Hoppa till huvudinnehåll

Social- och hälsovårdens digitala tjänster

På den här sidan berättar vi hur du kan uträtta ärenden via olika digitala tjänster antingen på egen hand eller med vägledning av yrkesfolk.

På den här sidan

Klientportalen Maisa

I klientportalen Maisa kan du elektroniskt uträtta ärenden inom social- och hälsovårdstjänsterna.

Hälsovårdspersonal svarar vanligtvis inom tre vardagar på meddelanden som du skickar via Maisa.

Maisa fungerar i webbläsare på adressen www.maisa.fi samt i mobilapplikationen. Du kan ladda ner den avgiftsfria Maisa-applikationen till din enhet från iOS- eller Android-appbutiken.

  1. Gå till adressen www.maisa.fi (länken öppnas i ett nytt fönster).
  2. Klicka på Logga in på Maisa. Gå till Suomi.fi för identifiering. Logga in med stark identifiering, till exempel med dina bankkoder.
  3. Efter att du har identifierat dig, klicka på Jatka palveluun i tjänsten Suomi.fi för att gå tillbaka till Maisa.
  4. När du använder Maisa första gången behöver du acceptera användningsvillkoren för Maisa och kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer. Du kan komplettera uppgifterna i menyn Kontoinställningar och Personuppgifter.
  5. Om du till exempel vill ge en närstående rätt att uträtta ärenden för dig i Maisa, gör du det under menypunkten Hantera uppgifter och Uträtta ärenden för annan person/apparater.

Titta på videon: Så här använder du Maisa med webbläsaren

  1. Ladda ner Maisa-applikationen till din telefon eller surfplatta från Apple AppStore eller Google Play.
  2. När du använder Maisa första gången behöver du acceptera användningsvillkoren för Maisa.
  3. Klicka på STARK AUTENTISERING för att logga in i Maisa. Logga in med stark identifiering, till exempel med dina bankkoder.
  4. Efter att du har identifierat dig, klickar du på Jatka palveluun för att automatiskt förflyttas till Maisa-applikationen. I fortsättningen kan du även logga in i applikationen med en egen sifferkod.
  5. Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer när du loggar in första gången. Du kan komplettera uppgifterna i menyn Kontoinställningar och Personuppgifter.
  6. Om du till exempel vill ge en närstående rätt att uträtta ärenden för dig i Maisa, gör du det under menypunkten Hantera uppgifter. Klicka på Uträtta ärenden för annan person/apparater i menyn.

Se videon Så här använder du Maisa med mobilapparat

Du kan ge en annan person rätt att uträtta ärenden för dig i Maisa. Till exempel kan en äldre person ge en anhörig rätt att utföra ärenden eller vårdnadshavare kan uträtta ärenden för personer under 18 år.

Du kan ge en annan person rätt att uträtta ärenden för dig antingen direkt i Maisa eller genom att lämna in en fullmakt till en social- och hälsovårdsenhet.

Fullmakt i docx-format

Valtakirja rtf-muodossa

Olika omfattningar för rätt att uträtta ärenden

Du kan själv bestämma hur omfattande rättigheter för att uträtta ärenden du beviljar.

  • Obegränsade rättigheter: Den befullmäktigade har samma rättigheter och tillgång till samma uppgifter som fullmaktsgivaren.
  • Tidsbokning och meddelanden: Den befullmäktigade har begränsade rättigheter. Hen ser till exempel inga diagnoser eller mediciner, men kan boka tider och skicka meddelanden på fullmaktsgivarens vägnar.
  • Endast rätt att läsa: Den befullmäktigade ser alla uppgifter, men kan inte boka tider eller skicka meddelanden.

Hur ger jag en annan person rätt att uträtta ärenden för mig i Maisa?

  1. Logga in i Maisa antingen på nätet på www.maisa.fi  ((länken öppnas i ett nytt fönster).) eller i applikationen på mobilen eller surfplattan.
  2. Välj Uträtta ärenden för annan person/apparater i menyn.
  3. Fyll i uppgifterna och ge en utvald person rätt att uträtta ärenden på dina vägnar. Välj vilken typ av rättigheter du vill ge personen.
  4. Klicka till sist på skicka.

Tjänsten Omaolo

I den kostnadsfria tjänsten Omaolo kan du snabbt och enkelt när som helst börja använda social- och hälsovårdstjänster. Du får forskningsbaserade rekommendationer för din specifika situation. Vid behov kopplar Omaolo dig till en yrkesutbildad person.

I Omaolo kan du välja en symtombedömning utifrån dina symtom eller fylla i en allmän symtomenkät om du inte hittar en bedömning som beskriver dina symtom. Du får instruktioner dygnet runt!

  1. Gör en symtombedömning på internet när det passar dig.
  2. Omaolo ger dig lämpliga instruktioner.
  3. Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesutbildad person kan du skicka in den ifyllda bedömningen till din hälsostation. Beroende på dina symtom svarar vi så snabbt som möjligt, senast inom ett dygn. De mest brådskande kontakterna hanteras av yrkesutbildade personer inom två timmar.

Fyll i en symtombedömning i Omaolo

Omaolos elektroniska hälsokontroll ger dig en bedömning av vad som är bra, vilken din förväntade livslängd är med dina nuvarande levnadsvanor och vad du kan uppmärksamma mer för att minska din risk att insjukna. Hälsokontrollen innehåller ungefär 40 frågor om ditt hälsotillstånd, dina levnadsvanor och din psykiska hälsa. Om dina symtom kräver bedömning av en yrkesutbildad person kan du skicka in den ifyllda hälsokontrollen till din hälsostation.

Gör en elektronisk hälsokontroll i Omaolo

Välbefinnandecoachningarna uppmuntrar dig till livsstilsändringar som kan förbättra ditt välbefinnande. I Omaolo hittar du tio välbefinnandecoachningar för olika ämnesområden, till exempel viktkontroll, sömn och motion. I coachningen kan du sätta upp mål för dig själv och följa dina framsteg.

Bekanta dig med välbefinnandecoachningarna i Omaolo

Med servicebedömningarna kan du kartlägga hurdant stöd och hurdan hjälp du eller en närstående kan få när ni funderar på att ansöka om personlig assistans eller stöd för närståendevården eller när ni behöver hjälp för rörelseförmågan utanför hemmet. Resultatet av bedömningen hjälper till att avgöra huruvida det lönar sig att ansöka om stöd.

Gör en servicebedömning i Omaolo

 

Mina Kanta-tjänsten

På Mina Kanta-sidorna hittar du information om dina elektroniska recept. Du kan också begära att få ett recept förnyat via Mina Kanta-sidorna. Dessutom ser du läkarnas och sjukskötarnas journalanteckningar.

I allmänhet kan du se uppgifter om din vård och dina laboratorieresultat på Mina Kanta-sidorna inom en vecka.

Logga in på Mina Kanta-sidor

Distansbesök och distansmottagning

Anvisningar steg-för-steg om hur du ansluter dig till ett VideoVisit-videosamtal finns på systemets egen webbplats . På samma ställe finns även många andra anvisningar. Du kommer till startsidan via denna länk .

Enhets- och webbläsarkrav

  • Om du har en Windows-dator, rekommenderas vi att du använder den nyaste versionen av webbläsaren Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  • Om du har en Mac-dator, rekommenderar vi att du använder webbläsaren Google Chrome eller Safari.
  • Om du har en Mac-dator, rekommenderar vi att du använder webbläsaren Google Chrome eller Safari. Nedladdning av applikationen kräver inte registrering som användare eller inloggning. Anvisningar finns på VideoVisits webbplats

Du kan ansluta dig till Maisas videomottagning antingen via en dator eller mobilt via en smarttelefon eller surfplatta.

Anslutning till videomottagning via dator

Om du använder en dator, behöver du inte en separat applikation. Kontrollera i enhetens inställningar att

  • kameraanslutningen är i bruk och att kameran inte är täckt
  • mikrofonen fungerar
  • webbläsarens popup-fönster är tillåtna.
Gör så här
  1. Logga in i Maisa (länken öppnas i ett nytt fönster).
  2. Välj Kommande händelser på förstasidan.
  3. Klicka på tidpunkten för att gå direkt till sidan med videomottagningens anslutningslänk.

Anslutning till videomottagning via mobila enheter

Ladda ner Maisa-applikationen samt applikationen Maisa Videovastaanotto.

Gör så här
  1. Logga in i Maisa-applikationen.
  2. Välj Händelser, där du ser dina videomottagningsbokningar.
  3. Klicka på tidpunkten för att komma till sidan Videobesök. Klicka på Påbörja besöket under Videobesök för att starta videomottagningen.