För att kunna utvecklas i vårt arbete måste vi tillägna oss nya perspektiv och ha en vilja att ta i bruk nya verksamhetssätt. Kontinuerligt lärande och uppdatering av kompetensen är en del av både individens och arbetsgemenskapens utveckling. Att utvecklas ökar motivationen, stärker den professionella självkänslan och får arbetet att flyta bättre. Genom att satsa på utveckling satsar vi också på välbefinnande, förnyelse, trivsel på arbetet och upplevelsen av att arbetet är meningsfullt. Genom gemensamt lärande och kompetensdelning främjar vi sammanhållningen i arbetsgemenskapen och skapar ett gemensamt arbete.
Kompetensen kan också utvecklas genom att delta i programmet Utveckla och utvecklas i ditt arbete. Programmet Utveckla och utvecklas i arbetet (det tidigare Karriärmodellprogrammet) erbjuder en möjlighet att fördjupa och dela med sig av sin kompetens och lära sig nytt som en del av ett mångprofessionellt nätverk.
Programmet Utveckla och utvecklas i arbetet stöder den horisontella karriärutvecklingen. I programmet kan man utveckla tjänster och verksamhetssätt samt få information till stöd för utveckling och ledning. Utvecklingsarbetet genomförs i ett kundgränssnitt, så det betjänar Helsingforsborna. Programmet gör det möjligt att utveckla och utvecklas i arbetet och fungerar därmed som attraktionskraft och skapar långvarigt engagemang genom att främja trivseln i arbetet, arbetsmotivationen och engagemanget.
I programmet Utveckla och utvecklas i arbetet fortsätter de anställda i sina ordinarie arbetsuppgifter och sätter 30 procent av sin arbetstid på utvecklingsuppgiften och får ett uppgiftstillägg på 5 procent. Det går att anställa en vikarie för deltagaren. Deltagarna får utbildning och stöd av andra i samma situation samt av programmets styrgrupp för att kunna utveckla och utvecklas.
Programmet Utveckla och utvecklas i arbetet är avsett för dem som arbetar med kundarbete, som har en YH- eller universitetsexamen, specialkompetens, fast anställning och tillräcklig arbetserfarenhet. Från början av 2025 kan man också ansöka om att få delta i programmet med examina som närvårdare och räddare. Samtidigt utvidgas programmet till Räddningsverket.
Programmet Utveckla och utvecklas i arbetet har som mål att deltagarna ska utnyttja och dela med sig av sitt specialkunnande samt utveckla sin kompetens och verksamhet. Programmet är ettårigt och deltagaren kan ansöka till ett optionsår efter detta. För närvarande pågår perioden 2023–2024 med 17 deltagare och en optionsperiod med fem deltagare. Under perioden 2023–2024 pilottestas ett forskningsinriktat karriärmodellprogram i samarbete med Helsinki Practice Research Centre (HPRC) och TAITAVA-forskningsprojektet vid Helsingfors universitet.
Mentorverksamhet är en inlärningsmetod där en erfaren mentor stödjer en mer oerfaren adept i hens yrkesmässiga utveckling. Mentorverksamheten baserar sig på interaktionen mellan mentorn och adepten och bägge parter i mentorparet drar nytta av verksamheten. Målet är en för bägge givande och nyttig samarbetsprocess.
Som arbetstagare inom social-, hälsovårds- och räddningssektorn har du möjlighet att utveckla din kompetens också genom mentorskap. Mentorprogrammet pågår i 8–10 månader och erbjuder handledning samt stöd för mentorn och adepten i deras mentorprocess. Mentorprogrammet består av tre gemensamma möten: inledande träning, mellanmöte och avslutning.
Dessutom får du:
- information och stöd för att underlätta mentorverksamheten
- utbildning om handledningsstilar och metoder för mentorskapet
- kamratstöd och nätverk med andra mentorpar.
Fortbildning är ett sätt att utveckla sitt kunnande. Som anställd inom social-, hälsovårds- och räddningssektorn i Helsingfors har du omfattande möjligheter till avgiftsfri fortbildning.
Social-, hälsovårds- och räddningssektorn genomför själv många fortbildningar för sina anställda. Utbildningar ordnas centraliserat för hela sektorns personal eller mer skräddarsytt för anställda inom en tjänst eller enhet. Utöver stadens interna utbildningar kan du delta i utbildningar som andra aktörer ordnar. Utöver utbildningar och handledning kan du skaffa ny information oberoende av tid och plats via webbutbildningar, webbinarier, podcaster och utbildningsinspelningar.
Social-, hälsovårds- och räddningssektorns egna utbud av fortbildningar anknyter till yrkeskunskapen och ledningen, till stärkandet av arbetets smidighet och välbefinnandet i arbetet och till utvecklingen av tjänster. Fortbildning inom yrkeskompetensen är till exempel utbildning i klient- och patientarbetets metoder, språkkunskaper och språkmedvetenhet, växelverkan, digitala färdigheter och administrativa processer. Sektorns eget utbildningsutbud kompletteras av stadskansliets utbildningsutbud.