Tällä sivulla
- Ladataan sisällysluetteloa
Seuraamme ja kehitämme palvelujemme laatua asiakkaiden ja henkilöstön kokemusten sekä palvelujen saatavuuden, vaikuttavuuden ja tuottavuuden perusteella. Käytämme laatutyössä jatkuvan kehittämisen Lean-menetelmiä.
Jokainen toimintayksikkö valvoo toimintaansa omavalvontasuunnitelman mukaan. Valvomme palvelujen laatua auditoinneilla, valvontakäynneillä ja yhteisillä kehittämistilaisuuksilla.
Näin valvomme
Lastensuojelu
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön yksikkö järjestää palveluja niille lapsille ja perheille, jotka ovat lastensuojelun asiakkaita ja sosiaalihuollon erityisen tuen tarpeessa. Valvomme palvelujemme laatua ennakoivasti ja suunnitelmallisesti sekä puuttumalla välittömästi epäkohtiin.
Ennakoiva valvonta tarkoittaa muun muassa sitä, että teemme yhteistyötä vain sellaisten palveluntuottajien kanssa, joiden luvat ovat kunnossa. Suunnitelmalliseen valvontaan kuuluvat muun muassa ohjaavat keskustelut ja tarkastuskäynnit toimintapisteissä.
Lisäksi lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä valvoo palvelun laatua lapsikohtaisesti.
Lapsiperheiden kotipalvelu
Järjestämme lapsiperheiden kotipalvelua sekä omana toimintanamme että palvelusetelillä ja ostopalveluina.
Valvomme kotipalvelun laatua muun muassa omavalvontasuunnitelmilla, ohjaus- ja valvontatapaamisilla sekä pistokokeilla. Puutumme ilmoitettuihin epäkohtiin välittömästi.
Valvomme kaikkia hoivakoteja yhdenmukaisesti riippumatta siitä, tuotammeko palvelun itse vai ostammeko sitä. Menetelmiimme kuuluvat muun muassa:
Omavalvontasuunnitelma
Kaikki hoivakodit noudattavat omavalvontasuunnitelmaa, jonka osa-alueita ovat riskien arviointi, asiakkaan asema, oikeudet ja oikeusturva, palvelun sisältö ja omavalvonta sekä henkilöstön johtaminen ja turvallinen työnteko. Seuraamme jokaisen suunnitelman toteutumista säännöllisesti.
RAI-arviointi
RAI-arviointi (Resident Assessment Instrument) antaa tietoa hoivakodin asiakkaan terveydentilasta, liikkumisesta, lääkityksestä ja hoidon laadusta. Tulokset antavat tärkeää tietoa myös seniorikeskuksen kokonaistilanteesta, joten niiden avulla hoitopaikkoja voi vertailla keskenään.
Auditointi
Teemme säännöllisesti auditointikäyntejä seniorikeskuksiin ja tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Auditoinnissa vertaamme, noudattaako yksikön toiminta sille annettuja vaatimuksia. Auditointikäynneillä arvioimme hoidon kannalta tärkeitä asioita, kuten asiakkaan tietojen kirjaamista ja hygieniaa.
Auditointeja tehdään usealla tavalla. Yksiköt auditoivat itse omaa toimintaansa, mutta auditointeja tekevät myös yksikön ulkopuoliset työntekijät. Yksikön auditointi ei kuitenkaan koskaan perustu vain oman henkilökunnan arviointiin.
Käytössämme on myös haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusjärjestelmät. Lisäksi selvitämme asiakastyytyväisyyskyselyillä hoivakotien asiakkaiden kokemusta palvelun laadusta.
Järjestämme asumispalveluja vammaisille sekä omana toimintanamme että ostopalveluina. Toimintamme perustuu kehitysvammalakiin, vammaispalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin.
Valvomme asumispalvelujen laatua muun muassa omavalvontasuunnitelmilla, ohjaus- ja valvontatapaamisilla ja pistokokeilla. Jos saamme ilmoituksen epäkohdasta, ryhdymme heti toimiin sen korjaamiseksi.
Päihdehoitopalvelut
Päihdehoitopalvelut koostuvat omasta toiminnastamme ja niitä täydentävistä ostopalveluista. Työntekijämme päihdepoliklinikoilla, nuorisoasemalla ja jälkikuntoutuksessa koordinoivat asiakkaan palvelukokonaisuutta.
Seuraamme päihdehoitopalvelujen laatua muun muassa omavalvontasuunnitelmilla, 1–4 kertaa vuodessa järjestettävillä seurantatapaamisilla ja pistokokein. Keräämme palautetta sekä työntekijöiltä että asiakkailta.
Asunnottomien ja mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut
Asumisen tuki -yksikkö järjestää asumispalveluja asunnottomille ja mielenterveyskuntoutujille.
Valvomme palvelujemme laatua esimerkiksi tekemällä ohjaus- ja valvontakäyntejä, joissa tarkastamme muun muassa toimitilat, henkilöstötilanteen sekä asiakkaan hoitoon, hyvinvointiin ja ohjaamiseen liittyvät suunnitelmat. Teemme myös pistokokeita.
Reagoimme ilmoitettuihin epäkohtiin välittömästi.
Omavalvontaohjelma ja -suunnitelmat
Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelmassa kuvataan se, miten järjestämme ja toteutamme omavalvontaan liittyviä tehtäviä sekä varmistamme palvelujen saatavuuden, jatkuvuuden, turvallisuuden, laadun ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumisen.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen omavalvontaohjelma 2023 (pdf)
Omavalvontasuunnitelmassa kuvaamme ne toimenpiteet, joilla valvomme toimintayksikköjämme, henkilökuntaamme sekä tuottamiemme palveluiden laatua.
Apuvälinepalvelut
Fysioterapia
Toimintaterapia
Opiskeluterveydenhuolto
Hammashoito
Sairaalat
Asunnottomuus-, mielenterveys- ja päihdepalvelut
Auroran avohoitovalmennus (pdf)
Auroran kuntoutusyksikkö (pdf)
COVID-19 aikainen Lauttasaaren asumisyksikkö (pdf)
Hietaniemenkadun palvelukeskus (pdf)
Myllypuron kuntoutuskoti (pdf)
Sosiaali- ja kriisipäivystys (pdf)
Strömsinlahdenpolun asuintalo (pdf)
Tukikodit, Pakila, Pihlajamäki ja Pukinmäki (pdf)
Vanhan viertotien asumisyksikkö (pdf)
Neuvola, kouluterveydenhuolto ja perheiden erityispalvelut
Lapsiperheiden kotipalvelu (pdf)
Lapsiperheiden sosiaaliohjaus (pdf)
Neuvolan psykologipalvelut (pdf)
Terapeuttinen vauvaperhetyö (pdf)
Muut perheiden tukipalvelut (pdf)
Lastensuojelu ja perhesosiaalityö
Lastensuojelun palvelujen asiakasohjaus / muut toiminnot (pdf)
Lastensuojelun perhehoidon palvelut (pdf)
Lastensuojelun sosiaalityö (pdf)
Tehostettu perhetyö / perhetyö (pdf)
Lastenkodit, perhehoito ja vastaanottolaitokset
Nuorten vastaanotto Herttoniemi (pdf)
Nuorten vastaanotto Kallio (pdf)
Senioreiden kotona asumista tukevat palvelut ja ympärivuorokautinen hoiva (pdf)
Arviointi- ja tukipalvelut
Gerontologinen sosiaalityö (pdf)
Kuntouttava arviointiyksikkö (pdf)
Selvitys- arviointi- ja sijoitus -palvelu (pdf)
Kotihoito
Eteläinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Itäinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Kaakkoinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Keskinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Koillinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Lounainen kotihoitoyksikkö (pdf)
Läntinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Pohjoinen kotihoitoyksikkö (pdf)
Kotihoidon lääkärit
Kotihoidon lääkärit yksikkö (pdf)
Seniorikeskukset, palvelutalot ja palvelukeskukset
Itäkeskuksen palvelutalo (pdf)
Kustaankartanon seniorikeskus (pdf)
Munkkiniemen palvelutalo (pdf)
Myllypuron seniorikeskus (pdf)
Riistavuoren seniorikeskus (pdf)
Roihuvuoren seniorikeskus (pdf)
Vuorensyrjän palvelutalo (pdf)
Vammaisten sosiaalityö
Vammaisten asumispalvelut
Vammaisten asumis- ja laitospalvelut (pdf)
Haakoninlahden asuntoryhmä (pdf)
Hampurinkujan asuntoryhmä (pdf)
Isonniitynkadun ryhmäkoti (pdf)
Kankarepolun ryhmäkoti ja tuettu asuminen (pdf)
Mörssärinaukion ryhmäkoti (pdf)
Rastilankallion ryhmäkoti (pdf)
Steniuksentien ryhmäkoti (pdf)
Viikin ja Jätkäsaaren palveluasumisryhmät (pdf)
Vammaisten osallisuus- ja työllistymispalvelut
Sofianlehdon toimintakeskus (pdf)
Toimintakeskus Kalasatama (pdf)
Tuetun työllistymisen palvelu (pdf)
Vallilan työ- ja valmennuskeskus (pdf)
Vammaistyön Haavikon valmennuspiste (pdf)
Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakas- ja potilasturvallisuus tarkoittaa, että sinulla on oikeus laadukkaaseen ja turvalliseen hoitoon tai palveluun. Tavoitteena on, että hoito tai palvelu edistää hyvinvointiasi eikä aiheuta siihen kuulumatonta vaaraa tai haittaa.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden valvonta on kuvattu toimialan omavalvontasuunnitelmassa.
Asukas- ja potilasturvallisuuden raportointi perustuu toimialan lakisääteiseen omavalvontasuunnitelmaan. Asiakas- ja potilasturvallisuusraportin tuottaa toimialan asiakas- ja potilasturvallisuuden seurantaryhmä.