
Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.
Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.
Här på Munksnäs hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare. Vi betjänar dig även på svenska, tfn 09 310 48600, mån.-tor. 8-16, fre. och dagen före helgdagar 8-15. Telefontjänsten använder en återuppringningstjänst.
Kontaktuppgifter
Gäller tills vidare:
– mån-tis, tor-fre 8.00-16.00
– ons 8.00-18.00
– lör-sön stängt
Period: 16.6.2025 - 31.8.2025
– mån-fre 8.00-16.00
– lör stängt
– sön stängt
Rådgivning på svenska mån-tor 8-16, fre och dagen före helg 8-15
+358 9 310 50070
Bedömning av vårdbehovet och tidsbokning till hälsostationen
I hälsofrågor ska du i första hand kontakta din hälsostation:
- I tjänsten Omaolo (alltid öppen)
- Telefonbetjäning +358 9 310 48600(Link startar ett telefonsamtal) (mån–tors kl. 8–16, fredagar och kvällar före helg kl. 8-15.)
- I Maisa(Länk leder till extern tjänst) (icke akut)
För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.
Hälso- och sjukvårdspersonalen bedömer dina symtom och styr dig vid behov till mottagningen för en lämplig yrkesperson. I vissa fall räcker det med egenvård eller förskrivning av läkemedel.
Utforska de olika kontaktsätten
Jourvård
Jourvård behövs när en plötslig sjukdom, en skada eller en försämring av en kronisk sjukdom kräver omedelbar vård när hälsostationerna är stängda. I sådana situationen är det inte tryggt att skjuta upp bedömningen till nästa dag.
Plats
Rutten till huvudingången
- 2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en öppningsknapp.
I lokalen
- Servicepunkten finns på plan 2.
- Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan inte avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
- I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
- I servicestället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 2. Dörren till toaletten är svår att öppna och stänga.