Kundtjänst för byggnadstillsynens arkiv

I byggnadstillsynens arkiv hittar du huvudritningar, arbetsritningar och specialplaner.

Byggnadstillsynens arkivmaterial och materialförfrågningar  

Från arkivet kan du till exempel begära 

  • tillståndsbeslut om tillståndspliktiga byggprojekt
  • fastställda huvudritningar
  • utredningar för fastställande av att byggarbetet har följt bestämmelserna (såsom specialplaner, slutbesiktningsprotokoll, sammandrag av inspektionsprotokoll eller energicertifikat som uppdaterats vid slutbesiktningen). 

Det finns också specialplaner tillgängliga, såsom konstruktions- och ventilationsritningar samt ritningar över fastighetens vatten- och avlopp. Byggnadsritningar finns på mikrofilmskort från och med 1908, vatten- och avloppsritningar från och med 1913 och ventilationsritningarna från och med 1965. 

Du kan begära material via e-post på adressen arkisto@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) . Du får då materialet kostnadsfritt inom 14 dagar. 

Begäran om handlingar ska vara tillräckligt specificerad för att vi ska kunna utreda vad begäran om handlingar gäller. Skriv i begäran till exempel adressen och fastighetsbeteckningen och vilket material du behöver. 

Vi skickar materialet så fort som möjligt, dock senast inom två veckor efter att vi har mottagit handlingsbegäran. Ett undantag är omfattande materialbegäran vars leveranstid är högst 30 dygn. 

Läs mer

  • Du kan uträtta ärenden i kundtjänsten för byggnadstillsynens arkiv genom att ta ett könummer på plats eller med tidsbokning.
  • Du kan boka en tid om du vill gå igenom en större mängd material (till exempel planerare eller forskare). 

Boka tid vid kundtjänsten för byggnadstillsynens arkiv med bokningsblanketten.(Länk leder till extern tjänst) I bokningsblanketten finns noggrannare instruktioner om hur bokningen ska göras. 

I kundtjänsten har du tillgång till pappersdokument som förvaras vid verksamhetsstället samt alla digitala och mikrofilmade material.  Materialet är framlagt och kunden kan bläddra i de offentliga handlingarna kostnadsfritt. 

I kundtjänsten har kunderna tillgång till en arkivterminal där ritningar kan ses kostnadsfritt. I arkivterminalen är ritningarna tillgängliga i elektronisk form. I arkivterminalen har du tillgång till samma material som i Lupapiste Kauppa. 

Materialet kan vara omfattande och det tar tid att bekanta sig med det. Du kan behöva experthjälp för att tolka materialet. Arkivets personal väljer eller tolkar inte dokumenten. Kunden kan vid behov ta med sig en expert. 

Läs mer om Lupapiste Kauppa. 

Det är avgiftsfritt att få information om myndighetsdokument då uppgifterna ges muntligt, handlingen ges till läsning hos myndigheten eller om materialet skickas per e-post. Avgiften kan dock tas ut om det att handlingen tas fram orsakar särskilda kostnader.

Du kan köpa kopior av arkiverat material eller materialet kan sparas på minnespinne. Beställning av kopior kräver att du fyller i en beställningsblankett i kundtjänsten.

Arkivets kundtjänst gör små kopieringar medan du väntar. Tiden för slutförandet av större beställningar anges när du gör beställningen.

För kopior och utskrifter av handlingar kan det tas ut en avgift som motsvarar kostnaderna. Arkivets avgifter fastställs enligt prislistan. I arkivet kan du betala med de vanligaste bank- och kreditkorten.

Utskrifter och kopior

  • Obestyrkta kopior: 0,5 €/sida. De tre första sidorna gratis. 
  • Bestyrkta kopior: 1 €/sida

Materialbegäran/informationsbegäran

Informationsbegäran är i regel avgiftsfria i enlighet med offentlighetslagen. Enligt 34 § i offentlighetslagen tas ingen avgift ut för utlämnande av en handling när en offentlig handling sänds per e-post till den som begärt uppgifterna eller när handlingen läses eller kopieras hos myndigheten. En avgift som motsvarar kostnaderna för att ta fram uppgifterna tas dock ut om den begärda handlingen inte kan individualiseras eller hittas med hjälp av sökfunktioner eller handlingens signum. En avgift tas också ut för utlämnande av en uppgift som kopia eller utskrift. 

En informationsbegäran ska i regel besvaras senast inom två veckor (14 dygn) efter att begäran skickats (14 §). Med svar avses utlämnande av material.

  • Sammanställning av uppgifter eller ovanliga informationsuppdrag (enligt definitionen i offentlighetslagen): 70,00 €/timme + moms 25,5% 
  • Minnespinne: 12 € eller enligt anskaffningspriset 

Husbolag och fastighetsägare sparar byggnadsritningar. Man kan också fråga husbolagens disponenter om byggnadsritningar. 

Fastighetsinnehavaren har ett omfattande ansvar för förvaring av dokument om byggnads- och ändringsarbeten som inte kräver tillstånd samt el-, värme- och gasledningsritningar. Elplaner och ritningar som gäller uppvärmningssystem har aldrig lämnats in till eller arkiverats hos byggnadstillsynen. 

Stadsarkivet ansvarar för stadens varaktigt arkiverade dokument och handlingar, och sköter informationsservicen kring dem. Helsingfors stadsarkivs arkivinformationssystem SINETTI innehåller uppgifter om det material som förvaras i stadsarkivet. 

Lupapiste Kauppa är en e-tjänst där man kan köpa digitalt material som finns tillgängligt i Helsingfors stads byggnadstillsyns arkiv. Du kan även köpa byggnadsritningar via Lupapiste Kauppa och får då tillgång till materialet direkt. Tjänsten kompletterar stadens serviceutbud. 

Ritningar som enligt offentlighetslagen definieras som sekretessbelagda finns inte tillgängliga i Lupapiste Kauppa. Från tjänsten har man bland annat uteslutit ritningar över byggnader som används av försvarsmakten, polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovården samt bildningsväsendet.  

Läs mer om Lupapiste Kauppa. 

Gå till Lupapiste Kauppa.(Länk leder till extern tjänst) (på finska) 

Kontaktuppgifter

Besöksadress:
Verkstadsgatan 8, 00580 Helsingfors
Öppettider:

Gäller tills vidare:
– mån, tor 12.00-15.00
– tis-ons 8.30-12.00
– fre stängt "Betjäning endast med tidsbeställning"
– lör-sön stängt
utbildningsdag: 14.11.2025 stängt

Stadsmiljösektorns telefontjänst 09 310 22111 öppen må-to kl 8.30-16.00, fre 12-15.

arkisto@hel.fi