Hälsostationens återuppringning är för närvarande upptagen.
Vi beklagar fördrojningen i tjänsten. Vänligen ring oss bara en gång. Vid behov ringer vi tillbaka till kunderna även på lördagar.
Om ditt ärende är brådskande, gör en symtombedömning på Omaolo.

Söker du Nordsjö central för hälsa och välbefinnande?

På vår nya självmätningspunkt kan du göra hälsomätningar självständigt före mottagningsbesöket. På så sätt får mottagningen mer tid för andra saker.
Läs mer om självmätningspunkten och vilka mätningar du kan göra där

 

Misstänker du coronavirussmitta – se nya anvisningar. 

Nordsjö hälsostation

Nordsjö hälsostation betjänar invånarna i Solvik, Kallvik, Mellersta Nordsjö, Havsrastböle och Rastböle.
Bild: Virpi Velin

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Nordsjö hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare, fysioterapeuter och läkare. Nordsjö hälsostation är belägen i Nordsjö central för hälsa och välbefinnande.

Kontaktuppgifter

Kaffegränden 3, 00980 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter

Gäller tills vidare:
- mån-fre 8.00-16.00

Återuppringningstjänsten betjänar mån-tors kl. 8-16, fredagar och dagen före helg kl. 8-15.

finska
PB 6250, 00099 Helsingfors stad

Så här kontaktar du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer hälsovårdaren ditt tillstånd och hänvisar dig vid behov till den rätta yrkespersonen. Du kan ta kontakt på nätet via Omaolo eller Maisa, per telefon eller genom att komma på plats. Vänligen kontakta oss bara via en kanal.

Mannen i metron.
Bild: Jussi Hellsten

Berätta om dina symtom i Omaolo, du får anvisningar dygnet runt! Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesperson får du kontakt med din hälsostation via Omaolo.

  1. Gör symtombedömningen på nätet när det passar dig. 
  2. Omaolo ger lämpliga anvisningar för dina symtom. 
  3. Genom att identifiera dig i tjänsten skickas din symtombedömning till hälsovårdaren, som omedelbart tar hand om ditt ärende. 

Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

Nainen tanssii
Bild: Maija Astikainen

Om du har ett ärende till din hälsostation, skicka ett meddelande eller en fråga via kundportalen Maisa. Vi besvarar ditt meddelande inom tre vardagar.

  1. Logga in på Maisa på www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande från Meddelanden -> Skicka ett meddelande -> Fråga om vård eller service.
  3. Välj ett ämne.
  4. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och ett lämpligt ämne för ditt meddelande. 
  5. Berätta i ditt meddelande så noggrant som möjligt vad det handlar om.
  6. Du får svar på ditt meddelande inom tre vardagar.  

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Vänligen ring bara en gång, vi ringer upp dig så fort som möjligt. Om telefontjänsten har stockat sig, ser du ett meddelande om detta högst upp på sidan.  Vi ringer tillbaka endast en gång. Återuppringning kan även ske på kvällar eller lördagar. Om du inte kan nås får du ett SMS där du uppmanas att kontakta oss på nytt, om det behövs. 

Ring 09 310 60850(Link startar ett telefonsamtal)

Se närmare anvisningar om hur hälsostationernas telefontjänst fungerar

Under hälsostationens öppettider kan du också komma och sköta dina ärenden på plats. Om du har fyllt 12 år rekommenderar vi att du använder munskydd om du inte har hinder för det på grund av hälsoskäl. Vi rekommenderar att du ringer först. Ring i synnerhet om du har influensasymtom. 

Ring Jourhjälpen på 116 117(Link startar ett telefonsamtal) vid brådskande situationer. 

Gå till Reseplaneraren(Länk leder till extern tjänst)

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal kan du kontakta hälsovården på något av följande sätt:

Hälsostationen är öppen vardagar kl. 8-16 (ingen kvällsmottagning).

Plats

Kaffegränden 3, 00980 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Ingången "alternativ ingång"

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är svåra att överblicka. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 5.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Vid servicepunkten finns trösklar som är över 2 cm höga.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 5.