Hälsokontroll för närstående- eller familjevårdare

Hälsoundersökningen är en undersökning av ditt allmänna hälsotillstånd. Du får riktad information om ditt välbefinnande och din hälsa.

Du som är närståendevårdare har lagstadgad rätt till en hälsoundersökning.

Gör hälsoundersökningen i tjänsten Omaolo. Om det vid hälsoundersökningen framgår att du har förhöjd hälsorisk, kan du skicka resultatet från undersökningen till din hälsostation som kontaktar dig.

När du har gjort hälsoundersökningen kan du även delta i kostnadsfria digitala hälsoträningar.

Gör så här:
1. Gör hälsoundersökningen i Omaolo när det passar dig.
2. Omaolo ger dig lämpliga instruktioner baserat på dina resultat.

Den digitala hälsoundersökningen är kostnadsfri. Om du inte kan hantera ärenden digitalt via Omaolo, kontakta din hälsostation.

Så här kan du kontakta oss

Den digitala hälsokontrollen i Omalo-tjänsten består av cirka 40 frågor om ditt hälsotillstånd, din livsstil och mentala hälsa. Du kan få en sammanfattning av vad som är bra, din förväntade livslängd med din nuvarande livsstil och vad du bör tänka på för att minimera risken för insjuknande.

Om resultaten visar på riskfaktorer för hälsa eller välfärd kan du kontakta din egen hälsostation via Omaolo.

Så här gör du hälsokontrollen:

  1. gå till förfrågningen(Länk leder till extern tjänst)
  2. Välj Hälsokontroll av annan orsak.
  3. Välj Helsingfors som område och sedan din hälsostation.
  4. Om resultaten visar på riskfaktorer, identifiera dig under Logga in och fortsätt.
  5. Skicka ditt svar till proffsen genom att klicka på Fortsätt.

Tjänsten Omaolo är öppen dygnet runt, varje dag. När resultaten har skickats kontaktar vi dig per telefon eller med Omaolo-meddelande. Vid behov får du remiss till labbet, recept, egenvårdsanvisningar eller en mottagningstid hos en yrkesperson, enligt behov.

Varje hälsostation har ett eget telefonnummer som du hittar på stationens sida.

Sök din hälsostation

Telefonservicens öppettider:

  • Må-to 8–16
  • Fre och kvällar före helg kl. 8–15

Om det är upptaget kan du be om återuppringning. Vi försöker att ringa tillbaka samma dag kl. 8–16. Om vi inte når dig första gången ringer vi en gång till. Det är även möjligt med återuppringning på veckosluten kl. 8–16.