
Konsekvenserna av digitalisering
Stadsborna
På begäran får stadsbor och företagare service på ett proaktivt och mer personligt sätt, ofta utan att behöva fylla i blanketter. Hälsoproblem förebyggs genom att kalla riskgrupper till vård. Digital självbetjäning och stöd för den finns tillgänglig 24/7.
Stadens anställda och ledning
Tack vare automatiseringen av rutinmässiga uppgifter har stadens anställda mer tid att ägna åt att bemöta människor. Verksamheten kan riktas dit servicebehovet är störst. Ledningen använder tidsenliga lägesbilder och prognosmodeller som stöd för beslutsfattandet. Med hjälp av data kan staden förutse verksamhetens konsekvenser och allokera resurser mer noggrant.
Företag och företagare
Helsingfors är en språngbräda som företag kan använda för nya affärsidéer och innovationer. Vi möjliggör smarta försök i en stadsmiljö och för samman olika aktörer. Företag och sammanslutningar är en mer helgjuten del av stadens serviceproduktion och de drar nytta av data och plattformar som staden erbjuder.
Besökare
Besökare och partner hittar stadens tjänster även virtuellt och får tillfälle att vara med om och bli inspirerade att utveckla Finlands huvudstad med oss.
Tidslinje för digitalisering inom Helsingfors stad
Man började först tala om digitalisering av tjänster och funktioner år 2014 i och med det första digitaliseringsprogrammet. Före det hade staden ett sk. IT-program (2011–2014) och IT-strategi (2007–2010) som fastställde de första riktlinjerna för digitalisering.
-
2014
Det första digitaliseringsprogrammet (2014–2019).
-
2018
Borgmästaren utser digitaliseringschefen.
-
2019-2022
Ett digitaliseringsprogram för världens bäst fungerande stad.
-
2022
Digitaliseringsprogrammet uppdateras i och med stadsstrategin Läge för tillväxt.
-
2023
Stadsstyrelsen tillsätter en digitaliseringskommitté för verksamhetsperioden 2023–2025.
Digitaliseringskommittén (på finska) (Länk leder till extern tjänst)
-
Nuläge
-
Framtidens Helsingfors
Stadsbornas servicebehov tillgodoses oavsett tid och plats.