Bältrosvaccination hör inte till det nationella vaccinationsprogrammet. Du kan emellertid be om ett recept och komma till vaccination med tidsbokning vid din egen hälsostation.
Bältros (herpes zoster) är ett smärtsamt eksem med blåsor som orsakas av vattkoppsvirus som stannat kvar i kroppen. Bältrosvaccinet är avgiftsbelagt.
Vaccinet rekommenderas till
- personer som har fyllt 50 år
- personer som har nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller medicinering.
Diskutera ditt vaccinationsbehov med en läkare eller skötare – de hjälper dig att bedöma om vaccinet rekommenderas för dig. Det är klokt att kontrollera priset på vaccinet på förhand. Gå till sidan Apteekin lääkehaku (Apotekets söktjänst för läkemedel, på finska)(Länk leder till extern tjänst)
Att skaffa recept
För vaccinen behövs ett recept som du kan be om vid din hälsostation. Observera att patienter behandlas i prioritetsordning och att bältrosvaccination inte är en brådskande åtgärd. Du kan be om receptet genom att skicka ett Maisa-meddelande till ditt team eller per telefon.
Skicka ett meddelande i Maisa-tjänsten till ditt team vid din hälsostation. Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)
Inloggning i Maisa kräver stark autentisering (nätbankskoder, mobilcertifikat, elektroniskt identitetskort). Barn över 10 år kan använda Maisa med egna koder.
Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning i Maisa. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om din närstående har gett dig rättigheten att uträtta ärenden. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer
Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på hälsostationens sida.
Telefontjänstens öppettider:
- Mån.–tor. kl. 8–16
- Fre. och dagar före helgdagar kl. 8–15
Om telefontjänsten är upptagen kan du begära återuppringning. Vi försöker ringa upp dig samma dag. Om återuppringning begärs på eftermiddagen kan samtalet skjutas upp till nästa dag. Om vi inte når dig den första gången ringer vi en gång till. Återuppringningarna kan ske mån.–sön. kl. 8–16.
Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning per telefon. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning per telefon om det har getts en skriftlig fullmakt för uträttande av ärenden. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer
Så här bokar du tid till vaccination
- Kontrollera lediga tider i Maisa-tjänsten eller via telefontjänsten på din egen hälsostation.
- Ta med FPA-kortet eller en identitetshandling.
- Kom ihåg att köpa vaccinen på förhand och att ta med dem till vaccinationsbesöket.
Observera att av personer som fyllt 18 år tas ut en avgift på 56,70 euro för oanvänd tid som inte avbokats. Läs mer om hur du kan avboka tiden
Observera att det finns ett begränsat antal vaccinationstider i Maisa!
- Gå till adressen www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller öppna Maisa-applikationen.
- Logga in med stark autentisering antingen med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Gå till Meny. Välj efter det Tidsbokning, Boka en tid och Tidsbokning till hälsostationerna. Du kan endast boka tid till din egen hälsostation.
- Gå till Vaccinering (ej corona).
- Välj bland alternativen en tid som passar dig.
- Klicka till sist på knappen Bekräfta tidsbokning.
- Du hittar information om den kommande tidsbokningen under Händelser i Maisa.
Inloggning i Maisa kräver stark autentisering (nätbankskoder, mobilcertifikat, elektroniskt identitetskort). Barn över 10 år kan använda Maisa med egna koder.
Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning i Maisa. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om din närstående har gett dig rättigheten att uträtta ärenden. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer
Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på hälsostationens sida.
Telefontjänstens öppettider:
- Mån.–tor. kl. 8–16
- Fre. och dagar före helgdagar kl. 8–15
Om linjen är upptagen kan du begära återuppringning. Vi försöker ringa upp dig samma dag mellan klockan 8–16. Om vi inte når dig den första gången ringer vi en gång till. Återuppringningen kan också ske under veckoslut klockan 8–16.
Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning per telefon. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om det har getts en skriftlig fullmakt för uträttande av ärenden för din närståendes räkning. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer