Hälsostationernas digitala tjänster

På sidan förklaras hur du kan nå oss via olika digitala tjänster.

På den här sidan

Hälsostationernas digitala tjänster är avgiftsfria. Du behöver bara en smarttelefon, en surfplatta eller en dator och en nätverksanslutning.

Chattens Sotebot Hester - Råd dygnet runt

Sotebotti Hester är specialiserad på stadens social- och hälsovårdstjänster och vårdanvisningar. Botten svarar enligt förmåga på finska, svenska och engelska dygnet runt.

  • Botten ger allmänna råd om hälsa och sjukdom samt egenvårdsanvisningar.
  • Den kan berätta om social- och hälsovårdstjänsterna och hur man når dem.

Du hittar Sotebotti Hester i det nedre högra hörnet av Helsingfors stads social- och hälsovårdstjänsters sajt under Chat-ikonen. Se exempelvis hel.fi/hälsostationer

  • Du kan ställa frågor till boten. Den förstår sig bäst på enkla och fullständiga meningar.
  • Om boten inte kan svara på din fråga, kommer den att vägleda dig till ett proffs under chattens öppettider.

Omaolo - När du snabbt behöver en bedömning av vårdbehovet

Genom en symtombedömning i Omaolo får du veta vad du ska göra och bid behov kontakt med proffs, i akuta ärenden inom två timmar och om det inte är bråttom, senast följande vardag.

Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag. Den fungerar på finska, svenska och engelska. Man kan inte sköta någon annans ärenden i Omaolo. De som fyllt 15 år kan själva logga in i e-tjänsten.

  • Välj Omaolo när du har ett nytt eller förvärrat symtom.
  • I Omaolo kan du besvara frågor om dina symtom och sedan får du en uppskattning om ditt vårdbehov baserat på medicinska forskningsdata.
  • Om dina symtom förutsätter en professionell bedömning, logga in i tjänsten och skicka ditt formulär till en yrkesperson inom hälso- och sjukvård. Efter att ha identifierat dig får du remiss till labbet, recept, egenvårdsanvisningar eller en mottagningstid hos en yrkesperson, enligt behov.

  1. Sök upp en enkät som passar dina symtom, eller gör den allmänna bedömningen.
  2. Logga in i tjänsten från det övre högra hörnet av sidan under "Logga in".
  3. Klicka först "Jag tror att jag behöver vård och jag vill fylla i en symptomundersökning" och besvara den sedan.
  4. Välj din hälsostation som verksamhetsställe.
  5. När du får resultaten, dvs. symptombedömningen, klicka på " Fortsätt med yrkespersonen" och fortsätt sedan med att skicka och följ instruktionerna.

Symtombedömningar

Hälsokontroll i Omaolo - när du vill veta om din hälsa

Genom att fylla i en hälsoenkät i Omaolo får du information om din hälsa och vid behov kontakt med yrkespersoner. Tjänsten Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag.

Den fungerar på finska, svenska och engelska. Man kan inte sköta någon annans ärenden i Omaolo. De som fyllt 15 år kan själva logga in i e-tjänsten.

 

 

Den digitala hälsokontrollen i Omalo-tjänsten består av cirka 40 frågor om ditt hälsotillstånd, din livsstil och mentala hälsa. Du kan få en sammanfattning av vad som är bra och vad du bör tänka på för att minska risken för sjukdom, om du vill.

  • Om undersökningen bedömer att du har hälsorisker, kan du skicka resultatet till en yrkesutbildad person på hälsostationen om du vill.
  • Du hittar följande digitala hälsokontroller i Omaolo
    • Hälsokontroll för arbetslösa
    • Hälsokontroll för närståendevårdare
    • Hälsokontroll av någon annan orsak.
  • Om undersökningen bedömer att du har hälsorisker, kan du från e-tjänsten skicka resultatet till en yrkesutbildad person på hälsostationen, om du vill.

Näin täytät terveystarkastuksen:

  1. G å till förfrågningen(Länk leder till extern tjänst)
  2. Välj orsaken till hälsokontrollen.
  3. Välj Helsingfors som område och sedan din hälsostation.
  4. Om resultaten är oroväckande, identifiera dig under Logga in och fortsätt.
  5. Skicka den digitala hälsokontrollen till proffsen genom att klicka på Fortsätt.

Om resultatet är oroväckande kontaktar vi dig per telefon eller med Omaolo-meddelande, efter att du skickat resultaten. Vid behov får du remiss till labbet, recept, egenvårdsanvisningar eller en mottagningstid hos en yrkesperson, enligt behov.

 

Coachningar i Omaolo - Förbättra din livskvalitet steg för steg

Coachningarna i tjänsten Omaolo uppmuntrar dig att ändra din livsstil i syfte att börja må bättre. I Omaolo hittar du tolv träningar med olika teman, bland annat viktkontroll, sömn och motion. Under träningen kan du sätta upp mål för dig själv och följa dina framsteg. Tjänsten Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag.

Den fungerar på finska, svenska och engelska. De som fyllt 15 år kan själva logga in i e-tjänsten.

Coachningarna uppmuntrar dig till mer sunda levnadsvanor. Genom träningen kan du nå en förändring med små och konkreta steg.

Du hittar träning som stöder dig att:

  • minska alkoholkonsumtionen
  • öka den fysiska aktiviteten
  • äta hälsosamt
  • hantera vikten
  • sova bättre
  • sluta röka
  • och relationsfärdigheter

  1. Gå till startsidan för att börja en coachning(Länk leder till extern tjänst)
  2. Välj den coachning som passar dig
  3. Identifiera dig på elektronisk väg och börja träna

MittKanta - förnya recept och se dina uppgifter

Kanta är en nationell webbtjänst i vilken du kan se dina uppgifter om hälsovård och medicinering, både från den privata och offentliga sektorn. Du kan också förnya recept i MittKanta. Servicen är öppen dygnet runt, varje dag.

MittKanta fungerar på finska, svenska och engelska. Du kan även se uppgifterna om ditt minderåriga barn. Det är också möjligt att företräda någon annan. 

Genom att logga in på MittKanta kan du:

Du kan även se uppgifterna om ditt minderåriga barn. Det är också möjligt att företräda någon annan.

Du kan besöka MittKanta dygnet runt. För att logga in krävs en stark identifiering, till exempel med bankkoder.

Det är inte möjligt att direkt kontakta proffsen eller boka tid via MittKanta.

Så här loggar du in i Kanta-tjänsten:

  • Gå till www.kanta.fi(Länk leder till extern tjänst)
  • Logga in genom att trycka på knappen högst upp på sidan.
  • Efter detta styrs du till identifieringstjänsten suomi.fi för att välja identifieringssätt. Suomi.fi är den offentliga förvaltningens gemensamma identifieringstjänst.
  • Identifiera dig med bankkoder, certifikatkort eller mobilcertifikat.
  • När du har identifierat dig, kontrollera dina personuppgifter och klicka sedan på Fortsätt till tjänsten så att du kommer vidare.
  • Till vänster hittar du en meny där du kan navigera till dina recept och hälsouppgifter.
  • I övre hörnet kan du välja att företräda en annan person.
  • Kanta-hjälpredan är en chatbot i nedre vänstra hörnet på sajten som hjälper dig att använda MittKanta.
  • Utloggning längst upp till höger på sidan.

Maisa - När du vill se din pågående behandling eller fråga ditt team

Du kan se dina hälsouppgifter i Maisa. Om du har en fråga om din pågående vård som inte är akut, kontakta ditt team på hälsostationen via tjänsten Maisa. Yrkespersonerna behandlar kontakter vardagar kl. 8-16. Vårt mål är att svara på ditt meddelande inom två vardagar.

Tänk på att alla meddelanden du skickar lagras i dina hälsouppgifter. Skicka inte fler meddelanden i samma ärende.

Gå till Maisa (Länk leder till extern tjänst)

I Maisa kan du:

  • titta på och komplettera dina uppgifter inom social- och hälsovården-
  • kolla undersökningsresultaten,
  • se planen för din fortsatta behandling
  • kolla tidpunkten för din nästa mottagning
  • avboka din tid från knappen Händelser
  • svara på frågor som skickats till dig före mottagningen
  • spara resultat för egenvården.

Du kan sköta ärenden på finska, svenska och engelska i Maisa dygnet runt.

För att logga in krävs en stark identifiering dvs. bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt ID-kort. Över tioåringar kan logga in i Maisa med egna uppgifter.

Du kan sköta ärenden för ditt barns eller en annan vuxens räkning i Maisa.

Läs mer om att sköta en annan persons ärenden i Maisa:

Så här börjar du använda Maisa:

  • Gå till www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller ladda ner Maisa-appen till din telefon eller till din surfplatta, antingen iOS eller Android App Store.
  • Klicka på Logga in i Maisa. Du flyttas till sidan Suomi.fi för stark identifiering. Efter att du har identifierat dig klicka på Fortsätt till tjänsten och återvänd till Maisa,
  • När du använder Maisa första gången ska du läsa och godkänna användarvillkoren. Observera att ditt Maisa-konto kommer att låsas om du inte godkänner användarvillkoren.
  • Kontrollera att kontaktuppgifterna är korrekta. Du kan fylla i dem genom att klicka på Kontoinställningar och Personuppgifter i menyn. Kontrollera även dina meddelandeinställningar. Här kan du läsa mer om hur du får nya meddelanden.

Se hjälpvideo:

Vanliga frågor om Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Digistöd - När du behöver stöd med digitala tjänster

Du kan få hjälp med datorer, surfplattor och smarttelefoner. Vi erbjuder även handledning för att kontakta hälsostationerna digitalt. Genom att stödja uppmuntrar vi dig att själv pröva på och utveckla dina färdigheter.

Läs mer på Digistödets webbplats(Länk leder till extern tjänst)

Helsingfors erbjuder digitalt stöd på över 150 ställen runt om i staden, såsom på bibliotek, servicecentraler, invånarhus och arbetarinstitut. Du får digistöd på serviceställena, men också på

distans och i hemmet. Digistödet är avsett för alla stadsbor, det är gratis och tillgängligt på flera olika språk.

Du kan få support för att använda dator, surfplatta eller smarttelefon. Du kan också få stöd i e-kommunikation och vid problem med att använda webbtjänster och de vanligaste applikationerna. Efter att du skickat in kontaktformuläret kontaktar Helsingfors stads digistödpersoner dig inom en vardag och för att komma överens om en tid för supporten.

Gå till webbsajten Digistöd(Länk leder till extern tjänst)

Siirry Digituen verkkosivuille(Länk leder till extern tjänst)