Hoppa till huvudinnehåll

Hälsostationens återuppringning är för närvarande upptagen.
Vi beklagar fördrojningen i tjänsten. Vänligen ring oss bara en gång.
Om ditt ärende är brådskande, gör en symtombedömning på Omaolo.

Kvarnbäckens hälsostation

Service på svenska
"

Kvarnbäckens hälsostation betjänar invånarna i bland annat Östra centrum, Kvarnbäcken, Botby gård, Botby och Östersundom.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Kvarnbäckens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare. Vi betjänar dig även på svenska.

Så här kontaktar du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer hälsovårdaren ditt tillstånd och hänvisar dig vid behov till den rätta yrkespersonen. Du kan ta kontakt på nätet via Omaolo eller Maisa, per telefon eller genom att komma på plats.

Mies metrossa
Photo: Jussi Hellsten

Berätta om dina symtom i Omaolo, du får anvisningar dygnet runt! Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesperson får du kontakt med din hälsostation via Omaolo.

  1. Gör symtombedömningen på nätet när det passar dig. 
  2. Omaolo ger lämpliga anvisningar för dina symtom. 
  3. Genom att identifiera dig i tjänsten skickas din symtombedömning till hälsovårdaren, som omedelbart tar hand om ditt ärende. 

Gå till Omaolo

Stäng

Nainen tanssii
Photo: Maija Astikainen

Om du har ett ärende till din hälsostation, skicka ett meddelande eller en fråga via kundportalen Maisa. Vi besvarar ditt meddelande inom tre vardagar.

  1. Logga in på Maisa på www.maisa.fi eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande från Meddelanden -> Fråga om vård eller service. 
  3. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och ett lämpligt ämne för ditt meddelande. 
  4. Du får svar på ditt meddelande inom tre vardagar.  

Gå till Maisa

Stäng

Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig så fort som möjligt.

Ring 09 310 50060

Finskspråkig betjäning på 09 310 60360

Stäng

Under hälsostationens öppettider kan du också komma och sköta dina ärenden på plats. Vi rekommenderar att du ringer först. Ring i synnerhet om du har influensasymtom. 

Ring Jourhjälpen på 116 117 vid brådskande situationer. 

Gå till Reseplaneraren

Stäng

Kontaktuppgifter

Mjölgränden 4 00920 Helsingfors

+358 9 310 60360
öppet mån-fre 08-16
öppen med tidsbeställning också mån-tor 16-18
PB 6210, 00099 Helsingfors stad

Rutten till huvudingången

  • 3 bilplatser för rörelsehindrade ligger i parkeringshallen över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • I parkeringshallen finns en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens sifferknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.
Stäng