
Digitalisaation vaikutukset
Kaupunkilaiset
Kaupunkilaiset ja yrittäjät saavat halutessaan palvelua proaktiivisesti ja henkilökohtaisemmin, usein ilman lomakkeiden täyttöä. Terveysongelmia ennaltaehkäistään kutsumalla riskiryhmiä hoitoon. Digitaaliset itsepalvelut ja niiden tuki ovat saatavilla 24/7.
Kaupungin työntekijät ja johto
Kaupungin työntekijät omistavat enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen, koska rutiininomaiset tehtävät on automatisoitu. Toimintaa voidaan kohdentaa sinne missä on suurin palvelutarve. Johto käyttää ajantasaisia tilannekuvia ja ennustemalleja päätöksenteon tukena. Toiminnan vaikutuksia voidaan ennustaa datan avulla ja resursseja kohdentaa tarkemmin tiedon avulla.
Yritykset ja yrittäjät
Yritykset hyödyntävät Helsinkiä ponnahduslautana uusille liikeideoille ja keksinnöille. Mahdollistamme älykkäitä kokeiluja kaupunkiympäristössä ja tuomme eri toimijoita yhteen. Yritykset ja yhteisöt ovat saumattomampi osa kaupungin palvelutuotantoa ja ne hyödyntävät kaupungin tarjoamaa dataa ja alustoja.
Vierailijat
Vierailijat ja kumppanit löytävät kaupungin palvelut myös virtuaalisesti ja saavat tilaisuuden kokea ja innostua kanssamme kehittämään Suomen pääkaupunkia.
Digitalisaation aikajana Helsingin kaupungilla
Palvelujen ja toimintojen digitalisaatiosta alettiin puhua vuonna 2014 ensimmäisen digitalisaatio-ohjelman myötä. Sitä ennen kaupungilla oli ns. tietotekniikkaohjelma (2011-2014) ja tietotekniikkastrategia (2007-2010), jotka asettivat digitalisaatiolle ensimmäisiä suuntaviivoja.
-
2014
Ensimmäinen digitalisaatio-ohjelma (2014-2019).
-
2018
Pormestari nimittää digitalisaatiojohtajan.
-
2019-2022
Maailman toimivimman kaupungin digitalisaatio-ohjelma.
-
2022
Digitalisaatio-ohjelmaa päivitetään uuden Kasvun paikka -kaupunkistrategian myötä.
-
2023
Kaupunginhallitus asettaa Digitalisaatiotoimikunnan toimikaudeksi 2023-2025.
-
Nykyhetki
-
Tulevaisuuden Helsinki
Kaupunkilaisten palvelutarpeet täytetään ajasta ja paikasta riippumatta.