Jokaisella peruskoululaisella on oikeus saada tukea oppimiseensa. Koulunkäynnin sujumisen lisäksi oppiminen on tärkeää myös lapsen itsetunnon, jaksamisen ja sosiaalisten suhteiden kannalta.
Jos lapsen oppiminen on ikätovereihin verrattuna hitaampaa tai muuten poikkeavaa, perheenne ja opettajien on hyvä pysähtyä tilanteen äärelle yhdessä. Syiden selvittäminen on tärkeää, mutta sitäkin tärkeämpää on löytää helpottavia ratkaisuja tilanteeseen hyvissä ajoin.
Oppimisvaikeudet voivat kuormittaa lasta
Oppimisvaikeudet heijastuvat usein lapsen käytökseen ja tunne-elämään.
Jos oppiminen vaatii tavallista enemmän työtä, se voi heijastua lapsen jaksamiseen. Väsymys voi purkautua koulupäivän jälkeen kotona ärtyneisyytenä ja kiukkuna. Myös kouluun lähteminen voi muuttua epämieluisaksi ja opiskelumotivaatio laskea.
Lapsi tai nuori saattaa vältellä vaikeilta tuntuvia asioita tai läksyjen tekemistä. Jotkut lapset reagoivat tilanteeseen kokemalla huonommuuden tunnetta, olemalla itkuisia tai allapäin tai kokemalla ahdistusta, varsinkin koulunkäyntiin liittyvistä asioista.
Kun lapsi saa riittävästi tukea oikeaan aikaan, kuormitus kevenee. Siten tuki myös ennaltaehkäisee tunne-elämän ja käyttäytymisen haasteita.
Tunnistaminen ja tuki auttavat eteenpäin
Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja riittävä tuki ennaltaehkäisevät myös lapsen tunne-elämän ja käyttäytymisen haasteita sekä tietenkin helpottavat itse oppimista. Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus saada oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan.
Voitte kotona perheenä omalta osalta helpottaa lapsen tilannetta tarjoamalla tukea ja hyväksyntää sekä tekemällä yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa.
Tuen hakeminen alkaa yleensä keskustelulla opettajan, erityisopettajan tai oppilashuollon ammattilaisen kanssa. Koulun aikuiset suunnittelevat ja toteuttavat tukitoimet yhteistyössä teidän kanssanne.
Jos lapsen oppiminen ei edisty tai etenee hitaasti koulun ja kodin pitkäaikaisesta tuesta huolimatta, oppilashuolto saattaa ohjata lapsen koulupsykologin tutkimuksiin. Koulupsykologi selvittää, millaiset syyt ovat haasteiden taustalla, jotta koulu voi suunnitella ja kohdentaa tukitoimia entistä paremmin.
Lisäksi koulupsykologin tutkimuksen kautta voidaan tarvittaessa hakea vaikea-asteisiin oppimisvaikeuksiin myös koulun ulkopuolista tukea ja kuntoutusta.
Oppimisvaikeudet ovat yksilöllisiä
Oppimisen haasteet eivät yleensä selity pelkästään yksittäisellä tekijällä, kuten harjoituksen tai työkalujen puutteella, sairaudella tai mielenterveyden häiriöllä. Joihinkin sairauksiin ja vammoihin voi kuitenkin liittyä haasteita oppimisessa.
Lapsen oppimisvaikeudet voivat olla laaja-alaisia tai kapea-alaisia. Laaja-alaisessa oppimisvaikeudessa haasteet näkyvät usealla eri oppimisen osa-alueella, kun taas kapea-alainen oppimisvaikeus koskettaa vain yhtä oppimisen osa-aluetta.
Eri oppimisvaikeudet ja esimerkiksi keskittymisen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet voivat myös esiintyä samanaikaisesti.
Joskus oppimisvaikeuksia on syytä tutkia perusteellisemmin. Kun kouluterveydenhuollon tuki ei riitä, koulupsykologi tai lääkäri voi antaa lapsellesi lähetteen perhekeskuksen neuropsykologin tutkimuksiin.
Lue lisää perhekeskuksen neuropsykologin tutkimuksista
Vaikeudet lukemisessa ja kirjoittamisessa
Koulussa lukemista ja kirjoittamista harjoitellaan yleensä 1–2. luokilla. On tärkeätä, että kannustat oppimista, mutta annat lapsellesi myös rauhan oppia taidot omaan tahtiinsa.
Opettaja ja muu henkilökunta tarjoava lapsille tukea kullekin tämän tarpeidensa mukaan. Mikäli tuesta huolimatta lukeminen ei lähde sujumaan 2. luokan keväällä, voi olla hyvä pysähtyä pohtimaan tarkemmin syitä oppimisen haasteiden taustalla.
Ota tarvittaessa huoli lukemisesta ja kirjoittamisesta puheeksi lapsen opettajan kanssa. Myös opettaja saattaa avata keskustelun, jolloin on tärkeätä, että suhtaudut tilanteeseen avoimesti ja yhteistyössä.
Vaikeudet laskemisessa ja matematiikassa
Matematiikan vaikeudet voivat näkyä matematiikan hitaana oppimisena ja laskemisen työläytenä.
Matematiikassa uusi tieto rakentuu vahvasti aiemmin opitun varaan, jolloin osaamisen aukot voivat hankaloittaa uusien asioiden omaksumista. Usein matematiikan vaikeuksissa onkin tärkeää palata perusasioiden ääreen ja vahvistaa matemaattisten taitojen perustaa.
Ota tarvittaessa mahdollinen huoli puheeksi lapsen opettajan kanssa ja suhtaudu avoimesti, jos opettaja avaa keskustelun aiheesta.