
Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.
Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.
Här på Gräsvikens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare.
Tjänsterna i Gräsvikens hälsostation produceras av Mehiläinen och Mehiläinens personal står till tjänst vid hälsostationen.
Kontaktuppgifter
Gäller tills vidare:
- mån-fre 8.00-16.00
- lör - Stängt
- sön - Stängt
Återuppringningstjänsten betjänar mån-tors kl. 8-16, fredagar och dagen före helg kl. 8-15.
öppen med tidsbeställning också också på kvällar och veckoslut
Så här kontaktar du oss
När du kontaktar hälsostationen bedömer hälsovårdaren ditt tillstånd och hänvisar dig vid behov till den rätta yrkespersonen. Du kan ta kontakt på nätet via Omaolo eller Maisa, per telefon eller genom att komma på plats. Vänligen kontakta oss bara via en kanal.

Berätta om dina symtom i Omaolo, du får anvisningar dygnet runt! Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesperson får du kontakt med din hälsostation via Omaolo.
- Gör symtombedömningen på nätet när det passar dig.
- Omaolo ger lämpliga anvisningar för dina symtom.
- Genom att identifiera dig i tjänsten skickas din symtombedömning till hälsovårdaren, som omedelbart tar hand om ditt ärende.

Om du har ett ärende till din hälsostation, skicka ett meddelande eller en fråga via kundportalen Maisa. Vi besvarar ditt meddelande inom tre vardagar.
- Logga in på Maisa på www.maisa.fi(Länk leder till extern tjänst) eller på appen Maisa.
- Skicka ett meddelande från Meddelanden -> Skicka ett meddelande -> Fråga om vård eller service.
- Välj ett ämne.
- Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och ett lämpligt ämne för ditt meddelande.
- Berätta i ditt meddelande så noggrant som möjligt vad det handlar om.
- Du får svar på ditt meddelande inom tre vardagar.
Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Vänligen ring bara en gång, vi ringer upp dig så fort som möjligt. Om telefontjänsten har stockat sig, ser du ett meddelande om detta högst upp på sidan. Vi ringer tillbaka endast en gång. Återuppringning kan även ske på kvällar eller lördagar. Om du inte kan nås får du ett SMS där du uppmanas att kontakta oss på nytt, om det behövs.
Ring 09 310 47366(Link startar ett telefonsamtal)
Se närmare anvisningar om hur hälsostationernas telefontjänst fungerar
Under hälsostationens öppettider kan du också komma och sköta dina ärenden på plats. Om du har fyllt 12 år rekommenderar vi att du använder munskydd om du inte har hinder för det på grund av hälsoskäl. Vi rekommenderar att du ringer först. Ring i synnerhet om du har influensasymtom.
Ring Jourhjälpen på 116 117(Link startar ett telefonsamtal) vid brådskande situationer.
Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal kan du kontakta hälsovården på något av följande sätt:
- Fyll i en lämplig symtombedömning i tjänsten Omaolo(Länk leder till extern tjänst).
- Ring hälsostationen på vardagar, via växeln med hjälp av en tolk. Växelns nummer är 09 310 5015.
- Besök hälsostationen med Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
- Om situationen är akut får du kontakt med hälsovården via Jourhjälpens texttjänst på adressen www.116117.fi/fi/Helsinki(Länk leder till extern tjänst), eller uppsök jouren.
- Vid livshotande situationer, skicka ett textmeddelande till nödnumret 112.
Plats
Rutten till huvudingången
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- På rutten finns minst 4 trappsteg med ett räcke på ena sidan.
- På rutten finns en över 6 m lång ramp med en avsats med räcken på båda sidorna.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en knapp.
I lokalen
- Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
- I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.