Digitaaliset palvelut

Tällä sivulla kerrotaan, miten voit asioida kanssamme erilaisten digitaalisten palvelujen kautta joko omatoimisesti tai ammattilaisten ohjaamina. Näitä palveluja ovat Maisa-asiakasportaali ja Omaolo-palvelu.

Tällä sivulla

Maisa-asiakasportaali

Maisa-asiakasportaalissa voit asioida sähköisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Voit muun muassa

  • tehdä ajanvarauksia
  • tarkastella tulevia tapahtumia, esimerkiksi vastaanottokäyntejä
  • valmistautua tulevaan tapaamiseen, kuten lääkärin vastaanotolle
  • vastata erilaisiin kyselyihin, esimerkiksi oirekyselyihin
  • osallistua etävastaanotoille videon välityksellä
  • tarkastella tutkimustuloksia, kuten laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tuloksia
  • viestitellä sinua tai asiaasi hoitavien ammattilaisten kanssa.
  • tehdä sosiaalihuollon hakemuksia ja ilmoituksia

Lue lisää: Mikä Maisa on ja mitä voin siellä tehdä?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Voidaksesi tehdä ajanvarauksen Maisan kautta tarvitset useimmiten ajanvarausluvan (ns. ajanvaraustiketin), jonka saat sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiselta. Osa ajoista on varattavissa Maisassa myös ilman erillistä ajanvarauslupaa, esimerkiksi oman terveysasemasi terveydenhoitajalle tai sairaanhoitajalle voit varata ajan ilman erillistä ajanvarauslupaa.

Sen sijaan lääkäriaikoja ei voi varata Maisasta ilman ajanvarauslupaa, sillä ennen lääkäriajan varaamista sinulle tulee tehdä hoidon tarpeen arvio. 

Kun saat ajanvarausluvan, näet sen Maisan etusivulla ja saat siitä ilmoituksen.

Lue lisää: Millaisia aikoja voin varata Maisan kautta?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Ammattilaiset vastaavat Maisan kautta lähettämääsi viestiin tavallisesti viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

Maisa toimii verkkoselaimessa osoitteessa www.maisa.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä mobiilisovelluksessa. Ilmaisen Maisa-sovelluksen voit ladata laitteellesi iOS- tai Android-sovelluskaupasta.

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin Maisan käytöstä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  1. Mene osoitteeseen www.maisa.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (linkki avautuu uuteen välilehteen).
  2. Napsauta kohtaa Kirjaudu Maisaan. Siirryt Suomi.fi-sivulle tunnistautumista varten. Kirjaudu sisään käyttäen vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi verkkopankkitunnuksiasi.
  3. Tunnistautumisen jälkeen klikkaa Suomi.fi-palvelussa kohtaa Jatka palveluun ja siirryt Maisa-sivustolle.
  4. Ensimmäisellä käyttökerralla hyväksy Maisan käyttöehdot ja tarkista, että yhteystietosi ovat oikein. Voit täydentää tiedot valitsemalla valikosta Tilin asetukset ja Henkilötiedot.
  5. Jos haluat antaa esimerkiksi läheisellesi puolesta-asioinnin oikeudet Maisaan, se tapahtuu valikon kohdassa Tietojen hallinta ja Puolesta-asiointi ja laitteet.

Katso video: Näin otat Maisan käyttöön selaimessa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  1. Lataa Maisa-sovellus puhelimeesi tai tablettiisi joko iOS tai Android-sovellusverkkokaupasta (Apple AppStore, Google Play -kauppa).
  2. Ensimmäisellä käyttökerralla hyväksy Maisan käyttöehdot.
  3. Kirjautuaksesi Maisaan klikkaa näytöllä kohtaa VAHVA TUNNISTAUTUMINEN. Kirjaudu sisään käyttäen vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi verkkopankkitunnuksiasi.
  4. Tunnistautumisen jälkeen klikkaa kohtaa Jatka palveluun ja siirryt automaattisesti Maisa-sovellukseen. Jatkossa sovellukseen on mahdollista kirjautua myös valitsemaasi tunnuslukua käyttäen.
  5. Tarkista ensimmäisellä käyttökerralla, että yhteystietosi ovat oikein. Voit täydentää tiedot valitsemalla valikosta Tilin asetukset ja Henkilötiedot.
  6. Jos haluat antaa esimerkiksi läheisellesi puolesta-asioinnin oikeudet Maisaan, se tapahtuu valikon kohdasta Tietojen hallinta. Klikkaa valikossa kohtaa Puolesta-asiointi ja laitteet.

Katso video Näin otat Maisan käyttöön mobiilissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Maisan videovastaanotolle voit osallistua joko

  1. käyttämällä Maisan selainversiota(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) tietokoneella tai
  2. mobiilisovelluksella

Katso ohje videovastaanotolle tai -käynnille osallistumiseen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Jos kirjautuessasi Maisaan saat ilmoituksen, että tilisi on suljettu, ja haluat ottaa Maisa-tilin uudelleen käyttöön, ota yhteyttä omaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköösi.

Vain sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi avata Maisa-tilisi uudelleen Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän kautta.

Katso myös: Miten voin poistaa Maisa-tilini käytöstä?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Jos olet täysi-ikäinen ja täysivaltainen, voit antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle oikeuden asioida puolestasi Maisassa. Esimerkiksi ikääntynyt voi antaa oikeuden omaiselleen. 

Lue lisää: Mitä puolesta asiointi tarkoittaa?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  

Lue lisää: Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaan?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

Oikeuksien antaja voi itse päättää, kuinka laajat puolesta-asioinnin oikeudet hän myöntää. 

  • Täydet oikeudet: Valtuutetulla on samat oikeudet ja pääsy kaikkiin samoihin tietoihin kuin valtuuttajalla itsellään. 

  • Ajanvaraukset ja viestit: Valtuutetulla on rajatut toimintaoikeudet. Hän ei näe esimerkiksi diagnooseja tai lääkityslistaa, mutta voi varata valtuuttajan puolesta aikoja ja lähettää viestejä. 

  • Vain lukuoikeudet: Valtuutettu näkee kaiken tiedon, mutta ei voi varata aikoja tai lähettää viestejä. 

Puolesta asioinnin oikeuden voit antaa toiselle joko suoraan Maisassa tai tuomalla sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteeseen puolesta asioinnin valtakirjan. Jos henkilö, jolle puolesta-asiointioikeus halutaan antaa, asuu Uudenmaan ulkopuolella, valtakirja tulee aina tuoda toimipisteeseen.  

Valtakirja pdf-muodossa: 

Huoltajat voivat asioida alle 18-vuotiaan lapsensa puolesta Maisassa.  

Lue lisää: Voinko asioida Maisassa alaikäisen lapseni puolesta? (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)  

Seuraavissa tilanteissa asiointi lapsen puolesta Maisassa ei kuitenkaan ole mahdollista:  

  • Vanhemmuuden tunnustus ei ole vielä tallentunut Digi- ja väestötietoviraston järjestelmään.  

  • Lapsella tai lapsen kummallakin huoltajalla on turvakielto. Jos turvakielto on vain toisella huoltajalla, Maisan kautta lapsen asiassa voi asioida vain turvakiellossa oleva huoltaja.  

  • Voimassa olevassa huollonjakosopimuksessa on sovittu muustakin kuin pelkästä asumisesta. 

Lue lisää: Miksi en voi asioida lapseni puolesta, vaikka meillä on lapsemme yhteyshuoltajuus?(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

Jos alaikäisen puolesta-asiointi Maisan kautta ei ole mahdollista, ota suoraan yhteyttä alaikäisen omaan työntekijään tai palveluun esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla paikan päällä. 

Jos toimit toisen henkilön edunvalvojana ja haluat hoitaa hänen asioitaan myös Maisassa, ota yhteyttä siihen tahoon, joka vastaa edunvalvottavan henkilön sosiaali- tai terveydenhuollon palveluista. 

Puolesta-asioinnin aktivointi vaatii sote-ammattilaisen toimia tilanteessa, jossa henkilö ei itse kykene tekemään tarvittavaa valtuutusta Maisan kautta. 

Omaolo-palvelu

Maksuttomassa Omaolo-palvelussa voit aloittaa sosiaali- ja terveyspalveluiden käytön nopeasti ja helposti milloin tahansa. Saat tilanteeseesi sopivat suositukset, jotka perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Omaolo yhdistää sinut tarvittaessa ammattilaiseen.

Omaolossa voit valita oireeseesi sopivan oirearvion tai täyttää yleisen oirekyselyn, jos oirettasi kuvaavaa arviota ei löydy. Saat toimintaohjeet ympäri vuorokauden!

  1. Tee oirearvio netissä silloin kun sinulle sopii.
  2. Omaolo antaa sinulle sopivat toimintaohjeet.
  3. Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, voit lähettää täyttämäsi arvion terveysasemallesi. Oireesi perusteella vastaamme sinulle mahdollisimman pian, viimeistään vuorokauden kuluessa. Kiireellisimmät yhteydenotot ammattilainen käsittelee kahden tunnin kuluessa.

Täytä oirearvio Omaolossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Omaolo-palvelun sähköinen terveystarkastus antaa arvion siitä, mitkä asiat ovat hyvin, mikä on elinajan odotteesi nykyisillä elämäntavoilla ja mihin voit halutessasi kiinnittää tarkempaa huomiota sairastumisriskin vähentämiseksi. Terveystarkastus sisältää noin 40 kysymystä terveydentilastasi, elämäntavoistasi ja henkisestä hyvinvoinnistasi. Jos tuloksesi vaativat ammattilaisen arviota, voit lähettää täyttämäsi tarkastuksen terveysasemallesi.

Tee Omaolon sähköinen terveystarkastus(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Hyvinvointivalmennukset kannustavat sinua elämäntapamuutoksiin, joilla hyvinvointisi voi kohentua. Omaolosta löydät kymmenen hyvinvointivalmennusta eri aihealueilta, muun muassa painonhallinnasta, unesta ja liikunnasta. Valmennuksessa voit asettaa itsellesi tavoitteita ja seurata edistymistäsi.

Tutustu hyvinvointivalmennuksiin Omaolossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Palveluarvioilla voit kartoittaa, millaista tukea ja apua sinä tai läheisesi voitte sosiaalipalveluista saada, kun olette harkinneet henkilökohtaisen avun tai omaishoidon tuen hakemista tai tarvitsette apua liikkumiseen kodin ulkopuolella. Arvion tulokset auttavat arvioimaan, kannattaako tukea hakea.

Tee palveluarvio Omaolossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

OmaKanta-palvelu

OmaKannasta löydät tiedot sähköisistä resepteistäsi. Voit myös pyytää reseptin uusintaa OmaKannan kautta. Lisäksi näet lääkäreiden ja hoitajien tekemiä sairauskertomustekstejä.

Hoitoosi liittyvät tiedot ja laboratoriotuloksesi näkyvät OmaKannassa yleensä viikon kuluessa.

Kirjaudu OmaKantaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Huoltajana sinulla on mahdollisuus hoitaa alaikäisten lastesi asioita OmaKannassa. 

Oikeutesi puolesta asiointiin tarkistetaan väestötietojärjestelmästä. Väestötietojärjestelmään on voitu kirjata tietoja erilaisista elämäntilanteista, jotka vaikuttavat oikeuksiisi lapsen puolesta asiointiin. Tällaisia ovat esimerkiksi turvakielto, huollonjakosopimus tai huoltajan edunvalvoja.

Jos sinulle on kirjattu tiedonsaantioikeus, voit ainoastaan katsella lapsen tietoja OmaKannassa, mutta et voi hoitaa niitä siellä.

Lue lisää: Alaikäisen puolesta asiointiin OmaKannassa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

Täysi-ikäisenä ja täysivaltaisena henkilönä voit asioida toisen aikuisen puolesta OmaKannassa, jos sinulla on siihen Suomi.fi-valtuus. 

Lue lisää: Täysi-ikäisen puolesta asiointi OmaKannassa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

Toistaiseksi edunvalvojat eivät voi asioida täysi-ikäisen päämiehen puolesta OmaKannassa. Digi- ja väestötietovirastolla on käynnissä hanke, joka edistää edunvalvojien mahdollisuutta sähköiseen asiointiin.