Avboka din tid om du inte kan komma till mottagningen

Avboka eller omboka din tid minst 24 timmar före mottagningen vid förhinder. På denna sida kan du läsa om hur du gör en avbokning i våra olika tjänster.

Det lönar sig att avboka

När du bokar av eller om i tillräckligt god tid, kan vi ge din tid åt någon annan, vilket gör servicen smidigare. Dessutom undviker du en sanktionsavgift för tiden som inte avbokats. På så sätt är alla nöjda. Tack för din hjälp!

Så här avbokar du i olika tjänster

Avboka eller ändra din tid i Maisa eller per telefon

Avboka eller flytta tiden i Maisa eller ring vår kundtjänst tfn 09 310 51400, öppet må–to 7–18, fre 7–15.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Ring tandvårderns kundtjänst tfn 09 310 51 400(Link startar ett telefonsamtal)

Du kan också avboka eller flytta din tid på tandkliniken

Du kan ordna med tidsbokningen också på tandkliniken.

Se tandklinikernas kontaktuppgifter

Kontrollera om du kan flytta eller avboka din tid i Maisa

Via Maisa kan du ändra eller avboka de flesta tider. Du ser alla kommande och tidigare tidsbokningar i fliken Händelser i Maisa.

  • Om det är möjligt att ändra mottagningstiden via Maisa, finns detta alternativ under punkten Uppgifter.
  • Om det är möjligt att avboka mottagningstiden via Maisa, finns alternativet Avboka tiden under punkten Uppgifter.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

I övriga fall ska du boka av eller boka om tiden per telefon

Om du inte kan flytta eller avboka tiden i Maisa, ring hälsostationen må–to 8–16, fre. och helgaftnar kl. 8–15.

Se Kontaktuppgifter till hälsostationerna

Du kan avboka en mottagningstid vid rådgivningsbyrån i Maisa eller ringa rådgivningsbyråernas centraliserade tidsboknings- och rådgivningsnummer, mån–fre kl. 8–14, tfn 09 310 55530. Du kan inte avboka en läkarmottagning i Maisa.

Det är även möjligt att boka om tiderna till rådgivningsbyrån via chatten, vardagar kl. 8-14. Du hittar chatten i nere till höger på denna sida. Skriv i chatten att du vill diskutera med ett proffs.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Ring rådgivningsbyråernas centraliserade telefontjänst(Link startar ett telefonsamtal)

Avboka en tid hos rådgivningsbyråns psykolog genom att direkt kontakta psykologen via sms eller samtal. Du har fått psykologens kontaktuppgifter i samband med tidsbokningen.

Avboka din tid genom att ringa till fysioterapins telefontjänst vardagar kl. 8-15. Vi har en återuppringningstjänst.

Ring fysioterapins telefonservice(Link startar ett telefonsamtal)

När du vill avboka mottagningstiden, kontakta terapeuten antingen med ett Maisa-meddelande eller ett telefonsamtal.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Om du vil avboka en tid kan du ringa vår telefonservice på numret 09 310 47692, öppet mån–tors. kl. 8–14 och fre. kl. 8-13.

Ring internmedicinska klinikens telefontjänst(Link startar ett telefonsamtal)  

Om du inte kan avboka senast 24 timmar före mottagningen

Om det är möjligt, avboka tiden i Maisa under veckoslut och andra helgdagar. Om det inte är möjligt att avboka mottagningstiden i Maisa senast 24 timmar före mottagningen, kan du efteråt bestrida sanktionsavgiften som påförts dig.

Om du plötsligt insjuknar och därför inte kan avboka mottagningstiden senast 24 timmar före, ring genast när telefontjänsten öppnar och berätta om avbokningen.

En sanktionsavgift debiteras för tider som inte avbokats

Från och med 1.5.2025 ber vi dig att avboka eller flytta din mottagningstid senast 24 timmar före mottagningen.

En avgift på 56,70 euro debiteras för en mottagningstid som inte har avbokats eller för en mottagningstid som avbokats för sent, om det inte finns en godtagbar orsak för detta. En godtagbar orsak är t.ex. att insjukna akut.

Avgiften debiteras inte av personer under 18 år. Avgiften för ett icke avbokat besök debiteras även för distansmottagningar.

Läs mer om avgift för mottagningstid som inte avbokats eller avbokats för sent

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/avboka-din-tid.