Data som Helsingfors producerar är världens mest användbara och mest utnyttjade stadsdata fram till år 2025
Helsingfors stad har godkänt en ambitiös datastrategi. Helsingfors har som mål att utnyttja data och analys för att proaktivt producera individuella och riktade tjänster för stadsbor när de behöver dem. Data och analys möjliggör även kunskapsbaserat ledarskap: staden kan fatta mer informerade beslut, förutse effekterna av olika åtgärder och automatisera beslutsfattandet.
Helsingfors vill vara en föregångare inom den offentliga sektorn i att nyttja data. Med stadens datastrategi eftersträvas särskilt fördelar och förändringar.
Datastrategin godkändes 2020 och gäller tills vidare.
Kundernas servicebehov kan förutses med hjälp av data
För att stadens tjänster ska kunna riktas på ett proaktivt sätt behöver staden utnyttja analys och data i stor utsträckning. I enlighet med MyData-principen förbinder sig Helsingfors stad samtidigt vid att stadsborna själva ska ha möjligheten att kontrollera data som samlats in om dem. Detta innebär att helsingforsare ska ha möjligheten att kontrollera de uppgifter som samlats in om dem, ge tillstånd för användning av dem inom olika tjänster och även förbjuda staden att använda data om dem ifall de så önskar.
Helsingfors leds utifrån aktuell information
I staden uppstår ständigt ny data om stadens verksamhet, invånare och utveckling. Stadens rapporter, statistik och undersökningar ger beslutsfattare undersökningsdata. Ändå utnyttjas data inte i nuläget i beslutsfattandet i den omfattning som moderna analysmetoder tillåter. Till exempel en digital tvilling av stadsmodellen gör det möjligt att granska stadens verksamhet och alternativa beslut genom att resultaten simuleras på många sätt redan innan besluten fattas.
Stadens verksamhet och resurser optimeras med hjälp av data
Uppdaterade data och framstående analys gör det möjligt för stadens anställda att rikta verksamheten och resurserna mer ekonomiskt. Med hjälp av programrobotar och data kan man även bättre automatisera stadens interna processer och få dem att jobba ihop.
Näringslivet upplivas genom att dela data
Den data som Helsingfors stad förvaltar borde kunna delas och nyttjas bättre än nu och även erbjudas utomstående, typ som en plattform. Flera aktörer, såsom organisationer, universitet och företag kan bedriva forskning med stadens data och utveckla tjänster som inte ingår i stadens eget utbud. Detta gagnar alla parter.
Följande fyra förändringar och fördelar eftersträvas med strategin
-
Data möjliggör en stad som förutser kundernas servicebehov på människornas villkor
Staden finns till för stadsborna. Staden ska ständigt eftersträva att erbjuda stadsborna bättre service. Bättre service för stadsbor kännetecknas av individuella, riktade och proaktiva tjänster när stadsborna behöver dem. Det förutsätts omfattande analysmetoder för att tjänster ska kunna riktas till stadsbor på ett proaktivt sätt. Dessutom ska folk kunna påverka hur deras data utnyttjas i enlighet med MyData-principen.
-
Ledning av staden utifrån aktuell information
För att uppnå högsta möjliga smidighet, kvalitet och effektivitet ska staden även utnyttja den information den får av data på ett ännu mer omfattande och tidsenligt sätt i verksamhetsledningen. På flera nivåer i staden uppstår ständigt ny data om stadens verksamhet, invånare och utveckling. Redan nu ger rapporter, statistik och undersökningar beslutsfattare undersöknings- och databaserad information om olika teman. För närvarande kan data dock inte utnyttjas i beslutsfattandet och den operativa verksamheten i den omfattning som möjliggörs av moderna datasjöar (data lake), dataförråd (data warehouse) och analysmetoder. Till exempel skulle en digital tvilling av stadsmodellen göra det möjligt att granska och simulera stadens verksamhet ur olika perspektiv.
-
Optimering av stadens verksamhet och resurser med hjälp av data
Uppdaterade data och framstående analys, såsom maskininlärning, dynamisk optimering och förutsägbara modeller gör det möjligt för stadens anställda att rikta verksamheten och resurserna mer ekonomiskt. Med hjälp av programrobotik och data kan man även automatisera de interna processerna och få dem att jobba ihop sömlöst. Medan det gamla ändringsmålet för kunskapsbaserat ledarskap utgick från att högsta ledningen och operativa ledningen arbetade utifrån data utgår det här målet från att resurser ska optimeras automatiskt med hjälp av data och algoritmer.
-
Upplivande av näringslivet och utnyttjande av externa resurser genom datadelning
Utöver intern verksamhet borde de data som staden förvaltar kunna delas med och nyttjas av ett externt ekosystem som organisationer, universitet och företag, typ som en plattform. Externa aktörer kan bedriva forskning och utveckla tjänster som antingen inte ingår i stadens eget utbud alls eller när stadens utbud är bristfälligt.
Läs mer om datastrategin
Helsingfors stads datastrategi (pdf, på finska) (Länk leder till extern tjänst)