Du kan skicka in handlingar till registratorskontoret per post eller elektroniskt, eller lämna dem i brevlådan som finns i stadshusets entréhall. Använd säker e-post för att skicka dina personuppgifter: securemail.hel.fi.
Alla har rätt att få information om myndigheters offentliga handlingar. Det finns dock uppgifter som bara kan ges ut under vissa förutsättningar, enligt prövning. Här hittar du information om förutsättningarna samt blanketter för begäran om uppgifter.
Beskrivning av handlingars offentlighet hjälper medborgare att inrikta sin begäran om uppgifter. Tyvärr finns beskrivning för tillfället bara på finska.
Helsingfors stad har alltid en rättslig grund för att behandla personuppgifter. Vi tillämpar god informationsbehandlingssed, nationella datasäkerhetsanvisningar och god praxis i behandlingen och arkiveringen av personuppgifter.
En person har rätt att veta om hens personuppgifter behandlas och vilka uppgifter om hen som har lagrats.
Stadens beslutsfattare består av organ, enskilda förtroendevalda och enskilda tjänsteinnehavare. Här hittar du stadens beslut samt tillhörande handlingar.
Den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen eller en nämnd, deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, kan anföra ett skriftligt yrkande om rättelse.