Kouluikäisen keskittymisen ja toiminnanohjauksen taidot

Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen pulmat kuuluvat kouluikään. Voit vanhempana tukea kehitystä ja tarvittaessa saada myös apua.

7–12-vuotiailla lapsilla voi ajoittain olla haasteitta keskittymisessä. Lapsi saattaa esimerkiksi viivytellä tekemistä, unohtua ajatuksiinsa kesken koulutehtävien tai hänen saattaa olla vaikea keskittyä tehtävän loppuun asti.

Lapsen keskittymättömyys tai levottomuus ei välttämättä ole ADHD-oireilua. Haasteet voivat liittyä esimerkiksi ympäristön häiriötekijöihin tai arjen kuormitukseen. 

Haasteet voivat liittyvä myös siihen, ettei lapsen toiminnanohjaus ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Toiminnanohjaus tarkoittaa ihmisen taitoa ohjata omaa huomiotaan ja suunnitella omaa tekemistään tavoitteiden saavuttamiseksi. Taidot ja aivojen taitoja hallinnoivat osat kypsyvät pitkälle aikuisikään asti. 

Vinkkejä keskittymisen ja toiminnanohjauksen tukemiseen

  • Auta lasta luomaan päivittäisiä rutiineja. Ne tekevät tehtävistä ennakoitavampia ja hallittavampia.
  • Tarjoa pieniä, saavutettavia tavoitteita. Ne voivat lisätä motivaatiota ja tehdä tehtävistä vähemmän ylivoimaisia.
  • Vähennä häiriötekijöitä, kuten ääniä ja visuaalisia ärsykkeitä, jotta lapsen on helpompi keskittyä.
  • Tarjoa paikallaan istumista vaativissa tilanteissa lapselle tasapainotyynyä tai puristelulelua tai -korua. Anna lapsen valita mukava asento.
  • Rohkaise lyhyisiin taukoihin ja liikkumiseen. Liikunnalliset tauot kesken tehtävien voivat helpottaa keskittymistä ja auttaa lasta palaamaan tehtäviin tuorein voimin.

Huolehtikaa perheessä myös lapsen säännöllisestä elämänrytmistä, ruutuajan kohtuullisuudesta, hyvästä ja monipuolisesta ravitsemuksesta sekä riittävästä fyysisesti rasittavasta liikunnasta. 

Jos arjen haasteet kuormittavat, eivätkä omat keinot riitä niiden ratkomiseksi, voit ottaa yhteyttä lapsiperheiden sosiaalineuvontaan riittävän tuen saamiseksi. 

Koulussa haasteet voivat korostua

Kouluiässä lapsen mahdollisesti jo aiemminkin havaitut haasteet keskittymisessä ja toiminnanohjauksessa saattavat korostua, koska vaatimukset oppimisessa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kasvavat.

Jos lapsen käytös, arjen haasteet tai koulunkäynti huolettavat sinua toistuvasti, ota asia esiin koulussa opettajan kanssa. On tärkeää, että lapsi saa tarvittavat tukitoimet tukemaan kehitystä ja oppimista. Tukitoimet eivät vaadi diagnoosia.  

Lue lisää sivulla Keskittymisen haasteet kouluympäristössä

Lapsen käytöksen ja kehityksen pulmiin voi saada apua 

Joskus arki lapsen kanssa voi olla kuormittavaa lapsen levottomuuden tai vuorovaikutuksen pulmien vuoksi. Voit helpottaa arkeanne monilla tavoilla.

Tukitoimet, kuten puheterapia, toimintaterapia ja erityisopetus, voivat auttaa lastasi kehittämään taitojaan ja toimimaan paremmin arjessa. Voit pyytää apua neuvolasta, lapsiperheiden sosiaalineuvonnasta tai lapsesi koulun oppilashuollosta. 

Lue lisää tuesta lasten käytöksen ja kehityksen pulmiin

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.