Vid fysioterapeutens direktmottagning får du individuell vägledning och råd för att lindra symtomen och förbättra din funktionsförmåga.
Om du har knä-, rygg- eller axelproblem kan du komma till direktmottagningen genom att bedöma symtomen digitalt i Omaolo-tjänsten. Du kan också kontakta din hälsostation per telefon och vid behov få tid till fysioterapin. Du hittar din hälsostation på hel.fi/halsostationer.
Så här får du kontakt med oss
Du kan snabbt kontakta ett proffs via den digitala tjänsten Omaolo.
- Sök upp en enkät som passar dina symtom:
- Logga in i tjänsten från det övre högra hörnet av sidan under "Logga in".
- Klicka först "Jag tror att jag behöver vård och jag vill fylla i en symptomundersökning" och besvara den sedan.
- Välj din hälsostation som verksamhetsställe.
- När du får resultaten, dvs. symptombedömningen, klicka på " Fortsätt med yrkespersonen" och fortsätt sedan med att skicka och följ instruktionerna.
Tjänsten Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag. I akuta fall kontaktar vi inom två timmar, och senast följande vardag om situationen inte är akut, antingen med ett samtal eller meddelande i Omaolo.
OBS! Man kan inte sköta en annans ärenden i Omaolo. De som fyllt 15 år kan själva logga in i e-tjänsten.
Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på stationens sida.
Telefonservicens öppettider:
- Må–to kl. 8–16
- Fre och kvällar före helg kl. 8–15
Om det är upptaget kan du be om återuppringning. Vi försöker ringa tillbaka samma dag kl. 8-16. Om vi inte når dig första gången ringer vi en gång till. Det är även möjligt med återuppringning på veckosluten kl. 8–16.
OBS! Du kan sköta ditt barns angelägenheter på telefon. Du kan också sköta en vuxen anhörigs ärenden om det har gjorts en skriftlig fullmakt för ändamålet. Läs mer om att sköta ärenden för någon annans räkning på hälsostationen