Odotusajat ja asiakaskokemus

Laki määrittää, missä ajassa sinun tulee päästä kiireettömään hoitoon. Asiakaskokemusta mittaamalla saamme tietoa palvelujemme toimivuudesta.
Kuva: Laura Oja

Hoitotakuu

Terveydenhuoltolaki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) määrittää, missä ajassa sinun tulee päästä kiireettömään hoitoon. Tätä kutsutaan hoitotakuuksi. Voit lukea lisää hoitotakuusta sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) .

Sinun tulee saada yhteys perusterveydenhuoltoon, kuten terveysasemalle tai hammashoitoon, arkisin virka-aikana samana päivänä, kun olet ottanut yhteyttä. Terveydenhuollon ammattilaisen on myös arvioitava hoidon tarpeesi samana päivänä, kun olet ottanut yhteyttä.  

Helsingissä saat yhteyden perusterveydenhuoltoon digitaalisten kanavien kautta.

Hoitotakuun mukaan 23 vuotta täyttäneiden tulee päästä terveysasemalle hoitoon 3 kuukaudessa tai oman hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti. 

Alle 23-vuotiaiden tulee päästä hoitoon 14 vuorokaudessa, jos hoidossa on kyse sairastumisesta, vammasta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta, uusista oireista tai toimintakyvyn alenemasta. 14 vuorokauden enimmäisaika ei koske esimerkiksi todistuksen tai lausunnon saamista, terveystarkastuksia ja seurantakäyntejä. 

Valitettavasti palveluissa on ruuhkaa emmekä vielä pääse kaikissa palveluissa hoitotakuun tavoitteisiin. Teemme kuitenkin aktiivisesti töitä hoitotakuun toteutumiseksi.

Suun terveydenhuollossa alle 23-vuotiaiden on päästävä hoitoon viimeistään kolmessa kuukaudessa ja tätä vanhempien viimeistään kuudessa kuukaudessa. Tarjoamme aikuisille ensisijaisesti palveluseteliä.  

Jos tutkimuksissa todetaan, että tarvitset sairaalahoitoa, erikoissairaanhoidon on arvioitava tilanteesi kolmen viikon kuluessa lähetteen saapumisesta sairaalaan ja sinun on päästävä hoitoon kuudessa kuukaudessa.  

Kiireellisissä tilanteissa saat päivystyspisteestä ensiapua ja hoitoa heti.

Odotusajat Helsingin kaupungin perusterveydenhuollossa

Hoitoon pääsyn tunnuslukujen tulee terveydenhuoltolain 55 § mukaan perustua THL:n julkaisemiin raportteihin. Tällä hetkellä THL:n raporttien laadussa on kuitenkin vielä puutteita.

Takaisinsoittoajat

Terveysasemillamme on käytössä takaisinsoittopalvelu. Toukokuussa 2025 soitimme takaisin asiakkaalle keskimäärin 2 tunnin 31 minuutin kuluttua yhteydenotosta. 

Hoitoonpääsy

Kun otat meihin yhteyttä, arvioimme hoidon tarpeesi ja sen kiireellisyyden heti joko puhelimitse tai paikan päällä.  Lakisääteisen hoidon tarpeen arvion perusteella saat tilanteeseesi sopivaa ohjausta, neuvontaa tai ohjauksen sopivan ammattilaisen luokse. Tarvittaessa sinulle voidaan esimerkiksi varata aika vastaanotolle tai saat tilanteeseesi sopivia itsehoito-ohjeita.

Hoitotakuun määrittelemien hoitoonpääsyaikojen ohella Helsingin omana tavoitteena on, että kiireettömään hoitoon pääsee lääkärille 30 vuorokaudessa ja hoitajalle 14 vuorokaudessa.

THL:n raportit hoitoonpääsyn  toteutumisesta

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen, 0–22-vuotiaat, lääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen, 0–22-vuotiaat, hoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen, 23 vuotta täyttäneet, lääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen, 23 vuotta täyttäneet, hoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Takaisinsoittoajat

Suun terveydenhuollossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Toukokuussa 2025 soitimme takaisin asiakkaalle keskimäärin 52 minuutin kuluttua yhteydenotosta.

Hoitoonpääsy

Arvioimme suun terveydenhuollossa hoidon tarpeen pääsääntöisesti puhelimitse saman päivän aikana. Kiireelliseen hoitoon pääsee samana päivänä.

Hoitotakuujonossa on tällä hetkellä 5 102 asiakasta (tilanne 26.5.2025). Kiireettömään hoitoon omassa toiminnassa pääsee hieman alle kuudessa kuukaudessa. Palvelusetelillä kiireettömään hoitoon pääsee kuukaudessa.

Kaupunki järjestää suun terveydenhuollon palvelut oman toiminnan lisäksi ostopalvelu- ja palvelusetelitoimintana. Voimme tarjota aikuisille palveluseteliä oman toiminnan vaihtoehtona, jos se on tilanteessa mahdollinen. Palveluntuottajasta riippuen hoitoon pääsyaika palvelusetelillä on 1–30 vrk (lisätietoa Palse.fi-portaalista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ).

Jono on kasvussa. Tilanteen taustalla ovat kiireettömän palvelutuotannon supistaminen ja kysynnän kasvu. Toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi valmistellaan.

THL:n raportit hoitoonpääsyn toteutumisesta, oma toiminta

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon omassa toiminnassa, 0–22-vuotiaat, hammaslääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon  omassa toiminnassa, 0–22-vuotiaat, suuhygienistin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen omassa toiminnassa, 0–22-vuotiaat, hammashoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon omassa toiminnassa, 23 vuotta täyttäneet, hammaslääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon  omassa toiminnassa, 23 vuotta täyttäneet, suuhygienistin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen omassa toiminnassa, 23 vuotta täyttäneet, hammashoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

THL:n raportit hoitoonpääsyn toteutumisesta, ostopalvelut

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon  ostopalveluissa, 0–22-vuotiaat, hammaslääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon ostopalveluissa, 0–22-vuotiaat, suuhygienistin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen ostopalveluissa, 0–22-vuotiaat, hammashoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon ostopalveluissa, 23 vuotta täyttäneet, hammaslääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen hammashoidon ostopalveluissa, 23 vuotta täyttäneet, suuhygienistin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen ostopalveluissa, 23 vuotta täyttäneet, hammashoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Takaisinsoittoajat

Osaan ajanvarauspuheluista vastaamme suoraan, osa siirtyy takaisinsoittopalveluun. Puhelut käsittelemme pääsääntöisesti saman päivän kuluessa.

Ajalla 1.2.2025–30.4.2025 saimme yhteensä 7 385 puhelua, joista

  • suoria puheluita 4 216 (57 %), joista suoraan vastattujen osuus 92,8 %
  • soittopyyntöjä 3 169 (43 %).

Hoitoonpääsy

Palvelemme yläkouluikäisiä ja sitä vanhempia asiakkaita keskitetyn avofysioterapian toimipaikoissa. Asiakkaaksi ohjaudutaan lähetteellä lääkärin arvion perusteella. Lapset sekä raskaana olevat ja synnyttäneet voivat saada lähetteen myös neuvolasta tai kouluterveydenhuollosta.

Tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas voi hakeutua fysioterapiaan oman terveysaseman hoidon tarpeen arvioinnin kautta tai täyttämällä Omaolo-oirearvioinnin (Omaolossa selkä-, olkapää- ja polvioirearviot). Hoidon tarpeen arvioinnin perusteella yli 16-vuotiaat voidaan ohjata terveysasemalle fysioterapeutin suoravastaanotolle.

Seuraamme viikkotasolla vapaiden aikojen saatavuutta sekä keskitetyssä avofysioterapiassa että suoravastaanottofysioterapiassa.

THL:n raportit hoitoon pääsyn toteutumisesta

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen fysioterapiassa, 0–22-vuotiaat(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen fysioterapiassa, 23 vuotta täyttäneet(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Puhelinyhteydenotot

Ajalla 1.1.–20.3.2025 saimme yhteensä 2 181 puhelua, joista

  • soittopyyntöjä 339 (15,5 %)
  • suoria puheluita 1 842 (84,5 %), joista suoraan vastattujen osuus 417 (22,6 % suorista puheluista).

Hoitoonpääsy

Hoidon tarpeen ja päihdevieroitustarpeen arviointiin on mahdollista hakeutua suoraan ilman edeltävää puhelinkontaktia tai ajanvarausta:

  • Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on vastaanotto ilman ajanvarausta (VIA) arkisin klo 8.30–15.30.
  • 13–23-vuotiaat helsinkiläiset voivat hakeutua ilman ajanvarausta Nuorten päihdepalvelu Pysäkille arkisin klo 9–15.
THL:n raportit hoitoon pääsyn toteutumisesta

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen päihdepalveluissa, 0–22-vuotiaat, lääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen päihdepalveluissa, 0–22-vuotiaat, hoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen päihdepalveluissa, 23 vuotta täyttäneet, lääkärin vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ensimmäisen hoitotapahtuman toteutuminen päihdepalveluissa, 23 vuotta täyttäneet, hoitajan vastaanotto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Hoitoon pääsyn odotusajat erikoissairaanhoidossa

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi tarjoaa helsinkiläisille sisätautien, geriatrian, lastentautien, psykiatrian sekä nuoriso- ja lastenpsykiatrian erikoissairaanhoitoa. Muusta helsinkiläisten erikoissairaanhoidosta vastaa HUS.

Helsingin erikoissairaanhoidossa hoidon tarpeen arvio tehdään yleensä laissa säädetyssä kolmessa viikossa lähetteen saapumisesta. Hoito on aloitettava kuudessa kuukaudessa (alle 23-vuotiaiden mielenterveyspalveluissa kolmessa kuukaudessa) hoidon tarpeen arviosta.

Odotusajat

Geriatrian ja nuorisopsykiatrian odotusaikoja ei voida vielä julkaista, koska tietojen korjaukset ovat kesken.

Hoitoon pääsyä koskeva lainsäädäntö

Odotusajat ja käsittelyajat perhe- ja sosiaalipalveluissa

Mittaamme palveluun pääsyn odotusaikoja ikääntyneiden sosiaalipalveluissa vuorokausina ja julkaisemme tiedot kolmesti vuodessa: 30.4., 31.8. ja 31.12.

Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.12.2024

Yli 75-vuotiaat pääsevät palvelutarpeen arviointiin lakisääteisessä alle seitsemässä vuorokaudessa. Keskimääräinen odotusaika on kolme vuorokautta.

Odotusaika pitkäaikaiseen ympärivuorokautiseen hoivaan on noin 26 vuorokautta, ja yli kolme kuukautta jonossa olleita on 12.

Kotihoidon palveluun pääsee kotihoidon myönteisen päätöksen saamisen jälkeen alle seitsemässä vuorokaudessa.

Palvelutarpeen arviointi yli 75-vuotiailla Toteutuu alle 7 vuorokaudessa. Mediaani 3 vuorokautta.
Pitkäaikainen ympärivuorokautinen hoiva Mediaani: 26 vuorokautta. Yli 3 kk odottaneiden lukumäärä: 12 henkilöä.
Kotihoito Palvelu alkaa, kun päätös on tehty. Toteutuu alle 7 vuorokaudessa.
Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.12.2024

Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.8.2024

Yli 75-vuotiaat pääsevät palvelutarpeen arviointiin lakisääteisessä alle seitsemässä vuorokaudessa. Keskimääräinen odotusaika on kolme vuorokautta.

Odotusaika pitkäaikaiseen ympärivuorokautiseen hoivaan on noin 19 vuorokautta ja yli kolme kuukautta jonossa olleita on kaksikymmentä.

Kotihoidon palveluun pääsee kotihoidon myönteisen päätöksen saamisen jälkeen alle seitsemässä vuorokaudessa.

Palvelutarpeen arviointi yli 75-vuotiailla Toteutuu alle 7 vuorokaudessa. Mediaani 3 vuorokautta.
Pitkäaikainen ympärivuorokautinen hoiva Mediaani: 19 vuorokautta. Yli 3 kk odottaneiden lukumäärä: 20 henkilöä.
Kotihoito Palvelu alkaa, kun päätös on tehty. Toteutuu alle 7 vuorokaudessa.
Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.8.2024

Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.12.2023

Yli 75-vuotiaat pääsevät palvelutarpeen arviointiin lakisääteisessä alle seitsemässä vuorokaudessa. Keskimääräinen odotusaika on kolme vuorokautta.

Odotusaika pitkäaikaiseen ympärivuorokautiseen hoivaan on noin 23 vuorokautta ja yli kolme kuukautta jonossa olleita on neljätoista.

Kotihoidon palveluun pääsee kotihoidon myönteisen päätöksen saamisen jälkeen alle seitsemässä vuorokaudessa.

Palvelutarpeen arviointi yli 75-vuotiailla Toteutuu alle 7 vuorokaudessa. Mediaani 3 vuorokautta.
Pitkäaikainen ympärivuorokautinen hoiva Mediaani: 23 vuorokautta. Yli 3 kk odottaneiden lukumäärä: 9 henkilöä.
Kotihoito Palvelu alkaa, kun päätös on tehty. Toteutuu alle 7 vuorokaudessa.
Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.12.2023

Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.8.2023

Yli 75-vuotiaat pääsevät palvelutarpeen arviointiin lakisääteisessä alle seitsemässä vuorokaudessa. Keskimääräinen odotusaika on kuusi vuorokautta.

Odotusaika pitkäaikaiseen ympärivuorokautiseen hoivaan on noin 30 vuorokautta ja yli kolme kuukautta jonossa olleita on kuusi.

Kotihoidon palveluun pääsee kotihoidon myönteisen päätöksen saamisen jälkeen alle seitsemässä vuorokaudessa.

Palvelutarpeen arviointi yli 75-vuotiailla Toteutuu alle 7 vuorokaudessa. Mediaani 6 vuorokautta.
Pitkäaikainen ympärivuorokautinen hoiva Mediaani: 30 vuorokautta. Yli 3 kk odottaneiden lukumäärä: 6 henkilöä.
Kotihoito Palvelu alkaa, kun päätös on tehty. Toteutuu alle 7 vuorokaudessa.
Palveluun pääsyn odotusajat ikääntyneiden sosiaalipalveluissa 31.8.2023

Lastensuojelu

Lastensuojeluilmoitusten käsittelyaika Toteutunut lakisääteissä ajassa (7 vrk)
1.1.–31.3.2025: 99,5 %*

* Luvussa ei huomioida vireilletuloja, jotka eivät ole johtaneet palvelutarpeen arviointiin.
Lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen palvelutarpeen arviointien käsittelyaika Toteutunut lakisääteissä ajassa (3 kk)
1.1.–31.3.2025: 98,8 %

Vammaispalvelu

Vammaispalveluhakemukset: palvelutarpeen arviointi 7 vrk 93,37 %  (1.10.2023 - 31.3.2024)
Vammaispalveluhakemukset päätös tehty 3 kk sisällä hakemuksen saapumisesta 96,46 %  (1.10.2023 - 31.3.2024)

Toimeentulotuki

Toimeentulotuen lakisääteisen käsittelyajan toteuma (%)

97,73 %

(ajalla 1.1. - 31.3.2024)

Psykologit ja kuraattorit

Psykologien oppilas-/opiskelijamäärä/työntekijä 1009 (suositus 780)
Kuraattorien oppilas-/opiskelijamäärä/työntekijä 589 (suositus 670)

Asiakaskokemus palveluissa

Keräämme palveluiden toimipisteissä asiakaspalautetta kosketusnäytöllisten palautelaitteiden avulla. Asiakaskokemuksen mittaaminen antaa meille tietoa palveluiden toimivuudesta, ja hyödynnämme tuloksia toiminnan kehittämisessä.

Seuraamme asiakaskokemusta muun muassa NPS-mittarin avulla. NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi kuvaa sitä, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelisivat palveluitamme muille. Tuloksen ollessa plusmerkkinen, on palvelulla enemmän suosittelijoita kuin arvostelijoita. 

Päivittyvässä kuvaajassa esitetään kuukausittaiset NPS-suositteluindeksin tulokset terveysasemilla, sisätautien poliklinikoilla, hammashoitoloissa ja palvelukeskuksissa. Tuloksia voi tarkastella kokonaisuudessaan tai toimipistekohtaisesti. Kuvaajassa esitetään vain ne tulokset, joihin on kertynyt yli 20 vastausta kuukaudessa.

Helsingissä monipuoliset sosiaali- ja terveyspalvelut on usein koottu saman katon alle. NPS-suositteluindeksin tuloksia tarkasteltaessa on syytä huomioida, että palautelaitteet ovat sijoitettuina toimipisteiden aulatiloihin. Näin ollen tulokset saattavat kuvata laajemmin myös samassa kerroksessa tai koko rakennuksessa olevaa toimintaa.

NPS-suositteluindeksi mitataan kysymällä asiakkaalta: ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua muille?” Kysymykseen vastataan asteikolla 0−10, jossa 0 = erittäin epätodennäköisesti ja 10 = erittäin todennäköisesti. 

Vastausten perusteella asiakkaat jaetaan kolmeen ryhmään:

  • Suosittelijat: Asiakkaat, joiden vastaus on 9–10
  • Passiiviset: Asiakkaat, joiden vastaus on 7–8
  • Arvostelijat: Asiakkaat, joiden vastaus on 0–6.

NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä suosittelijoiden osuudesta (%) arvostelijoiden osuus (%). NPS-suositteluindeksin arvo voi olla mitä tahansa -100 ja +100 välillä.

Soten asiakaskokemus