Hoppa till huvudinnehåll

Söker du Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande?

Fiskehamnens hälsostation

Fiskehamnens hälsostation är belägen i Fiskehamnens central för hälsa och välbefinnande. Vi betjänar invånarna i bland annat Arabiastranden, Hertonäs, Berghäll, Böle och Vallgård.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom. Här på Fiskehamnens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare, fysioterapeuter och läkare.

Så här kontaktar du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer hälsovårdaren ditt tillstånd och hänvisar dig vid behov till den rätta yrkespersonen. Du kan ta kontakt på nätet via Omaolo eller Maisa, per telefon eller genom att komma på plats.

Mannen i metron.
Bild: Jussi Hellsten

Berätta om dina symtom i Omaolo, du får anvisningar dygnet runt! Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesperson får du kontakt med din hälsostation via Omaolo.

  1. Gör symtombedömningen på nätet när det passar dig. 
  2. Omaolo ger lämpliga anvisningar för dina symtom. 
  3. Genom att identifiera dig i tjänsten skickas din symtombedömning till hälsovårdaren, som omedelbart tar hand om ditt ärende. 

Gå till Omaolo

Nainen tanssii
Bild: Maija Astikainen

Om du har ett ärende till din hälsostation, skicka ett meddelande eller en fråga via kundportalen Maisa. Vi besvarar ditt meddelande inom tre vardagar.

  1. Logga in på Maisa på www.maisa.fi eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande från Meddelanden -> Skicka ett meddelande -> Fråga om vård eller service.
  3. Välj ett ämne.
  4. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och ett lämpligt ämne för ditt meddelande. 
  5. Berätta i ditt meddelande så noggrant som möjligt vad det handlar om.
  6. Du får svar på ditt meddelande inom tre vardagar.  

Gå till Maisa

Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig så fort som möjligt. 

Ring 09 310 50333

Under hälsostationens öppettider kan du också komma och sköta dina ärenden på plats. Om du har fyllt 12 år rekommenderar vi att du använder munskydd om du inte har hinder för det på grund av hälsoskäl. Vi rekommenderar att du ringer först. Ring i synnerhet om du har influensasymtom. 

Ring Jourhjälpen på 116 117 vid brådskande situationer. 

Gå till Reseplaneraren

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal kan du kontakta hälsovården på något av följande sätt:

  • Fyll i en lämplig symtombedömning i tjänsten Omaolo .
  • Ring hälsostationen på vardagar, via växeln med hjälp av en tolk.  Växelns nummer är 09 310 5015.
  • Besök hälsostationen med Maisa-tjänsten .
  • Om situationen är akut får du kontakt med hälsovården via Jourhjälpens texttjänst på adressen www.116117.fi/fi/Helsinki , eller uppsök jouren.
  • Vid livshotande situationer, skicka ett textmeddelande till nödnumret 112.

Plats

Verkstadsgatan 14 A 00580 Helsingfors

Öppna kartan i nytt fönster

Rutten till huvudingången

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler och ytmaterialet ger anvisningar om hur man tar sig fram i lokalerna.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • I servicestället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på samma plan som servicestället. Toalettstolen har varken ensidigt eller dubbelsidigt armstöd.