Femkantens hälsostation är stängd 12.10.2023. I brådskande ärenden vikarier Stengårds hälsostation, tfn 09 310 45500, Sibeliusgatan 14, 00260 Helsingfors, och Drumsö hälsostation, tfn 09 310 45260, Beckasinvägen 6, 00200 Helsingfors.

Sårmottagningen och fotterapin är öppna normalt på Femkantens hälsostations 4:e våning.

Vårdgarantin skärps: Skärpta tidsgränser för icke-brådskande vård 1.9.2023
Från och med början av september ska du få kontakt med hälsostationen på vardagar under tjänstetid samma dag som du har kontaktat den. Du ska också få en individuell bedömning av ditt vårdbehov och hur brådskande din vård är. Icke-brådskande vård ska ges inom 14 dygn. Tyvärr är det mycket trafik på tjänsterna och vi kan ännu inte nå målen för vårdgarantin i alla tjänster. Vi arbetar dock aktivt med att genomföra vårdgarantin.
Läs mer om hur ändringen av vårdgarantilagen påverkar tillgången till vård
Frågor och svar om vårdgarantin (Social- och hälsovårdsministeriet) (Länk leder till extern tjänst)

Femkantens hälsostation

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Femkantens hälsostation betjänar invånarna i centrum i bland annat Kampen, Kronohagen, Rödbergen och Skatudden.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Femkantens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare. Vi betjänar dig även på svenska.

Så här kontaktar du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer hälsovårdaren ditt tillstånd och hänvisar dig vid behov till den rätta yrkespersonen. Du kan ta kontakt på nätet via Omaolo eller Maisa, per telefon eller genom att komma på plats. Vänligen kontakta oss bara via en kanal.

Mannen i metron.
Bild: Jussi Hellsten

Berätta om dina symtom i Omaolo, du får anvisningar dygnet runt! Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesperson får du kontakt med din hälsostation via Omaolo.

  1. Gör symtombedömningen på nätet när det passar dig. 
  2. Omaolo ger lämpliga anvisningar för dina symtom. 
  3. Genom att identifiera dig i tjänsten skickas din symtombedömning till hälsovårdaren, som omedelbart tar hand om ditt ärende. 

Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

Nainen tanssii
Bild: Maija Astikainen

Om du har ett ärende till din hälsostation, skicka ett meddelande eller en fråga via kundportalen Maisa. Vi besvarar ditt meddelande inom tre vardagar.

  1. Logga in på Maisa på www.maisa.fi (Länk leder till extern tjänst) eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande från Meddelanden -> Skicka ett meddelande -> Fråga om vård eller service.
  3. Välj ett ämne.
  4. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och ett lämpligt ämne för ditt meddelande. 
  5. Berätta i ditt meddelande så noggrant som möjligt vad det handlar om.
  6. Du får svar på ditt meddelande inom tre vardagar.  

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig så fort som möjligt.

Ring 09 310 50050(Link startar ett telefonsamtal)

Finskspråkig betjäning på 09 310 45930 (Link startar ett telefonsamtal)

Under hälsostationens öppettider kan du också komma och sköta dina ärenden på plats. Om du har fyllt 12 år rekommenderar vi att du använder munskydd om du inte har hinder för det på grund av hälsoskäl. Vi rekommenderar att du ringer först. Ring i synnerhet om du har influensasymtom. 

Ring Jourhjälpen på 116 117 (Link startar ett telefonsamtal) vid brådskande situationer. 

Gå till Reseplaneraren(Länk leder till extern tjänst)

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal kan du kontakta hälsovården på något av följande sätt:

Plats

Båtsmansgatan 4, 00150 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format (Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Bilplatsen för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är belägen i en nisch och belyst.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 2.