar vanligen med ett samtal med lärare, speciallärare eller elevvården. Skolans vuxna planerar och genomför stödåtgärder i samarbete med er.

Om barnet trots skolans och hemmets långvariga stöd inte gör framsteg eller lärandet går långsamt, kan elevvården leda barnet till skolpsykologen för undersökning. Skolpsykologen utreder orsakerna så att skolan kan planera och rikta stödåtgärderna på ett bättre sätt.

Vid allvarliga inlärningssvårigheter kan man dessutom via skolpsykologen söka stöd och rehabilitering utanför skolan.

Läs mer om stöd för lärande

Inlärningssvårigheter är individuella

Inlärningssvårigheter förklaras vanligen inte av en enskild faktor, t.ex. brist på övning eller verktyg, en sjukdom eller psykisk störning. Men vissa sjukdomar och skador kan innebära att lärandet försvåras.  

Barnets inlärningssvårigheter kan vara generella eller specifika. Generella inlärningssvårigheter är kognitiva hinder som påverkar förmågan att förstå, bearbeta och använda information, medan specifika inlärningssvårigheter visar sig bara på ett visst område.

Olika svårigheter, såsom med lärande, koncentration och social växelverkan kan förekomma samtidigt.

Ibland är det befogat att undersöka inlärningssvårigheterna närmare. När stödet från skolhälsovården inte räcker kan en skolpsykolog eller läkare skicka en remiss till undersökning hos en neuropsykolog vid familjecentret. 

Läs mer om undersökning hos familjecentrets neuropsykolog 

Läs- och skrivsvårigheter

Man börjar öva sig läsa och skriva i skolans första och andra klass. Det är viktigt att du uppmuntrar inlärningen, men ge också ditt barn ro att lära sig i egen takt.

Läraren och den övriga personalen erbjuder stöd åt alla barn, i enlighet med deras behov. Om barnet trots stödet inte kan läsa på våren i andra klass, kan det vara bra att fundera över orsakerna till inlärningssvårigheterna.

Tala med läraren om din oro för läs- och skrivkunnigheten om det blir aktuellt. Om läraren inleder en diskussion är det viktigt att du visar öppenhet.

Info till föraldrar: Opas lukivaikeudesta lasten vanhemmille (PDF) (På Finska)(Länk leder till extern tjänst)

Svårigheter med matematik

Matteproblem kan visa sig som att barnet är långsamt eller känner att det är jobbigt att räkna.

I matematiken bygger de nya kunskaperna starkt på det man lärt sig tidigare, och om det finns luckor i bildningen är det svårt att hänga med. I många fall är det viktigt att återvända till de grundläggande frågorna i syfte att förstärka de matematiska kunskaperna.  

Vid behov bör du ta upp eventuella bekymmer med barnets lärare och vara öppen om läraren vill diskutera frågan. 

Egenvårdsprogrammet för barn med svårigheter i matematik  (Psykporten)(Länk leder till extern tjänst)

Info till föraldrar: Opas matematiikan oppimisvaikeuksista lasten vanhemmille (PDF) (På Finska)(Länk leder till extern tjänst)