Vi erbjuder serviceboende åt helsingforsbor med allvarliga funktionshinder. Till serviceboendegruppen hör tio tillgänglighetsanpassade hyresbostäder. I kvarteret bredvid finns fem stödbostäder vars invånare vår personal assisterar under dagtid.
Våra anställda arbetar i tre skift, och du kan nå vår personal via säkerhetssystemet dygnet runt.
Alla våra bostäder och lokaler har utformats särskilt för personer med funktionshinder.
I serviceboendegruppen får du hjälp dygnet runt med de dagliga sysslor som du inte själv klarar av - exempelvis att röra dig från en plats till annan, klä dig, tvätta dig och med måltider, klädvård samt bostadens renlighet och snygghet.
Boendet i servicebostadsgruppen är, bortsett från personalens hjälp, jämförbart med normalt, självständigt hyresboende. Du betalar själv alla dina utgifter, såsom hyra, matinköp, läkemedel och hygienartiklar.
Personalens hjälp är avgiftsfri för dig.
Du anlitar allmänna hälso- och sjukvårdstjänster. Vår personal hjälper dig om det behövs.
Våra kontaktuppgifter:
Enhetschef: Eeva Heikkilä, 050 541 1305, eeva.heikkila@hel.fi Chef: Sari Kanerva, 040 769 7194, sari.kanerva@hel.fi
Personalen: 040 828 7618
Kontaktuppgifter
Hur är det att bo på Busholmen?
Våra servicebostäder finns i ett våningshus och enheten består av tio tillgängliga hyresbostäder, gemensamma utrymmen och personalrum. I grannhuset finns fem stödbostäder. Invånarna kan boka husets gemensamma bastu och klubbrum.
Vi stödjer invånarna att klara av vardagen så självständigt som möjligt. Våra principer består i att stärka våra invånares självständighet och kontrollen över livet.
Varje invånare har en individuell boendeplan där vi tillsammans antecknar dina behov och önskemål. Vi stödjer dig att klara av vardagen så självständigt som möjligt.
Plats
Rutten till huvudingången
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en knapp.
I lokalen
- Verksamhetsstället ligger på plan 2.
- I lokalen finns en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Ytmaterialet som använts i lokalen ger anvisningar om hur man tar sig fram i lokalerna.
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- I verksamhetsstället finns en tillgänglig toalett på plan 2.
- En annan tillgänglig toalett finns på plan 2.
- En tredje tillgänglig toalett finns på plan 2.