I framtiden kommer stadens invånare att betjänas på ett smart och proaktivt sätt, där deras servicebehov förutses redan innan de uppstår. Digitalisering hjälper till att göra vardagen smidigare för stadsborna och gör vår stad mer fungerande.

Sådant är framtidens Helsingfors som vi bygger
- Kundorienterade digitala tjänster. Kundorienterade elektroniska tjänster prioriteras i interna och externa processer. Stadens tjänster är lättillgängliga oberoende av tid och plats. Vi påskyndar utvecklingen av nya tjänster som förutser och motarbetar problem.
- Produktivitet och kunskapsbaserat ledarskap. Produktivitetstillväxt inom serviceproduktionen och bättre och kostnadseffektivare tjänster möjliggörs med hjälp av digitalisering. Helsingfors leds genom att data och kompetens allokeras.
- Människocentrerad data. Helsingfors tror starkt på den människocentrerade data principen, enligt vilken stadsbornas data ska behandlas på deras villkor.
Du kanske är intresserad av
Forum Virium Helsinki är ett innovationsbolag som ägs av Helsingfors stad. Forum Virium utvecklar framtidens urbana lösningar i samarbete med företag, forskarsamhället och stadsbor.
AI-registret är ett fönster till de AI-system som Helsingfors stad använder.
Kokeilukiihdyttämö (”experimentaccelerator”) är en stödtjänst för Helsingfors stads anställda där särskilt nya digitaliseringsinriktade idéer blir till smidiga försök.
Helsingfors stads kundgemenskap är ett webbaserat gemenskap där stadsborna deltar i att utveckla tjänsterna.