Planer för cykeltrafiken
Banorna är högklassiga raka cykelleder där du kan cykla med en jämn fart. När banornas nätverk blir klart bildar det ett 130 kilometer långt regionalt cykelvägsnätverk, som förenar stora bostadsområden med centrum och arbetsplatskoncentrationer.
Vi bygger banorna i etapper. Du kan redan cykla på Banan i centrum, Norra banan på sträckan Hagnäsvägen–Kottby station samt på cykelgatan på Brändö parkväg som är en del av Östra banan. Under de närmaste åren fokuserar vi i synnerhet på planeringen av Norra banan och Östra banan.
Helsingfors nätverksplan för Banan på kartan
Se större karta: Banornas nätverksplan (pdf, på finska)

Under de närmaste åren bygger vi cykelleder särskilt i stadskärnan där det finns mycket cykeltrafik. Vi bygger främst enkelriktade cykelvägar och -filer samt förbättrar arrangemangen i korsningar. Vi satsar särskilt på cykelledernas kontinuitet.
Målet för cykeltrafikens nätverk i centrum 2025 på kartan

Projektbeskrivningar över planer som är viktiga för cykeltrafiken. I projektbeskrivningen hittar du allmän information om projektet, länkar till tilläggsmaterial samt uppgifter om projektets kontaktperson. Projektbeskrivningarna är på finska.
- Aleksis Kivis gata (på finska)
- Drumsövägen, sträckan Storsvängen–Bruksviksvägen (på finska)
- Linnankoskigatan (på finska)
- Mannerheimvägen, sträckan Postgatan–Runebergsgatan (på finska)
- Mannerheimvägen, sträckan Runebergsgatan–Nordenskiöldsgatan (på finska)
- Mannerheimvägen, sträckan Nordenskiöldsgatan–Grejusgatan (på finska)
- Backasgatan (på finska)
- Bölebanan, sträckan Tilkkalänken–Ridvägen (på finska)
- Bölebanan, Vallgårdsdalen (på finska)
- Porkalagatan Tallbergsgatan–Västrahamnsgatan (på finska)
- Broholmsgatan Långbrokajen–Hagnäskajen (på finska)
- Sturegatan (på finska)
Just nu bygger vi
Vi bygger ofta cykelvägar som en del av större gatuarbetsprojekt. Nedan kan du läsa hur cykellederna förbättras i följande projekt .
Färdiga Helsingegatan: hur färdas man med cykel?
Cykeltrafiken går längs med hela Helsingegatan på enkelriktade cykelvägar, vilket gör cyklandet smidigare och säkrare. Cykellederna blir tydliga. På Västra Brahegatan görs cykelvägen på Braheplans sida om till enkelriktad i norrgående riktning. Cykeltrafiken mot söder löper på körbanan.
Färdiga Runebergsgatan: hur färdas man med cykel?
Cyklisterna färdas på enkelriktade cykelvägar. Runebergsgatan får dock enkelriktade cykelvägar mellan Tölö torg och Caloniusgatan först i samband med att västra Helsingfors spårväg byggs i slutet av 2020-talet.
Cyklisterna färdas på enkelriktade cykelvägar.
Kajsatunneln är en tunnel för fotgängare och cyklister, som byggs under bangården nedanför centralstationens järnvägsräls. Tunnelns ändor kommer att vara på Tölöviksgatan och vid Kajsaniemiparkens sydvästra hörn.
Karta över planer för gatu- och parkbyggande
Brun: planerade gatu- och parkobjekt
Röd: gatu- och parkbyggnadsobjekt i år
Blå: gatu- och parkbyggnadsobjekt nästa år