Vård och uppföljning av kroniska sjukdomar

Med kroniska sjukdomar avses sådana sjukdomar vars uppföljning och vård varar i över ett halvår, ibland hela livet ut. Egenvård är viktigt vid sådana sjukdomar.

På den här sidan

Kroniska sjukdomar behandlas både vid HUS specialiserade sjukvård och vid hälsostationerna. Kroniska sjukdomar är exempelvis astma, hjärt- och blodkärlssjukdomar, vävnadssjukdomar, KOL och diabetes.

Hur kroniska sjukdomar behandlas

Många kroniska sjukdomar behandlas och följs upp på hälsostationen. I vissa fall är det också nödvändigt med specialiserad sjukvård. Exempelvis reumatiska sjukdomar vårdas initialt på HUS mottagning. När situationen stabiliserats kan uppföljningen fortsätta på den egna hälsostationen.

Regelbundna kontroller

Kroniska sjukdomar följs upp regelbundet, enligt behov.

På kontrollbesöket undersöks:

  • ditt mående
  • sjukdomsläget
  • hur vården och medicineringen fungerar och utfaller

Vid behov ändras din behandling och medicinering beroende på situationen.

Kom ihåg att följa din vårdplan

Det är viktigt att du följer din vårdplan.

Hälsostationen skickar inte inbjudningar till kontrollerna. Du ska själv boka tid till hälsostationen för de kontroller och undersökningar som anges i din vårdplan.

Specialistsjukvården kan skicka inbjudningar till undersökningar eller kontroller per brev eller Maisa-meddelande.

Så här får du kontakt med din hälsostation eller HUS tjänster

Om HUS har behandlat din sjukdom, har du fått veta hur du kan kommunicera med den.

  • Ring till HUS

    Enheter som behandlar olika sjukdomar kan i allmänhet kontaktas vardagar på telefon. Enhetens kontaktuppgifter och öppettider hittar du på HUS webbplats.

    Hitta kontaktuppgifterna till din enhet på HUS webbplats (Länk leder till extern tjänst)

  • Kontakta HUS via Maisa

    Om du vårdas vid HUS kan du skicka meddelanden till proffsen som arbetar i enheten via Maisa. Meddelandena är avsedda för frågor om behandling eller medicinering som inte är akuta.

    Så här skickar du meddelanden i Maisa:

    1. Öppna Meddelanden.
    2. Välj Skicka ett nytt meddelande.
    3. Tryck på Skicka ett meddelande om behandling eller service.
    4. Välj meddelandets rubrik och som mottagare den enhet som vårdar dig i HUS.

    Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

    Inloggning i Maisa förutsätter stark identifiering (bankkoder, mobilcertifikat, elektroniskt personkort) Över tioåringar kan logga in i Maisa med egna uppgifter.

    OBS! Du kan sköta ditt barns angelägenheter i Maisa. Du kan också sköta en vuxen anhörigs ärenden om personen har gett dig rätt att göra det. Läs mer om att sköta ärenden för någon annans räkning på hälsostationen

Se hur du kontaktar hälsostationen i frågor som gäller din pågående vård, då det inte är bråttom.

  • Kontakta hälsostationen via Maisa

    Om du har en fråga om din pågående vård, kontakta ditt team på hälsostationen via tjänsten Maisa. Yrkespersonerna behandlar kontakter vardagar kl. 8-16 och svarar på meddelanden inom två vardagar.

    Så här skickar du meddelanden iMaisa:

    1. Öppna Meddelanden.
    2. Välj Skicka ett nytt meddelande.
    3. Tryck på Skicka ett meddelande om behandling eller service.
    4. Välj meddelandets ämne och som mottagare din egen hälsostation.

    Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

    Inloggning i Maisa förutsätter stark identifiering (bankkoder, mobilcertifikat, elektroniskt personkort) Över tioåringar kan logga in i Maisa med egna uppgifter.

    OBS! Du kan sköta ditt barns angelägenheter i Maisa. Du kan också sköta en vuxen anhörigs ärenden om personen har gett dig rätt att göra det. Läs mer om att sköta ärenden för någon annans räkning på hälsostationen

  • Samtal till hälsostationen

    Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på stationens sida.

    Sök din hälsostation

    Telefonservicens öppettider:

    Må–to kl. 8–16

    Fre och kvällar före helg kl. 8–15

    Om det är stockning i telefonservicen, be om återuppringning. Vi strävar efter att ringa dig under samma dag. Återuppringning sker må-sö mellan klockan 8 och 16.

    OBS! Du kan sköta ditt barns angelägenheter på telefon. Du kan också sköta en vuxen anhörigs ärenden om det har gjorts en skriftlig fullmakt för ändamålet. Läs mer om att sköta ärenden för någon annans räkning på hälsostationen.Du kan sköta ditt barns angelägenheter på telefon. Du kan också sköta en vuxen anhörigs ärenden om det har gjorts en skriftlig fullmakt för ändamålet. Läs mer om att sköta ärenden för någon annans räkning på hälsostationen

Din sjukdom kan kräva uppföljning, bland annat med olika labbprover och bilddiagnostik. För undersökningarna behövs en remiss som skrivits av en yrkesperson.

Se hur du bokar tid till laboratoriet eller bilddiagnostik

Kom överens med hälsovårdspersonalen hur du vill bli kontaktad om resultaten. Du ser din remiss från Maisa.

Undersökningens resultat kan ses i Maisa- och MinaKanta-tjänsterna.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Gå till Mina Kanta(Länk leder till extern tjänst)

Sjuksköterskor och sjuksköterskor kan ge läkemedel som injiceras under huden eller i en muskel.