Spel och videor ger barnen meningsfull sysselsättning. Barn kan också spela spel tillsammans med vänner, och många snackar om program och spel på fritiden.
Se videor tillsammans med barnet, ladda ner spel till din enhet och delta i konsolspel. Fråga vad barnet gör på nätet, vilka videor det tittar på och vilka spel som spelas.
Ditt öppna intresse för spel, internet och kommunikationsmedel sänker barnets tröskel att prata om även obehagliga saker dykt upp på nätet och i spel.
Fråga också om ditt barn har laddat ner meddelandeapplikationer eller tittat på sociala medier.
De flesta sociala medier och meddelandeapplikationer förbjuder att barn under 13 år går med, men ofta kan man se inlägg i webbläsaren även utan app eller konto. En del barn kan också kringgå åldersgränsen och skapa ett konto med falska uppgifter.
Det faktum att en video eller bild publiceras i sociala medier innebär naturligtvis inte att innehållet är olämpligt för barn. Att ha ett eget konto på sociala medier kräver redan en hel del mediekunskap och en viss förståelse för algoritmernas funktion.
Uppmuntra ditt barn att berätta om något obekvämt dyker upp på nätet eller i spelet. Barnet kan skämmas för att ha råkat ut för en obehaglig situation eller sett läskigt innehåll på nätet, och vågar kanske inte berätta om det för dig på eget initiativ, inte minst om innehållet strider mot de överenskomna reglerna.
Det är framför allt ditt ansvar att ta upp frågan i vardagen. Visa förståelse i situationer där ett barn har handlat fel. Det är viktigt att barnet vågar tala med dig även i framtiden.
Vad göra om barnet är fast i enheten?
Om det är problematiskt att begränsa barnets spel eller surfning, pröva att diskutera vardagsuppgifter eller erbjud något annat att göra i stället för att fokusera dig på att minska skärmtiden.
Om du till exempel vill att barnet ska använda mer tid för läxorna (i stället för att spela), försök att inte nämna spelandet. Tala hellre om att ägna mer tid åt läxorna. Visa samtidigt förståelse: "Jag vet att det finns mycket mer intressanta saker än att göra läxor."
Låt barnet vara med och fundera på vad som skulle bidra till att barnet sysslar mer med det du önskar. Kom överens med barnet om hur du och de andra familjemedlemmarna kan påminna om tidsanvändningen på ett sätt som motiverar barnet.
Det kan också vara lättare att bryta sig loss från apparaterna genom att ägna sig åt hobbyer, utomhusaktiviteter eller göra utflykter tillsammans. Man kan exempelvis inte ta med sig utrustning till simhallen, bastun, tennisbanan eller då man cyklar. Kan ni utöva en mobilfri hobby regelbundet varje vecka? Låt barnet föreslå något lämpligt att göra utan mobilen.
Nya digirekommendationer för barn (THL)(Länk leder till extern tjänst)