Uppmärksamhet är en färdighet som fortfarande utvecklas i vuxenlivet. En del barn behöver mer stöd än andra på grund av koncentrationssvårigheter.
Svårigheter med koncentrationsförmågan visar sig i olika åldrar och i olika miljöer på olika sätt. Det kan i vardagen handla om svårigheter att följa anvisningar eller glömska, livlighet och försjunkenhet. Ibland kan allting accentueras i lediga stunder.
Svårigheterna kan göra barnet frustrerat, nedslaget och ointresserat av skolan.
Det är viktigt att barnet kan rikta sin uppmärksamhet på sådant som är väsentligt för aktiviteten. För detta kan skolan och hemmet erbjuda hjälp på många olika sätt.
Läs mer om hur kan man få vardagen att fungera (ADHD-liitto)(Länk leder till extern tjänst)
Ladda ner handboken Få vardagen att fungera (PDF)(Länk leder till extern tjänst)
Koncentration kräver lämpliga omständigheter
Situationen och miljön påverkar barnets förmåga att agera enligt de vuxnas önskan. Ett barn som lider av koncentrationssvårigheter är ofta antingen över- eller understimulerat i sin omgivning. Kraftig trötthet, för mycket skärmtid och dålig arbetsro kan också störa barnet.
När vuxna pratar om koncentrationssvårigheter hos barn önskar de ofta att barnets beteende ska anpassas enligt omgivningens krav. Men lösningen finns vanligen i omgivningen, inte bara i barnets beteende.
Innan man planerar stödåtgärder är det viktigt att skolans vuxna kan identifiera hur miljön och olika situationer påverkar barnets koncentrationsförmåga.
Psykologens kommentar
Föräldrar och lärare anser ofta att kraven och reglerna bör vara så lika för barnen som möjligt. En likartad uppfostran stärker dock de medfödda skillnaderna mellan olika barn. Eftergifter och flexibilitet kan därför ses som en mer jämlik uppfostran.
Stödinsatser i skolan
Barnets medfödda egenskaper påverkar också hur mycket hen måste anstränga sig för att anpassa sig till de krav som skolan ställer. Även en hänsynsfull inlärningsmiljö ställer olika krav på barn.
Studier visar att det bästa sättet att utveckla barnets uppmärksamhet är när vuxna ger tydliga anvisningar och belönar det önskade beteendet.
Lärarna ska systematiskt ge barnet stöd under hela skoldagen, erbjuda hjälp i enlighet med barnets specifika behov och omedelbart ge återkoppling om framgångarna och om vad barnet kan göra bättre.
Ditt barn behöver inte en diagnos för att få stöd från skolan eller elevvården. Du kan delta i planeringen av stödåtgärderna tillsammans med läraren och ofta även skolpsykologen. En skolpsykolog kan behövas, i synnerhet om koncentrationssvårigheterna pågått länge och förekommit i olika miljöer och påverkar barnets mående negativt.
Skolpsykologen bedömer barnets symptom och tar reda på vilka faktorer som påverkar barnet och beteendet, i skolan och i hemmet. Var ärlig och öppen, och berätta också om vad ni kan göra hemma för att förbättra ditt barns koncentrationsförmåga.
När behövs en ADHD-undersökning?
Stödet från skolan kräver ingen diagnos - egentligen är det nästan tvärt om. Före neurologiska undersökningar måste man först utesluta andra orsaker som påverkar koncentrationen. Det stöd barnet får och hur stödet upplevs hjälper till att förstå vilka olika faktorer som påverkar barnet.
Diagnosen för neurologiska störningar grundar sig på en läkares bedömning av orsaken till symtomen. Om du anser att skolans och hemmets stödåtgärder inte tillgodoser barnets behov, samla in observationer under en längre tid både i hemmet och i skolan. Läkaren kan inte ställa en diagnos om bara en källa upptäcker symptomen eller om de uppträder i en enda miljö.
En diagnos är nödvändig endast om ni vill att barnet ska testa medicinering och läkaren anser det vara motiverat med tanke på omständigheterna.