Du kan kontakta social- och patientombuden exempelvis när
- du är missnöjd med vården, betjäningen eller bemötandet
- du behöver råd om dina rättigheter inom socialvården, hälso- och sjukvården eller småbarnspedagogiken.
Helsingfors stads social- och patientombud ger råd till klienter, patienter och anhöriga om tjänster som ordnas av Helsingfors stad samt av privata serviceproducenter i Helsingfors. Också de anställda inom dessa tjänster kan kontakta social- och patientombudet.
Social- och patientombuden fattar inga beslut och tar inte ställning till medicinsk vård eller hur personalen har handlat. Tjänsten är konfidentiell, opartisk och avgiftsfri. Social- och patientombuden ger inte råd i frågor som gäller FPA, sysselsättningstjänsterna eller intressebevakning.
Läs mer om ämnet
- Information om klientavgifter
- Information om begäranden om information
- Information om tillgången till vård
- Information om byte av hälsostation