Hälsostationens återuppringning är för närvarande upptagen
Vi beklagar fördrojningen i tjänsten. Vänligen ring oss bara en gång. Vid behov ringer vi tillbaka till kunderna även på lördagar.
Om ditt ärende är brådskande, gör en symtombedömning på Omaolo.

Misstänker du coronavirussmitta – se nya anvisningar. 

Återuppringningstjänsten är inte tillgänglig på Jourhjälpens telefonnummer 116 117 under tiden 29.2 kl. 22.00 - 1.3. kl. 6.45. Direkta samtal fungerar som vanligt. Detta beror på tekniska uppdateringar, vi beklagar olägenheten.

Munksnäs hälsostation

Munksnäs hälsostation betjänar invånarna i bland annat Lövö, Munksnäs, Munkshöjden, Näshöjden och Tali.

På den här sidan

Bild: Virpi Velin

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Munksnäs hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare. Vi betjänar dig även på svenska.

Kontaktuppgifter

Bredviksvägen 30, 00330 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan

Gäller tills vidare:
- mån-tis, tor-fre 8.00-16.00
- ons 8.00-18.00
- lör-sön - Stängt

Återuppringningstjänsten betjänar mån-tors kl. 8-16, fredagar och dagen före helg kl. 8-15.

finska, svenska
PB 6640, 00099 Helsingfors stad

Tidsbeställning och rådgivning på svenska mån-fre 08-15
+358 9 310 50070

Så här når du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer vårdaren din situation och handleder till rätt proffs enligt behovet.

Det finns flera sätt för att kontakta hälsovården. Välj det sätt som passar din situation.

Det är avgörande att endast kontakta via en kanal för att kanalerna inte ska stocka sig och för att proffsen ska kunna betjäna dig så fort som möjligt.

Chatbotten Hester ger vårdanvisningar samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster, utan kö dygnet runt, även kvällar och helger.

Hälsovårdsproffsen svarar på chatten vardagar kl. 7.45 -14.

Chattbotten finns i sidans nedre hörn till höger.

Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, bedöm symtomen i Omaolo. Du får instruktioner och vid behov kontakt med proffs dygnet runt. Du kan också bedöma din situation genom att göra en hälsokontroll.

  1. Bedöm symtom eller gör en hälsokontroll på nätet när det passar dig.
  2. Omaolo ger dig lämpliga instruktioner. 
  3. Om dina symtom kräver en professionell bedömning kan du skicka den bedömning du själv har gjort till din hälsostation. Baserat på dina symtom svarar vi dig så snart som möjligt, senast inom 24 timmar. De mest brådskande fallen behandlas av ett proffs inom två timmar.

Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

Om ärendet inte är akut eller du har frågor om din pågående hälso- och sjukvård ska du kontakta hälsostationen i Maisa-tjänsten. Yrkespersonerna behandlar kontakter vardagar kl. 8-16. Ditt meddelande besvaras inom två vardagar.

  1. Logga in på Maisa på www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande under Meddelanden > Skicka ett meddelande > Sänd meddelande som gäller vård eller service.
  3. Välj tema.
  4. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och skriv ett lämpligt tema för ditt meddelande. 
  5. Beskriv ditt hälsotillstånd så exakt som möjligt. Tänk på att alla meddelanden du skickar lagras i dina hälsouppgifter.
  6. Du får svar inom två arbetsdagar.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Hälsostationerna använder en återuppringningstjänst. Du ringer väl bara en gång, så ringer vi tillbaka så fort som möjligt. Om det är kö i återuppringningen meddelas detta överst på sidan.

Vi ringer upp dig endast en gång, återuppringning görs även kvällar och lördagar. Om vi inte når dig får du ett SMS där du uppmanas att kontakta oss igen om det behövs.

Ring 09 310 50070(Link startar ett telefonsamtal)

Finskspråkig betjäning på 09 310 48600(Link startar ett telefonsamtal)

Se närmare anvisningar om hur hälsostationernas telefontjänst fungerar

I brådskande situationer utanför hälsostationernas öppettider ring Jourhjälpen 116 117(Link startar ett telefonsamtal)(Link startar ett telefonsamtal)(Link startar ett telefonsamtal).

Om du inte kan uträtta ditt ärende elektroniskt eller per telefon, kan du göra ett besök under öppettiderna. Bered dig på att köa.

Visa rutten i HRT:s reseplaneraren(Länk leder till extern tjänst)

Du kan enkelt be att recepten på de läkemedel som ordinerats dig och som du regelbundet använder förnyas på adressen kanta.fi/sv.

Be om förnyelse i god tid innan medicinen tar slut. I Kanta kan du också titta på dina egna hälsouppgifter, till exempel laboratorieresultat eller besöksanteckningar.

Det räcker med att använda Kanta-tjänsten. Du behöver inte längre kontakta hälsostationen.

OBS! Det kan ta upp till åtta dygn att handlägga en förnyelse av recept. Kontakta din hälsostation om det är mycket akut med ett nytt recept.

Gå till MittKanta(Länk leder till extern tjänst)

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal, kan du kontakta hälsostationen på något av följande sätt:

  • Botten Hester i nedre högra hörnet av sidan ger råd i social- och hälsovårdsfrågor och leder vid behov till chatten för att diskutera med proffs kl. 7.45–14.
  • Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, gör en lämplig symtombedömning i Omaolo(Länk leder till extern tjänst).
  • Om ditt ärende inte är brådskande eller du har frågor om din egenvård, skicka ett meddelande i Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
  • Ring hälsostationen på vardagar med hjälp av en tolk via växeln. Numret till växeln är 09 310 5015.
  • Om det är akut får du kontakt med hälsovården i Jourhjälpens texttjänst(Länk leder till extern tjänst), alternativt uppsök jouren.
  • I livshotande situationer skicka ett textmeddelande till nödnumret 112.

Plats

Bredviksvägen 30, 00330 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • 2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en knapp.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan inte avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • I servicestället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 2. Dörren till toaletten är svår att öppna och stänga.