Terveysasemien digitaaliset palvelut

Tällä sivulla kerrotaan, miten voit asioida kanssamme erilaisten digitaalisten palvelujen kautta.

Tällä sivulla

Terveysasemien digipalvelut ovat maksuttomia. Käyttöön tarvitset vain älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen sekä verkkoyhteyden.

Chatin Sotebotti Hester – Neuvoo sinua ympäri vuorokauden

Sotebotti Hester on botti, jolta saat hoito-ohjeita ja tietoa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluista. Botti vastaa kykyjensä mukaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ympäri vuorokauden.

  • Saat Sotebotti Hesteristä terveyteen ja sairauksiin liittyvää yleisneuvontaa ja omahoito-ohjeita.
  • Botti kertoo myös sosiaali- ja terveyspalveluista sekä miten niitä voi saada. 

Löydät Sotebotti Hesterin Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon verkkosivujen oikeasta alakulmasta Chat-ikonin alta. Ks. esimerkiksi osoite hel.fi/terveysasemat.  

  • Voit esittää botille kysymyksiä. Se ymmärtää parhaiten yksinkertaisia ja kokonaisia lauseita.
  • Jos botti ei osaa vastata kysymykseesi, se ohjaa sinut asioimaan ammattilaisen kanssa chatin aukioloaikoina

Omaolon oirekyselyt – Kun tarvitset hoidon tarpeen arvion nopeasti

Täyttämällä Omaolo-oirekyselyn, saat toiminta-ohjeet ja tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen kiireellisissä asioissa kahden tunnin kuluessa ja kiireettömissä asioissa viimeistään seuravana arkipäivänä. 

Omaolo on auki ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Se toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Omaolossa ei voi asioida toisen ihmisen puolesta. Yli 15-vuotias voi kuitenkin asioida palvelussa sähköisesti tunnistautuneena.

  • Voit käyttää Omaoloa, kun sinulla on uusi oire tai oireesi on pahentunut.
  • Omaolossa vastaat oirekyselyyn ja saat sen jälkeen lääketieteelliseen tutkimustietoon perustuvan arvion hoidon tarpeestasi.
  • Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, tunnistaudu palveluun ja lähetä täyttämäsi lomake terveydenhuollon ammattilaiselle. Sähköisen tunnistautumisen ja arvion lähettämisen jälkeen saat tarvittaessa lähetteen laboratorioon, lääkemääräyksen, itsehoito-ohjeet tai ajan ammattilaisen vastaanotolle

Omaolon terveystarkastus – Kun haluat tietoa terveydestäsi

Täyttämällä Omaolon terveyskyselyn, saat tietoa terveydentilastasi ja tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen. Omaolo-palvelu on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

Omaolo toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Omaolossa ei voi asioida toisen ihmisen puolesta. Kuitenkin yli 15-vuotias voi kuitenkin asioida palvelussa sähköisesti tunnistautuneena.

 

 

Omaolo-palvelun digitaalinen terveystarkastus koostuu noin 40 kysymyksestä terveydentilastasi, elämäntavoistasi ja henkisestä hyvinvoinnistasi. Saat yhteenvedon siitä, mitkä asiat ovat hyvin ja mihin voit halutessasi kiinnittää huomiota sairastumisriskin vähentämiseksi.

  • Jos terveystarkastus arvioi sinulla olevan terveysriskejä, voit halutessasi lähettää lomakkeen terveysaseman ammattilaiselle.  
  • Omaolosta löydät seuraavat digitaaliset terveystarkastukset:
    • työttömän terveystarkastus
    • omaishoitajan terveystarkastus
    • muusta syystä tehty terveystarkastus
  • Jos terveystarkastus arvioi sinulla olevan terveysriskejä, voit halutessasi lähettää lomakkeen terveysaseman ammattilaiselle palvelun kautta.  

Näin täytät terveystarkastuksen:

  1. Siirry kyselyyn(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
  2. Valitse terveystarkastuksen täytön syy.
  3. Määritä alueeksi Helsinki ja valitse oma terveysasemasi.
  4. Jos tulokset ovat huolestuttavia, tunnistaudu kohdasta Kirjaudu ja jatka.
  5. Lähetä digitaalinen terveystarkastus ammattilaiselle valitsemalla Jatka lähetykseen.

Jos kyselysi tulokset antavat aihetta huoleen, tulosten lähettämisen jälkeen otamme sinuun  yhteyttä puhelimitse tai Omaolo-viestillä. Saat tarvittaessa lähetteen laboratorioon, lääkemääräyksen, itsehoito-ohjeet tai ajan ammattilaisen vastaanotolle.

 

Omaolon valmennukset – Paranna elämänlaatuasi askel askeleelta

Omaolo-palvelun valmennukset kannustavat sinua elämäntapamuutoksiin, joilla hyvinvointisi voi kohentua. Omaolosta löydät kaksitoista valmennusta eri aihealueilta, muun muassa painonhallinnasta, unesta ja liikunnasta. Valmennuksessa voit asettaa itsellesi tavoitteita ja seurata edistymistäsi. Omaolo-palvelu on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

Omaolo toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Yli 15-vuotias voi asioida palvelussa sähköisesti tunnistautuneena.

Valmennukset kannustavat sinua muuttamaan elämäntapoja terveellisimmiksi. Valmennuksen avulla toteutat muutostasi pienin ja konkreettisin askelin.

Löydät valmennuksia, jotka tukevat:

  • alkoholin käytön vähentämistä
  • liikunnan lisäämistä
  • terveellistä syömistä
  • painonhallintaa
  • parempaa unta
  • parisuhdetaitoja
  • tupakanpolton lopettamista

  1. Siirry omaolon Aloita valmennus- sivulle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
  2. Valitse itsellesi sopiva valmennus
  3. Tunnistaudu sähköisesti ja aloita valmennus

OmaKanta – Uusi reseptisi ja tarkastele terveystietojasi

OmaKanta on valtakunnallinen verkkopalvelu, josta voit tarkastella sekä yksityisen- että julkisen puolen terveydenhuollon kirjaamia terveys- sekä lääkitystietojasi.  OmaKannan kautta voit myös uusia reseptejäsi. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

OmaKanta toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. OmaKannassa näet myös alaikäisen lapsesi tiedot. Myös puolesta asiointi on mahdollista.

Kirjautumalla OmaKantaan voit:

  • pyytää reseptin uusintaa terveysasemalta sinulle määrätyille säännöllisesti käytössä oleville lääkkeille ja nähdä sinulle määrätyt reseptit.  
  • tarkastella terveysasemalla, sairaalassa sekä hammashoidossa tehtyjä hoitokirjauksia sekä rokotustietojasi.  
  • nähdä laboratoriokokeiden ja kuvantamistutkimusten tuloksia. Hoitoosi liittyvät tiedot ja laboratoriotuloksesi päivittyvät OmaKantaan viiveellä.  
  • tallentaa oman hoitotahtosi ja elinluovutusehdon sekä saada EU:n koronatodistuksen.
  • antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen tai kieltää niiden luovuttamisen.  

OmaKannassa näet myös alaikäisen lapsesi tiedot. Myös puolesta asiointi on mahdollista.

Asioiminen OmaKannassa on mahdollista vuorokauden ympäri. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksilla.  

OmaKannan kautta ei ole mahdollista olla suoraan yhteydessä ammattilaisiin tai varata aikoja. 

Näin kirjaudut OmaKantaan:

  • Mene osoitteeseen www.kanta.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
  • Kirjaudu sisään painamalla sivun yläosassa olevaa vihreää Kirjaudu OmaKantaan -painiketta.
  • Tämän jälkeen sinut ohjataan Suomi.fi tunnistuspalveluun, josta pääset valitsemaan haluamasi tunnistustavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
  • Tunnistauduttuasi tarkista henkilötiedot ja valitse Jatka palveluun -painike, jolloin pääset OmaKannan etusivulle.
  • Sivun vasemmassa reunasta löydät valikon, mistä pääset navigoimaan omiin resepti-, terveys- ja hyvinvointitietoihisi.
  • Toisen puolesta asioinnin valikon löydät sivun ylälaidasta.
  • Tarvittaessa sivun vasemmassa alareunassa oleva chattirobotti Kanta-apulainen neuvoo OmaKantaan asioimiseen liittyvissä kysymyksissä.
  • Painike uloskirjautumista varten löytyy sivun oikeasta ylälaidasta.  

Maisa – Kun haluat tarkastella käynnissä olevaa hoitoasi tai kysyä siitä omalta tiimiltäsi

Voit tarkastella terveystietojasi Maisassa. Kun sinulla on kiireetöntä kysyttävää käynnissä olevasta hoidostasi, ota yhteyttä terveysasemalla omaan tiimiisi Maisa-palvelussa. Ammattilaiset käsittelevät yhteydenottoja arkisin klo 8–16. Tavoitteenamme on vastata viestiisi kahdessa arkipäivässä. Huomioithan, että kaikki lähettämäsi viestit tallentuvat terveystietoihisi. Ethän lähetä useampaa viestiä samasta asiasta.

Siirry Maisaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

Maisassa voit

  • katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • tarkastella tutkimustuloksia
  • tarkastella suunnitelmaa hoitosi jatkosta
  • tarkastaa tulevan ajanvarauksesi ajankohdan
  • perua aikasi Tapahtumat-painikkeen kautta
  • vastata sinulle lähetettyihin kyselyihin ennen vastaanottoa
  • tallentaa mittaustuloksia omahoidon seurantaa varten.

Voit asioida Maisassa suomen, ruotsin ja englannin kielellä ympäri vuorokauden.

Kirjautumiseen tarvitaan vahvan tunnistautumisen välineet eli pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti. Yli 10-vuotiaat voivat käyttää Maisaa omilla tunnuksillaan.

Voit asioida Maisassa alaikäisen lapsesi tai toisen aikuisen puolesta:

Lue lisää puolesta asioinnista Maisassa:

Katso video: Näin asioit Maisassa alaikäisen puolesta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

Näin otat Maisan käyttöön:

  • Mene osoitteeseen www.maisa.fi (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) tai lataa Maisa-sovellus puhelimeesi tai tablettiisi joko iOS tai Android-sovellusverkkokaupasta (Apple App Store, Google Play -kauppa).
  • Napsauta kohtaa Kirjaudu Maisaan. Siirryt Suomi.fi-sivulle vahvaa tunnistautumista varten. Tunnistautumisen jälkeen klikkaa Jatka palveluun ja siirryt takaisin Maisa-sivustolle.
  • Ensimmäisellä käyttökerralla tutustu Maisan käyttöehtoihin ja hyväksy ne. Huomaathan, että jos hylkäät käyttöehdot, Maisa -tilisi lukkiutuu.
  • Tarkista, että yhteystietosi ovat oikein. Voit täydentää tiedot valitsemalla valikosta Tilin asetukset ja Henkilötiedot. Tarkista myös ilmoitusasetuksesi. Näin varmistat, että saat ilmoitukset esimerkiksi uusista viesteistä.

Katso ohjevideo:

Maisan usein kysytyt kysymykset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Digituki – Kun tarvitset tukea digitaalisten palveluiden käyttöön

Voit saada apua tietokoneen, tablettien ja älypuhelimien käyttöön. Tarjolla on myös opastusta terveysasemien digitaaliseen asiointiin. Tuen ohella Digituki rohkaisee kokeilemaan ja kehittämään itsenäisesti omia digitaitoja. 

Lue lisää Digituen verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Helsingissä digitukea tarjotaan ympäri kaupunkia yli 150 toimipisteessä kuten kirjastoissa, palvelukeskuksissa, asukastaloissa ja työväenopistoissa. Digitukea saa paikan päällä palvelupisteissä, myös etänä sekä kotiin. Digituki on tarkoitettu kaikille kaupunkilaisille, se on maksutonta ja saatavilla useilla eri kielillä.

Etätukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Lomakkeen lähettämisen jälkeen Helsingin kaupungin digitukijat ottavat sinuun yhteyttä yhden arkipäivän kuluessa ja sopivat tarkemman opastusajan.

Siirry Digituen verkkosivuille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • Voit soittaa Digituen numeroon 09 310 10011 ma-pe klo 9-12, kun tarvitset digitukea.
  • Digituen chatin löydät verkkosivuilta, sivun oikeasta alakulmasta. Palvelu on avoinna ma–pe klo 9–12.
  • Voit myös jättää etädigitukipyynnön, joita otetaan vastaan  tällä lomakkeella (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (forms.office.com lomake avautuu uuteen välilehteen). 

Löydät tämän sivun myös osoitteella hel.fi/terveysasemien-digipalvelut.