Du kan hyra ett gatu- eller parkområde som tillfälligt arbetsområde till exempel för byggnads- eller lyftarbeten, fastighetsrenovering, flytt, takskottning eller för film- och tv-produktion, om du vill placera till exempel en fasadställning, lyftanordning, ett lösflak eller en container i området.
Om du vill utföra grävarbeten på gator eller i parker ska du meddela staden om det. Grävarbeten anmäls i första hand i Haitaton-systemet fr.o.m. 1.5.2025. Bifoga en fullmakt från den som ansvarar för arbetet till anmälan, om du inte själv är den ansvariga. Den som ansvarar för arbetet är den som äger konstruktionen som ska byggas, underhållas eller renoveras, alltså vanligen den som har beställt arbetet.
Anmäl arbeten som ska utföras på gator och i parker senast sju dygn innan arbetet enligt planen ska inledas. Du kan inleda arbetet först när du har fått ett beslut av staden och de villkor som anges i beslutet för att inleda arbetet har uppfyllts.
Om arbetet inverkar på arrangemangen för gång, cykling eller fordonstrafik eller om du med en skylt om flyttningsuppmaning reserverar parkeringsplatser för annan användning, gör upp en plan för tillfälliga trafikarrangemang. Bifoga planen till anmälningarna.
Anmäl grävarbeten i ett gatu- eller parkområde
Gör en anmälan om grävarbeten i Haitaton-systemet fr.o.m. 1.5.2025.
Du kan vid behov i samband med grävanmälan också ansöka om en ledningsutredning i Haitaton.
I Haitaton skapas grävanmälningar alltid för ett projekt. Det är bra att grunda projektet så tidigt som möjligt i Haitaton, så att det syns för andra som samtidigt planerar sina projekt.
För projektet ska det alltid utarbetas en plan över hantering av olägenheter. På grävanmälan preciseras planen över hantering av olägenheter till åtgärder.
Handläggningstid
Genomsnittlig handläggningstid är sju dagar.
Ytterligare upplysningar
Tjänsten är avgiftsbelagd. Se priserna i punkten avgifter.
Bekanta dig med Haitatons bruksanvisningar i Haitaton-tjänsten.
Anvisningsvideorna kommer att sammanställas på den här sidan under maj 2025.
Länkar
Uträtta ärenden på webben
Fyll i blankett
Hyr ett gatu- eller parkområde som tillfälligt arbetsområde
Gör anmälan i nätet fr.o.m. 1.5.2025.
Handläggningstid
Genomsnittlig handläggningstid är sju dagar.
Ytterligare upplysningar
Bilagor till anmälan
- Plan för tillfälliga trafikarrangemang, om arbetet inverkar på arrangemangen för gång, cykling eller motorfordonstrafik eller om parkeringsplatser reserveras för annan användning med en skylt om flyttningsuppmaning.
- Fullmakt, om någon annan än den som ansvarar för arbetet gör anmälan. Entreprenören kan göra anmälan om det är ändamålsenligt av arbetstekniska skäl.
Det är avgiftsbelagt att hyra ett område. Se priserna i punkten avgifter.
Uträtta ärenden på webben
Anmäl hyrning av gata eller park som arbetsområde
Fyll i blankett
Anmäl ändringar, funktionsstatus och färdigställande
Anmäl ändringar i arbetets längd och det funktionella skicket under vintern senast inom den godkända arbetstiden. Anmäl ändringar i arbetsområdets omfattning innan du gör ändringarna.
Om du har gjort en grävanmälan i Haitaton-systemet, använd Haitaton för att anmäla förändringar, funktionell status och arbetet klart.
Om du har gjort en grävanmälan med en pdf-blankett, använd pdf-blanketten nedan för att anmäla förändringar, funktionell status och arbetet klart. Skicka meddelandet med bilagor till adressen luvat@hel.fi.
Fyll i blankett
Ansök om tilläggstid och anmäl ändringar, funktionsstatus och färdigställande
Anvisningar för grävarbeten i ett gatu- och parkområde
Ansök om en uppdaterad ledningsutredning om du utför gräv-, borrnings- eller sprängningsarbeten. Du kan också ansöka om ledningsutredning i samband med grävanmälan i Haitaton-systemet.
Ansök om en ledningsutredning och läs mer på sidan Ledningsuppgifter
Staden kan kräva att du låter utföra kvalitetssäkringsprov för grävarbetet.
Om kraven inte uppfylls, betalar beslutstagaren kostnaderna för kvalitetssäkringsproven.
Läs anvisningen om att utföra kvalitetssäkringsprov (på finska, pdf)
För att behärska olägenheterna som gatuarbeten orsakar ska det alltid utarbetas en plan över hantering av olägenheter för projekten. Som ett led i planeringen av hanteringen av olägenheter erbjuder Haitaton ett index för olägenheter som beräknats för olika trafikformer samt anvisningar om behövliga åtgärder. På grävanmälan ska planen över hantering av olägenheter preciseras till åtgärder i genomförandefasen och planen blir en del av beslutet och tillsynen av det.
Om arbetsområdet för grävarbetet är i normal användning under vintern (1.12–14.5) kan du anmäla funktionsstatus och användningsavgiften för området avbryts.
Körbanan, cykelvägen och trottoaren ska ha tillfällig beläggning ända upp till ytan. Alla trafikregleringsanordningar måste avlägsnas från terrängen. På trottoarerna och i andra områden kan du använda stenaska eller fint stenkross, om du kommit överens om saken med inspektören på förhand.
Om du inte lagt en tillfällig beläggning och inte gjort anmälan om funktionsstatus, fortsätter faktureringen tills du följt anvisningarna.
Du måste utföra den slutliga beläggningen enligt gatuklass senast den 14 maj eller så fortsätter faktureringen för användningsavgiften från och med den 15 maj, tills vi tagit emot arbetet med godkänt resultat.
Arbetet är färdigt när du har asfalterat asfaltytorna enligt beläggningsanvisningarna, behandlat asfaltfogarna med cement, reparerat grönområdena och återställt hela grävområdet till vad det var före arbetet eller en bättre nivå enligt anvisningarna. Arbetslatsen måste också rensas från alla tillfälliga trafikregleringsanordningar.
Skicka en anmälan till staden om att arbetet är klart så att vi kan utföra tillsyn av arbetet och avsluta faktureringen.
Anvisningar för tillfälliga trafikarrangemang och planering
Gör upp en plan för tillfälliga trafikarrangemang om arbetet inverkar på arrangemangen för gång, cykling eller fordonstrafik eller om du med en skylt om flyttningsuppmaning reserverar parkeringsplatser för annan användning.
Planen ska alltid vara aktuell. Uppdatera planen om det är nödvändigt att ändra trafikarrangemangen när arbetet på byggarbetsplatsen framskrider.
Gör upp planen på baskartan. Presentera följande i planen:
- tillfälliga vägar för olika trafik
- tillfälliga trafikmärken och trafikregleringsanordningar
- eventuell sänkning av körhastigheten
- en redogörelse för hur arbetsplatsen påverkar kollektivtrafiken och för ändringar i kollektivtrafikens hållplatser
- arrangemangets inverkan på taxistolpar och laddningsplatser
- var skyltarna om flyttningsuppmaning finns och deras influensområde
- övriga ändringar som inverkar på de permanenta trafikarrangemangen
- skydd och inhägnad av arbetsplatsen
- inverkan på arrangemangen för andra byggplatser.
Checklistan för tillfälliga trafikarrangemang (på finska, pdf)
Anvisningar för tillfälliga trafikarrangemang och typbilder (på finska, pdf)
Grävarbeten och tillfälliga trafikarrangemang i huvudstadsregionen (på finska, pdf)
- Planeringsanvisning för cykeltrafiken för byggarbetsplatser och evenemang (på finska, pdf)
- Skylt om flyttningsuppmaning på grund av arbete eller evenemang i gatuområdet (på finska, pdf)
- Läs anvisningarna om tillgänglighet på webbplatsen Helsingfors för alla (länken går till en extern tjänst)(Länk leder till extern tjänst)
Anvisningar för olika arbeten:
- Om arbetet påverkar kollektivtrafiken ska du i god tid meddela om arbetet som börjar på byggarbetsplatsen: i (länken öppnar standard e-postprogrammet)infra@hsl.f(Länk öppnar standardprogram för e-post) . Bifoga trafikplanen. Läs anvisningarna på HRT:s webbplatser för anmälan om entreprenaden samt information om hur kollektivtrafiken ordnas under gatuarbeten. (Länken går till en extern tjänst, på finska)(Länk leder till extern tjänst)
- Om du arbetar närmare spårvägens räls, kontaktledning eller stödledning än två meter (fyra meter för snabbspårvägen) ska du kontakta Stadstrafik Ab. Läs anvisningarna på Stadstrafik Ab:s webbplats (på finska)(Länk leder till extern tjänst) .
- Kontakta räddningsverket om du stänger av gator: tilannekeskus@hel.fi (länken öppnar standard e-postprogrammet)(Länk öppnar standardprogram för e-post) , tfn 09 310 30150.
- Kontakta huvudstadsregionens trafikstyrningscentral om arbetet påverkar styrningen av trafikljus: liikenteenhallintakeskus@hel.fi (länken öppnar standard e-postprogrammet)(Länk öppnar standardprogram för e-post) , tfn 09 310 37555.
Avgifter, ansvar och gällande hyrning av områden och grävanmälningar
Områdets omfattning, läge och arbetets längd inverkar på hyran av ett allmänt område.
Läs mer om avgifterna
- Taxor som debiteras för arbeten i allmänna områden (på finska, pdf)(Länk leder till extern tjänst)
- Avgiftsklasskarta (på finska, pdf)(Länk leder till extern tjänst)
- Principer för fastställande av avgifter som debiteras (på finska, pdf)(Länk leder till extern tjänst)
I långvarigt arbete upphör debiteringen av uthyrningen av området först när du har gjort anmälan om att arbetet är klart och vi har tagit emot arbetet med godkänt resultat.
Om grävarbetet inte är färdigt inom två veckor efter att beslutet har upphört att gälla eller efter en skriftlig uppmaning, har staden rätt att låta slutföra arbetet utan att höra den som söker beslutet. Den som ansöker om beslut svarar för kostnaderna för arbetet.
Om den som utfört arbetet har gjort anmälan och hen inte förmår svara för sina skyldigheter, debiteras avgifterna av aktören som utfärdat fullmakten.
Taxan till och med den 28 februari 2025
Beställaren och utföraren av arbetet ansvarar solidariskt för säkerheten på byggarbetsplatsen.
När arbete görs på ett arbetsområde som finns på en allmän plats ska alltid åtminstone en person närvara som har giltig behörighet från den riksomfattande utbildningen för gatuarbete.
Staden har rätt att åtgärda sådana brister i användningen av ett allmänt område som medför omedelbar fara utan att höra beslutstagaren, arrendatorn eller den som utför arbetet. Vi styr kostnaderna för åtgärderna styr till den aktör som i fullmakten har uppgetts ansvara för besluts- och hyreskostnaderna.
Du hittar gällande områdeshyrningar och anmälningar om grävning i Helsingfors karttjänst. Där finns bland annat följande uppgifter om projekten:
- arbetets syfte
- den sökande och den som utför arbete
- giltighetstid
- adress.
Kontaktuppgifter
Mer information via e-post: luvat@hel.fi (länken öppnar standard e-postprogrammet)(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller av kundtjänsten per telefon: 09 310 22111.
Du kan också kontakta områdesinspektören.