Vaccinationer av resenärer

Vi ger vaccin för resenärer vid hälsostationer, men du måste själv skaffa vaccinerna.

Vaccinationer av resenärer är avgiftsbelagda. Du ska köpa vaccinen själv och ta dem med dig på vaccinationsbesöket som du ska boka själv.

Se också till att dina basvaccinationer är i kraft före din resa. Läs mer om basvaccinationer för vuxna

Läs i Matkailijan terveysopas (Resenärens hälsoguide, på finska) hur du skyddar dig mot hälsorisker under din resa och vilka vaccinationer du behöver inför resan. Läs mer i Matkailijan terveysopas i Terveyskirjasto (på finska)(Länk leder till extern tjänst)  

Att skaffa recept

Om du vill ta resenärens vaccin vid din hälsostation ta kontakt med ett Maisa-meddelande eller per telefon 2–3 månader före resan. Då hinner du få receptet och nödvändiga vaccinationsserier i tid.

  1. Fyll i vaccinredogörelseblanketten för långvägsresenärer: Kaukomatkailijan rokoteselvitys (docx, på finska)
  2. Skicka den ifyllda blanketten till din hälsostation med ett Maisa-meddelande. Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)
  3. Vi kontaktar dig efter att du har skickat redogörelsen och ger dig instruktioner.

Inloggning i Maisa kräver stark autentisering (nätbankskoder, mobilcertifikat, elektroniskt identitetskort). Barn över 10 år kan använda Maisa med egna koder.

Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning i Maisa. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om din närstående har gett dig rättigheten att uträtta ärenden. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer

Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på hälsostationens sida.

Sök din egen hälsostation

Telefontjänstens öppettider:

  • Mån.–tor. kl. 8–16
  • Fre. och dagar före helgdagar kl. 8–15

Om telefontjänsten är upptagen kan du begära återuppringning. Vi försöker ringa upp dig samma dag. Om återuppringning begärs på eftermiddagen kan samtalet skjutas upp till nästa dag. Om vi inte når dig den första gången ringer vi en gång till. Återuppringningarna kan ske mån.–sön. kl. 8–16.

Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning per telefon. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om det har getts en skriftlig fullmakt för uträttande av ärenden för din närståendes räkning. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer

Bokning av vaccinationstid

  • Kontrollera lediga tider i Maisa-tjänsten eller via telefontjänsten vid din egen hälsostation. Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)
  • Ta med FPA-kortet eller en identitetshandling.
  • Kom ihåg att köpa vaccinerna på förhand och att ta med dem till vaccinationsbesöket. Säkerställ på apoteket att vaccinerna kan ges samtidigt, och om du har flera vaccin kom ihåg att boka flera tider för flera vaccin.

Observera att det tas ut en bötesavgift för oanvänd tid som inte avbokats av personer som fyllt 18 år.

Läs mer om hur du kan avboka tiden 

Observera att det finns ett begränsat antal vaccinationstider i Maisa!

  1. Gå till adressen www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller öppna Maisa-applikationen.
  2. Logga in med stark autentisering antingen med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
  3. Gå till Meny. Välj efter det Tidsbokning, Boka en tid och Tidsbokning till hälsostationerna. Du kan endast boka tid till din egen hälsostation.
  4. Gå till Vaccinering (ej corona).
  5. Välj bland alternativen en tid som passar dig.
  6. Klicka till sist på knappen Bekräfta tidsbokning.
  7. Du hittar information om den kommande tidsbokningen under Händelser i Maisa.

Inloggning i Maisa kräver stark autentisering (nätbankskoder, mobilcertifikat, elektroniskt identitetskort). Barn över 10 år kan använda Maisa med egna koder.

Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning i Maisa. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning om din närstående har gett dig rättigheten att uträtta ärenden. Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer

Obs! Observera att man ska boka en egen mottagningstid för alla som ska vaccineras.

 

Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på hälsostationens sida.

Sök din egen hälsostation

Telefontjänstens öppettider:

  • Mån.–tor. kl. 8–16
  • Fre. och dagar före helgdagar kl. 8–15

Om linjen är upptagen kan du begära återuppringning. Vi försöker ringa upp dig samma dag mellan klockan 8–16. Om vi inte når dig den första gången ringer vi en gång till. Återuppringningen kan också ske under veckoslut klockan 8–16.

Obs! Du kan uträtta ärenden för ditt barns räkning per telefon. Du kan också uträtta ärenden för en vuxen närståendes räkning per telefon om det har getts en skriftlig fullmakt för uträttande av ärenden.

Läs mer om uträttande av ärenden för ett barns eller en närståendes räkning vid hälsostationer