
I nuläget är Helsingfors tjänster ofta svåra att hitta eller använda. De har producerats med tanke på stadens organisation, inte kundens behov.
I morgondagens Helsingfors utvecklas tjänsterna i samverkan mellan invånare, stadens anställda, företag och sammanslutningar. Användarna deltar intensivt i formandet av en bättre fungerande stad.
I framtiden kan digitala försök påbörjas enklare än tidigare, utan tung byråkrati. På det här sättet kan staden reagera allt snabbare på kundernas nya önskemål.
Projekt
Vad för något?
Sänd oss respons, utvecklingsförslag eller frågor om Helsingfors stads verksamhet eller service!
För vem då?
Stadsbornas egen responskanal om Helsingfors tjänster.
Vilken nytta?
Ge respons och hjälp oss göra Helsingfors till en ännu bättre fungerande och trivsammare stad! Via responskanalen kan du inte bara skicka oss ris och ros om vår service, utan också lämna en felanmälan om till exempel en grop i en gata. Tjänsten låter dig också bekanta dig med respons som andra lämnat. Vi svarar alltid på responsen inom en vecka.
Var då?
Vad för något?
Genom medborgarbudgetkanalen VårStad kan du ge ditt förslag om hur staden ska använda 10 miljoner euro.
För vem då?
Kanalen för medborgarbudgeten är för stadsbor över tretton år.
Vilken nytta?
Ge din egen idé eller rösta på den du tycker är bäst – I VårStad beslutar stadsborna hur Helsingfors använder 10 miljoner euro. I VårStad kan du också följa upp hur de utvecklingsidéer som valts förverkligas.