
Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Helga Thráinsdóttir
+358 9 310 20414
helga.thrainsdottir@hel.fi
Skolsekreterare
Elin Blomqvist (åk 1-5)
+358 9 310 37484
elin.blomqvist@hel.fi
Skolsekreterare
Ville Haliseva (åk 6-9)
+358 9 310 80954
ville.haliseva@hel.fi
Rektor
Pia Silvander
+358 9 310 80952
pia.silvander@hel.fi
Läsåret 2025-2026
Språkstudier
Hoplaxskolan är en enhetlig grundskola som omfattar årskurserna 1–9. Skolan har verksamhet på fem olika adresser i västra Helsingfors. Två av enheterna ligger i Munksnäs och de övriga tre i Haga, Kårböle och Sockenbacka. Hoplaxskolan har inlett sin verksamhet 1.8.2014. Skolan har ungefär 780 elever.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Under grundskolans första år lär sig eleven de grundläggande färdigheter som behövs i skolarbetet. Eleven lär sig att ta hand om sitt eget skolmaterial, att göra läxorna samt att arbeta både i grupp och självständigt. Under de två första skolåren lär sig eleverna baskunskaper och basfärdigheter.
I årskurs 1 inleds studierna i det i det andra inhemska språket och i årskurs 3 inleds studierna i det första främmande språket.
I årskurserna 7–9 studerar eleverna gemensamma läroämnen och tillvalsämnen i enlighet med skolans timfördelning. Bedömningen av eleven baserar sig på de mål som satts upp i läroplanen.
I årskurs 9 ansöker eleven till fortsatta studier med avgångsbetyget.
- A1-språk: finska inleds i årskurs 1
- A2-språk: engelska eller franska inleds i åk 3
Inför årskurs 7 kan eleverna välja ett nytt språk, B2-språket. Tyska, franska och engelska som B2-språk erbjuds i alla skolor. Därutöver har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin, såvida det finns tillräckligt många intresserade.
I Hoplaxskolan erbjuder vi undervisning i engelska, tyska, franska eller spanska som B2-språk.
Välkommen till ett nytt läsår 2025–2026
Läsåret börjar den 7 augusti för eleverna i åk 1–7 kl. 9:00 och för eleverna i åk 8–9 kl. 10:00 i respektive enhet. Märk väl att Haga enheten är tillbaka på adressen Stormyrvägen 22 från och med den 1 augusti 2025.
Eleverna i åk 6 har den traditionella 6:ornas kickoff på adressen Solnavägen 18-20 med början kl. 17:30. Eleverna träffar sina nya klasskamrater och klasslärare samt bekantar sig med utrymmena. Med under träffen är också Munksnäs svenska skolförening som står för trakteringen samt Munksnäs ungdomsgård. Även vårdnadshavare är hjärtligt välkomna med.
Lov- och arbetstider
Höstterminen 7.8.2025 (tor) - 20.12.2025 (lör)
Höstlovet 13.10.2025 (mån) - 17.10.2025 (fre)
Jullovet 22.12.2025 (mån) - 6.1.2026 (tis)
Vårterminen 7.1.2026 (ons) - 30.5.2026 (lör)
Sportlovet 16.2.2026 (mån) - 20.2.2026 (fre)
Sektionen ger rektorerna befogenhet att besluta om en avvikelse (en enda dag) under läsårets gång, utom i fråga om datum för skolstarten, datum för vårterminsstarten och givetvis i fråga om den lagstadgade tidpunkten för när skolarbetet avslutas. Avvikelsen får ändå inte förorsaka extra kostnader för staden.
Rektorn har beslutat att lördag 23.5.2026 är en arbetsdag och kompenseras med en ledig dag fredag 15.5.2026.
Hoplaxskolas matsedel, Munksnäs-enheten 1-5(Länk leder till extern tjänst)
Hoplaxskolas matsedel, Haga-enheten 1-5(Länk leder till extern tjänst)
Hoplaxskolas matsedel, Kårböle-enheten 1-5(Länk leder till extern tjänst)
Hoplaxskolas matsedel, Sockenbacka-enheten 1-2(Länk leder till extern tjänst)
Hoplaxskolas matsedel, Munksnäs-enheten 6-9(Länk leder till extern tjänst)
Personalens kontaktuppgifter
Hoplaxskolan
Besöksadress: Solnavägen 18-20, 00330 Helsingfors
PB 33301, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 6-9
Solnavägen 18-20
00330 Helsingfors
Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 1-5
Locklaisvägen 9
00330 Helsingfors
PB 33302, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Haga-enheten 1-5
Stormyrvägen 22
00320 Helsingfors
PB 32301, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Kårböle-enheten 1-5
Sorolavägen 2
00420 Helsingfors
PB 42301, 00099 Helsingfors stad
Hoplaxskolan, Sockenbacka-enheten 1-2
Kånalavägen 13
00370 Helsingfors
PB 37301, 00099 Helsingfors stad
Rektor
Pia Silvander
09 310 80952(Link startar ett telefonsamtal)
040 336 0495(Link startar ett telefonsamtal)
pia.silvander@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Biträdande rektor
Helga Thráinsdóttir
09 310 20414(Link startar ett telefonsamtal)
040 687 9832(Link startar ett telefonsamtal)
helga.thrainsdottir@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolsekreterare
Ville Haliseva (åk 6-9)
09 310 80954(Link startar ett telefonsamtal)
ville.haliseva@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Elin Blomqvist (åk 1-5)
09 310 37484(Link startar ett telefonsamtal)
elin.blomqvist@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd
Munknäs enheterna M1-5; M6-9
kv.hoplaxskolan@sol.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
M6-9
07:00-11:00:
050 562 5962(Link startar ett telefonsamtal)
11:00-15:00:
050 596 4940(Link startar ett telefonsamtal)
M1-5
050 596 4940(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel PHM Liikekiinteistöt oy
020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Platschef Munksnäs-enheten 1-5
Marina Stenbäck
09 310 86677(Link startar ett telefonsamtal)
040 661 5515(Link startar ett telefonsamtal)
marina.stenback@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd,
050 596 4940(Link startar ett telefonsamtal)
kv.hoplaxskolan@sol.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Fastighetsskötsel, CBRE
Platschef Haga-enheten 1-5
Eeva Buzalski
09 310 86603(Link startar ett telefonsamtal)
050 590 1395(Link startar ett telefonsamtal)
eeva.buzalski@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd, Tuomo Kostet
050 436 3658(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy
020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Platschef Kårböle-enheten 1-5
Anna-Maria Rosenqvist
09 310 82879(Link startar ett telefonsamtal)
040 334 9168(Link startar ett telefonsamtal)
anna-maria.rosenqvist@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolvärd, Ella Veistiö
050 436 1894(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy
020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Sockenbacka-enheten 1-2
Pia Silvander (se ovan)
Enhetens kontaktperson
040 334 8303(Link startar ett telefonsamtal)
Skolvärd, Ari-Pentti Pietinen
050 434 3476(Link startar ett telefonsamtal)
Fastighetsskötsel, PHM Liikekiinteistöt oy
020 749 8060(Link startar ett telefonsamtal)
Direktionens ordförande
Charlotte Granberg-Haakana
Munksnäs-enheten 6-9
- Ahonen Kristian; ortodox religion
- Apter Ira; speciallärare
- Bach Petra; spanska, tyska
- Bergman Elmer; matematik, fysik, digital kompetens
- Buddas Susanna; svenska och litteratur, klassföreståndare 7B
- Ekman Karin; elevhandledare
- Elmgren Björn; elevhandledare, spanska
- Englund Joakim; biologi, geografi, klassföreståndare 8F
- Eriksson Gustav; matematik, kemi, fysik, digital kompetens
- Finell Marianne; historia, samhällslära, klassföreståndare 7D
- Forstén Sture; klasslärare 6D
- Grundvall Jonas; bildkonst, klassföreståndare 7C
- Gylling Pontus; slöjd, klassföreståndare 8A
- Höckerstedt Pirkko; svenska och litteratur, klassföreståndare 9D
- Johansson Celine; klasslärare 6B
- Kouri Emmi; matematik, klasslärare 6C
- Kronman Peter; fysik, matematik, klassföreståndare 9C
- Larson Peter; religion, historia, klassföreståndare 9A
- Lindeberg Ella; historia, samhällslära
- Lindfors Tom; gymnastik
- Lindroos Margita; huslig ekonomi
- Lindström Anna; speciallärare
- Lundsten Georg; svenska och litteratur
- Mattson Jonatan; hälsokunskap, livsåskådning, gymnastik, klassföreståndare 8D
- Mikkola Lotta; finska, geografi, klassföreståndare 9F
- Piiroinen Tua; gymnastik, klassföreståndare 9E
- Pitkäniemi Marko; katolsk religion
- Puurunen Jenni; slöjd
- Rahka Janina; finska, engelska
- Renvall Gunilla; kemi, matematik, klassföreståndare 7E
- Rewell Tomi; engelska, finska, klassföreståndare 8B
- Rönnberg Anni; biologi, geografi, klassföreståndare 8E
- Silvander Pia; rektor
- Sjögren Joel; specialklasslärare
- Sjöholm Sonja; klasslärare 6A
- Smeds Tora; matematik, klassföreståndare 8C
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
- Widbom Valo; engelska
- Wikström Matilda; musik, klassföreståndare 7A
- Öström Linnea; franska, klassföreståndare 9B
Munksnäs-enheten 1-5
- Aho Toni; klasslärare 5A
- Ahonen Kristian; lärare i ortodox religion
- Besser Malin; klasslärare 5B
- Carlberg Maria; specialklasslärare
- Djupsjöbacka Sonja; klasslärare 2A
- Ekström Maj; klasslärare 5B
- Grönqvist Wilhelmina; speciallärare
- Gylling Pontus; slöjd
- Hellstrand Mirjam; klasslärare 1B
- Kämäräinen Ville; klasslärare 4A
- Mäkelä Evelina; klasslärare 1A
- Pitkäniemi Marko; lärare i katolsk religion
- Rehn-Sirén Paula; klasslärare 4B
- Sallner-Flinck Helene; klasslärare 4A
- Segercrantz-Lindholm Johanna; klasslärare 3A
- Selin Anna-Lina; klasslärare 5C
- Silvander Pia; rektor
- Stenbäck Marina; platschef
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
- Öström Linnea; franska
Haga-enheten 1-5
- Ahonen Kristian: ortodox religion
- Buzalski Eeva: platschef och klasslärare H3B
- Jaakola Petra; speciallärare
- Johansson Cecilia; klasslärare åk 5
- Oksanen Katarina; klasslärare åk 1
- Partonen Henna; klasslärare åk 4
- Salin Johanna; klasslärare åk 1
- Ståhl Kasper; klasslärare H3A
- Silvander Pia; rektor
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
- Vähäkainu Veronica; lärare i svenska som andra språk
Kårböle-enheten 1-5
- Blomqvist Tom; klasslärare åk 4
- Hansson Dennis; lärare i slöjd
- Grönqvist Klaus; klasslärare åk 2
- Jaakola Petra; speciallärare
- Herta Donner; klasslärare åk 5
- Lindström Ella; lärare i svenska som andra språk
- Lönnqvist Maximilian; klasslärare åk 1
- Vladimir Nikamo; lärare i ortodox religion
- Pitkäniemi Marko; lärare i katolsk religion
- Rosenqvist Anna-Maria; platschef, klasslärare åk 3
- Sjöstrand Gitta; timlärare
- Silvander Pia; rektor
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
Sockenbacka-enheten 1-2
- Jaakola Petra; speciallärare
- Silvander Pia; rektor
- Sjöstrand Gitta; klasslärare åk 1-2
- Thráinsdóttir Helga; biträdande rektor
Elevhandledare M7-9
Karin Ekman
karin.ekman@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
040 334 9167(Link startar ett telefonsamtal)
09 310 86663(Link startar ett telefonsamtal)
Björn Elmgren
bjorn.elmgren@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
050 353 0828(Link startar ett telefonsamtal)
09 310 56794(Link startar ett telefonsamtal)
Skolcoach
Elvi Fogdell
elvi.fogdell@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
040 831 3013(Link startar ett telefonsamtal)
Skolpsykolog
Mia Kallio
mia.kallio@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
050 591 7237(Link startar ett telefonsamtal)
09 310 71980(Link startar ett telefonsamtal)
Skolkurator
Ina Ylitervo
Munksnäs-enheten 6-9, Munksnäs-enheten 1-5, Haga-enheten 1-5, Kårböle-enheten 1-5, Sockenbacka-enheten 1-2
050 553 9697(Link startar ett telefonsamtal)
ina.ylitervo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Hälsovårdare
Anna Bergström
Sockenbacka-enheten, åk 1-4 i Munksnäs-enheten 1-5 och åk 6, samt åk 8-9 i Munksnäs-enheten 6-9
050 310 5556(Link startar ett telefonsamtal)
Iris Järvi
Haga-enheten 1-5
040 542 9185(Link startar ett telefonsamtal)
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.50. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be biträdende rektorn om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 20414.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Använd vår sökmotor för att ta reda på vilka verksamhetsställen som ordnar eftermiddagsverksamhet närmast ditt barns skola. Du kan exempelvis skriva in skolans adress i sökfältet.
Du kan även söka efter platser med eftermiddagsverksamhet i vår skolas område med hjälp av Servicekartan. På Servicekartan (Länk leder till extern tjänst) ska du skriva in exempelvis skolans adress i sökfältet.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Måndag
Bildishobby (årskurs 3-6)
Tid: Måndagar kl 14.15–15.45
Plats: Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 1-5. Klassrummet informeras senare
Välkömna att lära sig bildkonst! Vi ritar, målar och testa ut olika bildkonsttekniker. Vi gör grundläggande övningar med hjälp av perspektiv, kompositioner och olika material. Klubben lämpar sig för nybörjare men också för längre hunna. Målet med klubben är att hålla uppe nyfikenheten och skaparglädjen i en trygg gemenskap med nya utmaningar.
Anmälning: Anmäl dig till bildishobbyn här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Mer information: info@lasifaasi.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Studio Lasifaasi / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Tisdag
Scoutklubben (årskurs 3-6)
Tid: Tisdagar kl 14-15
Plats: Hoplaxskolan, Haga-enheten 1-5, Klassrummet informeras senare, på skolan
Välkommen till scoutklubben! Scoutklubben är fylld av samarbete, lära sig nya saker och så klart skratt och glädjen i att göra! I scoutklubben har vi en rolig ledare och alla får vara sig själv. I scoutklubben gör man samma saker som i scouterna, det viktigaste är vänskap, respekt för naturen och samarbete. Kom med på äventyr i scoutklubben!
Anmälning: Anmäl dig till Scoutklubben här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: helka.korkko@leiri.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) tfn. 044 723 8121
Arrangör: Leirikesä / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Egen Spelstudio (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar kl 14.30–16 (med början 4.9.)
Plats: Hoplaxskolan Kårböle-enheten 1-5, Klassrummet informeras senare
Vad behövs för att starta en egen spelstudio? Vem har inte drömt om att skapa sitt eget hit-spel med vännerna? Men vad krävs egentligen? Enbart programmering färdigheter räcker inte för att väcka allmänhetens intresse. Det krävs olika färdigheter och olika människor för att få spelet från ritbordet till alla läppar. Förutom programmering behövs design, grafiskt kunnande, projektarbete, testning och naturligtvis marknadsföring. Alla behöver inte kunna allt eller ens tycka om alla delområden, men alla får prova på varje roll och vara med i spelproduktionen från början till slut. Och i slutet lurar det värdefulla huvudpriset som delas ut av en känd influencer på School of Gaming's Spelfestival!
Anmälning: Anmäl dig till Egen Spelstudio här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: Timo Kaski, harrastuskoordinaattori@sog.gg (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: School of Gaming/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Bildishobby (årskurs 6-9)
Tid: Onsdagar kl 14.30-16 (med början 4.9.)
Plats: Hoplaxskolan Munksnäs-enheten 6-9, Bildkonstsalen
Välkommen till att lära dig bildkonst! Vi ritar, målar och provar på olika bildkonsttekniker. Vi gör grundläggande övningar med hjälp av perspektiv, kompositioner och även olika material. Klubben lämpar sig för nybörjare men också för lite mer erfarna barn. Målet med klubben är att hålla uppe nyfikenhet och skaparglädje i en trygg gemenskap med nya utmaningar.
Anmälning: Anmäl dig till bildisgruppen här(Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Mer information: info@lasifaasi.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Studio Lasifaasi / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Torsdag
Matlagning (årskurs 7-9)
Tid: Torsdagar kl. 15.45–17.15 (med början 5.9.)
Plats: Centralbiblioteket Ode, köket
Kom med och lär dig att laga goda mellanmål, smårätter och bakverk, samt hur du hanterar olika köksredskap tryggt och säkert, kökshygien med mera. Ibland kan vi jobba också med något tema och då bekanta oss bl.a. med olika matkulturer. Under lektionerna lagar vi mat och äter tillsammans och städar köket efter oss. Välkommen med!
Anmälning: Anmäl dig till matlagningen här (Länk leder till extern tjänst) (länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: katja.salojarvi@nos.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , tfn. 050 432 8888
Arrangör: Norr om Stan/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Parkour (åk 3-6)
Tid: Torsdagar kl 15.30 – 16.15
Plats: Hoplaxskolan Munksnäs-enheten 6-9. Högstadieskolans gymnastiksal
Parkour är en spännande och mångsidig funktionell träning. Inom parkour är målet att förflytta sig så smidigt, flytande eller snabbt som möjligt från en plats till en annan genom att utnyttja omgivningens strukturer och utrustning. I övningarna rör sig alla i sin egen takt och stil – huvudsaken är att det är roligt! Inga onödiga risker tas i parkour och utbildningen fokuserar starkt på säkerhet. En av de bästa sakerna med att öva den här grenen är att den inte är tävlingsinriktad och inte innehåller begränsande regler för hur det ska göras. Parkour är mycket mångsidig som sport, och att utöva den utvecklar t.ex. styrka, kreativitet, uthållighet, smidighet, rymduppfattning, precision och kroppslig rörelse.
Anmälan:
Anmäl dig till parkour här(Länk leder till extern tjänst)
Mer information: Olli Väätäinen ( olli@jalkipoltto.com(Länk öppnar standardprogram för e-post) / 0440755664) & Anna Mäkelä (0505477224)
Arrangör: Jälkipoltto / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Ordinarie medlemmar
Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Suppleant: Camilla Heikkilä
Johannes Perret
Suppleant: Edvard Silén
Sonja Londen
Suppleant: Max Lindholm
Lärarrepresentanter
Sonja Djupsjöbacka
Suppleant: Joakim Englund
Katja Kairisalo
Suppleant: Klaus Grönqvist
Representant för övrig personal
Mona Aho
Suppleant: Satu Tupala
Övriga
Eleverna har två representanter
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 9.6.2025
________________________________________
Tidpunkt 9.6.2025 kl. 18:05
Plats Hoplaxskolans Munksnäs 6–9 enhet, Solnavägen 18–20
Närvarande:
Ledamöter Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Johannes Perret
Sonja Londen
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Husets hälsning
4 Hoplaxskolans verksamhetsberättelse 2024–2025
5 Reviderade ordningsregler för Hoplaxskolan
6 Lägerskola Haga
7 Lägerskola Kårböle
8 Övriga ärenden
9 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut:
Direktionen konstatera att sammanträdet var lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Sonja Djupsjöbacka och Mona Aho till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut:
Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Husets hälsning
Lärarrepresentanterna och rektor berättar vad som är aktuellt i våra olika enheter.
- flytten för Haga-enheten har igen skjutits upp och torde förverkligas vecka 26–27
- Kårböle-enheten har fått en ny kokvrå till lärarrummet, vilket alla är glada för
- alla saker som tillhör skolan är flyttade bort från daghemmet Sockenstuga
- vi har bra kontinuitet i lärarkollegiet i våra enheter vilket underlättar fortsatt samarbete
- direktionen och personalen är belåtna och nöjda över invigningsfesten i Munksnäs 1–5 enheten som ordnades i april
- maj månad har varit orolig i Munksnäs 6-9 enheten bland annat på grund av många avvikande program de sista veckorna
§ 4
Hoplaxskolans verksamhetsberättelse 2024–2025
Beslut:
Direktionen tog del av verksamhetsberättelsen och diskuterar några punkter. Direktionen önskade i framtiden en redovisning från alla enheter kring hur man jobbat med mobbningsfall.
§ 5
Reviderade ordningsregler för Hoplaxskolan
Beslut:
Direktionen tog del av vårdnadshavarnas enkät, elevernas och lärarnas diskussioner om ordningsregler. Direktionen debatterade alternativen och föreslog några preciseringar innan ordningsreglerna godkändes.
§ 6
Lägerskola Haga
Beslut:
Direktionen tog del av redovisningen av penninginsamling, det planerade programmet samt övriga arrangemang samt godkände lägerskolan.
§ 7
Lägerskola Kårböle
Beslut:
Direktionen tog del av redovisningen av penninginsamling, det planerade programmet samt övriga arrangemang samt godkände lägerskolan.
§ 8
Övriga ärenden
- rektor berättade att lärarrekrytering våren 2025 har varit lyckad och att vi har all personal inför nästa läsår
- rektor redovisade en budgetuppföljning och vad inbesparningen betyder för Hoplaxskolans del. Om inga överraskningar kommer torde budgeten vad gäller lönekostnader hålla
- årskurserna 6–9 kommer att ta del av School to Belong programmet ifrån hösten 2025. Programmet ger personalen verktyg att arbeta för att minska ensamhet bland eleverna samt utforska ifall det finns känsla av utanförskap hos personalen eller vårdnadshavarna
- direktionen diskuterade processen kring val av ny direktion hösten 2025
§ 9
Mötet avlutas
Ordförande avslutade mötet kl. 19:55
Charlotte Granberg-Haakana
ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Sonja Djupsjöbacka Mona Aho
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen Hoplaxskolan | Helsingfors stad 10.6.2025
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 8.4.2025
________________________________________
Tidpunkt 8.4.2025 kl. 18:00-18:50
Plats Hoplaxskolans Munksnäs 1–5 enhet, Locklaisvägen 9
Närvarande:
Ledamöter Tuomas Anttila, vice ordförande
Janina Riihimäki
Sonja Londen
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
xx, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Husets hälsning
4 Hoplaxskolans användningsplan för budgeten för år 2025
5 Övriga ärenden
6 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut:
Direktionen konstaterade att sammanträdet var lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Sonja Londen och Katja Kairisalo till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut:
Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form med ett övrigt ärende.
§ 3
Husets hälsning
Lärarrepresentanterna och rektor berättade vad som är aktuellt i våra olika enheter.
Öppet hus har ordnats för föräldrar och andra intresserade i mars i Hoplaxskolans Munksnäs 1–5 enheten och invigningsfesten kommer att ordnas 29.4.2025. Direktionens ordförande och vice ordförande visar intresse för att ta ordet under festen.
Efter många om och men fungerar de flesta nycklarna nu i enheten, medan uteterassens material behöver ses över liksom en del soffor som inte är optimala för utrymmen var barn vistas.
Hoplaxskolan deltar i Stafettkarnevalen med löpare, medan de övriga eleverna har egna sportevenemang på enheterna. Direktionen påminde att löparna ska få möjlighet till matsäck till Stadion.
Direktionen undrade ifall det finns beslut om Sockenbackas framtid, vilket det inte ännu finns. Verksamheten börjar på hösten 2025 med en sammansatt klass åk 1–2.
§ 4
Hoplaxskolans användningsplan för budgeten för år 2025
Beslut:
Direktionen för skolan Hoplaxskolan beslutade att godkänna användningsplanen för budgeten 2025 i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutade direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
§ 5
Övriga ärenden
- direktionen blev informerade om förfaringen vid hörandet av förslag till ändring av lag om grundläggande utbildning, stöd för lärande reformen. Elever, vårdnads-havare och lärare ska höras ännu under våren och lagen träder i kraft 1.8.2025.
§ 6
Mötet avslutas
Vice ordförande avslutade mötet kl. 18:50. Följande möte ordnas 9.6 kl. 18:00 i Hoplaxskolans M6-9 enheten.
Tuomas Anttila
vice ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Katja Kairisalo Sonja Londen
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen Hoplaxskolan | Helsingfors stad 10.3.2025
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 24.2.2025
________________________________________
Tidpunkt 24.2.2025 kl. 18:07
Plats Hoplaxskolans Munksnäs 6–9 enhet, Solnavägen 18–20
Närvarande:
Ledamöter Charlotte Granberg-Haakana, med från kl. 18:20
Tuomas Anttila, vice ordförande fungerade som ordförande
Janina Riihimäki
Johannes Perret
Sonja Londen
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
xx, elevernas representant,
xx, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Husets hälsning
4 Begäran om utlåtande
5 Munksnäs årskurs 5 lägerskola i maj 2025
6 Övriga ärenden
7 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut:
Vice ordförande Tuomas Anttila fungerade som ordförande under mötet. Direktionen konstatera att sammanträdet var lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Sonja Djupsjöbacka och Johannes Perret till protokoll-justerare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut:
Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Husets hälsning
Lärarrepresentanterna och rektor berättade vad som är aktuellt i våra olika enheter
- Hoplaxskolans Munksnäs 1–5 enhet har flyttat in till de sanerade utrymmen på Locklaisvägen 9 från och med vårterminen 2025. Lärarkåren är nöjda med utrymmen även om vissa saker ännu inte är optimala som låsning av dörrar och värmen i den nya delen. En invigningsfest är inplanerad.
- Hoplaxskolans Haga 1–5 enhet ser fram emot att flytta in i de sanerade utrymmen på Stormyrvägen 22 senare i vår. Trots att samarbetet har varit gott med Haagan peruskoulu ser lärarkåren fram emot att få ta i bruk de fräscha nya undervisnings-utrymmen i vårt ursprungliga skolhus.
- Det har valts en ny Hem och Skola förening i Hoplaxskolans Kårböle 1–5 enhet.
- Verksamheten i Hoplaxskolans Sockenbacka 1–2 enheten fortsätter trots att närliggande daghemmet Sockenstugan har flyttat till nya utrymmen.
- Hoplaxskolan är partnerskola med Helsingfors universitet och inom de närmaste veckorna kommer vi att ha lärarstuderande med i verksamheten i en del av enheterna.
§ 4
Begäran om utlåtande
Begäran om utlåtande av skolornas direktioner om läroplanens punkt 9.2 Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk
Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga beslutar sektionerna vid fostrans- och utbildningsnämnden om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid kommunens enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.
Direktören för svenska servicehelheten vid fostrans- och utbildningssektorn begär ett utlåtande av skolans direktion om den föreslagna ändringen i den kommunala läroplanen för den grundläggande utbildningen, det vill säga punkt 9.2 Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk, där det bland annat bestäms om minimiantalet elever för att bilda en ny undervisningsgrupp i språk.
Motivering för ändringen
I stadens grundskolor varierar minimiantalet elever som behövs för att bilda en ny språk-grupp från skola till skola. Syftet med ändringen är att förenhetliga minimiantalet så att det blir detsamma i alla skolor. En ny språkgrupp måste vara tillräckligt stor för att gruppstor-leken inte ska bli för liten i årskurserna 7–9. För närvarande är antalet elever i vissa språk-grupper färre än sex, vilket leder till större grupper i andra ämnen. Förändringen ökar där-med likvärdigheten mellan ämnen. Beslutsförslaget påverkar inte språkstigarna, det vill säga i vilka skolor det valda A2-språket fortsätter i de högre årskurserna.
Utbildningsnämndens svenska sektion har godkänt skolornas språkprogram på sitt möte 16.4.2015 (§ 16). På sitt möte 25.9.2018, § 37 beslutade Svenska sektionen att tidigarelägga A2-språken så att de undervisas två årsveckotimmar redan i årskurs 3. Som A2-språk erbjuds i samtliga skolor engelska, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. Beslut om de andra A2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att i västra området erbjuds franska och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk.
Undervisningen i B2-språket är tidigarelagt från årskurs 8 till årskurs 7. Beslut om B2-språken fattades 1.10.2015, § 49 så att alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervis-ning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en grupp i enlighet med läroplanen uppfylls, och att till-gång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.
Utlåtandet ska riktas till svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden och lämnas in senast 25.2.2025
Den nuvarande formuleringen i Helsingfors stads läroplan
9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk
Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) stärks genom en tidigare-läggning, och inleds redan i årskurs 1. I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk. För att en grupp i A2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 12 elever väljer det språket. En grupp kan bildas även med färre elever ifall skolans direktion besluter så, och skolans ekonomiska resurser tillåter det. Skolorna inom ett område kan även samarbeta för att bilda gemensamma grupper i A2-språket. Detta kan i så fall för eleverna innebära resor i början eller slutet av en skoldag. Skolorna ansvarar för att möjliga förflyttningar under skoldagen är trygga och övervakade.
Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område. Vilket annat A2-språk som förutom engelskan erbjuds diskuteras i respektive område, och besluts därefter i utbildningsnämndens svenska sektion. Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. När det gäller vilka B2-språk de enskilda skolorna erbjuder från årskurs 7 diskuterar linjen för svensk dagvård och utbildning med respektive skola och beslut i frågan fattas därefter i utbildningsnämndens svenska sektion.
Den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan
9.2. Möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk
Språkprogrammet
Finskundervisningen (A1, A-finska och modersmålsinriktad finska) inleds i årskurs 1. För elever som flyttar till Helsingfors i ett senare skede under den grundläggande utbildningen och som inte tidigare läst finska erbjuds B1-finska. B1-finskan inleds i årskurs 6 och stärks med en timme högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Eftersom eleverna som läser B1-finska behöver ett A1-språk läser de eleverna A1-engelska i sitt språkprogram.
I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 3, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2- språk. I det västra området erbjuds franska som A2-språk och i södra, norra och östra området erbjuds tyska som A2-språk. För att en grupp i A2-språk eller B2-språk ska bildas i en skola förutsätts att minst 13-15 elever väljer det språket.
Eleverna kan i samband med val av A2-språk vid behov även, om de så önskar, byta skola då de börjar i årskurs 3. Eleverna kan i samband med val av A2-språk även byta skola till ett annat område.
Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärks genom att det inleds ett år tidiga-re, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet. Dessa två timmar tas från timfördelningens valfria ämnen. Alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk. Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin. Huruvida undervisning i ett språk förverkligas beror på ifall kriterierna för bildande av en uppfylls, och att tillgång till en kompetent lärare i ämnet säkrats.
9.2.1 Avbrytande av språkstudier i A2 eller B2-språk
'Valet av A2-språket och B2-språket är bindande från tidpunkten för valet fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven fortsätter att studera språket fram till slutet av den grundläggande utbildningen. Eleven får avbryta eller byta kursen om det finns synnerliga skäl för det.
Dessa skäl kan vara bl.a:
1.Om det finns allvarliga skäl till elevens svårigheter att lära sig ett språk,
2.En väsentlig förändring av elevens livssituation eller en förändring av hens hälsotillstånd,
3.Eleven flyttar inom staden och byter till en skola där det inte finns någon språkgrupp.
Skolans rektor fattar beslut om att avbryta språkundervisningen. För detta beslut ska elevens vårdnadshavare lämna in en skriftlig begäran om avbrytande med angivande av skälen för begäran. Vid behov kan rektorn samråda med klassläraren eller klassens skolgångshandledare, ämneslärarna, specialläraren och skolans elevvård.
Beslut:
Direktionen tog del av beredningen och gav följande utlåtande:
Direktionens utlåtande om den föreslagna ändringen i läroplanens punkt 9.2
Direktionen vid Hoplaxskolan har tagit del av den föreslagna ändringen i Helsingfors stads läroplan och punkt 9.2 som berör möjligheter att studera modersmål och litteratur, det andra inhemska språket och främmande språk. Direktionen önskar framföra följande synpunkter gällande förslaget:
- Den föreslagna ändringen höjer minimiantalet elever för att bilda en A2- eller B2-språkgrupp från 12 till 13–15 elever. En gaffel på 13–15 elever är en otydlig gränsdragning och kan leda till olika tolkningar då grupper bildas. Vårdnadshavare och skolan kan hänvisa till olika antal elever, varför direktionen föreslår för tydlighetens skull att sektionen går in för ett tal som minst förutsätts för att en grupp ska bildas. På så sätt görs besluten utgående från pedagogik och inte genom påtryckningar.
- Det vore önskvärt att texten ”En grupp kan bildas även med färre elever ifall skolans direktion besluter så, och skolans ekonomiska resurser tillåter det.” som tidigare funnits i läroplanstexten skulle stå kvar. Direktionen ser det som ändamålsenligt att den tidigare nämnda meningen tas tillbaka och vill behålla beslutanderätten att bilda språkgrupper med färre elever, om resurser tillåter.
- Direktionen i Hoplaxskolan vill poängtera vikten av mångfald i språkundervis-ningen. Det måste tryggas att elever som läser A2 franska ska kunna läsa engelska som B2 språk även om antalet elever som väljer B2 engelska är färre än 13–15 elever.
- För att säkerställa likvärdighet mellan språkgrupperna inom Helsingfors stad vore det värdefullt att få en jämförelse med motsvarande bestämmelser på den finska sidan. Om minimiantalet skiljer sig åt mellan språkgrupper i de svenska och finska skolorna kan detta påverka möjligheterna till rättvis tillgång till språkundervisning.
- ”Alla områden erbjuder tyska, franska och engelska som B2-språk”. Direktionen utgår ifrån att dessa språk är obligatoriska för skolan att erbjuda. Följande mening ”Utöver B2-språken redan nämnda har varje område möjlighet att erbjuda undervisning i spanska, ryska, kinesiska eller latin.” Formuleringen förblir oklar och kan tolkas att spanska, ryska, kinesiska eller latin är valbart för skolan att erbjuda.
- Direktionen i Hoplaxskolan uppskattar den nya texten i läroplanens punkt 9.2.1. Den är bra och tydligt skrivet och leder till ett jämlikt förfaringssätt i hela staden.
Sammanfattningsvis konstaterar direktionen vid Hoplaxskolan i sitt utlåtande att den föreslagna texten i nuvarande form behöver ännu bearbetas. Direktionen förespråkar en mera preciserad läroplanstext enligt punkterna här ovan samt en flexibilitet för direktionen att besluta om gruppstorlekar inom ramen för skolans resurser.
§ 5
Munksnäs årskurs 5 lägerskola maj 2025
Beslut:
Direktionen tog del av planen, budgeten samt redovisningen och godkände programmet för lägerskolan 14-16.5.2025 till Solvalla.
§ 6
Övriga ärenden
Inga övriga ärenden
§ 7
Mötet avlutas
Vice ordförande avslutade mötet kl. 19:13.
Tuomas Anttila
vice ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Sonja Djupsjöbacka Johannes Perret
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet på adressen Hoplaxskolan | Helsingfors stad 10.3.2025
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.
HELSINGFORS STAD Protokoll
HOPLAXSKOLAN
DIREKTIONEN 21.10.2024
________________________________________
Tidpunkt 21.10.2024 kl. 18:40-19:48
Plats Hoplaxskolans Haga 1–5 enhet, Stormyrvägen 16C
Närvarande
Ledamöter Charlotte Granberg-Haakana, ordförande
Janina Riihimäki
Sonja Londen
Johannes Perret
Mona Aho
Sonja Djupsjöbacka
Katja Kairisalo
xx, elevernas representant,
xx, elevernas representant
Pia Silvander, föredragande, sekreterare
§
1 Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
2 Godkännande av föredragningslistan
3 Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2024–2025
4 Husets hälsning
5 Arbetstider läsåret 2025–2026
6 Hoplaxskolans verksamhetsplan läsåret 2024–2025
7 Övriga ärenden
8 Mötet avslutas
§ 1
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslut:
Direktionen konstatera att sammanträdet var lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen valde samtidigt ledamöterna Katja Kairisalo och Janina Riihimäki till protokolljusterare.
§ 2
Godkännande av föredragningslistan
Beslut:
Direktionen godkände föredragningslistan i föreliggande form.
§ 3
Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2024–2025
Beslut:
Direktionen beslutade att bevilja Bon Järf och Viktor Luoma samt deras suppleanter Sandra Muukkonen och Vilhelm Sarkamies, som av elevkåren utsetts till elevernas representanter, närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden läsåret 2024–2025. Eleverna har ändå inte rätt att delta i beslutsfattandet och inte rätt att närvara då ärenden som gäller personal eller avstängning av elever behandlas vid direktionens sammanträde.
§ 4
Husets hälsning
Direktionen fick en uppdatering om Sockenbacka enhetens framtid. Verksamheten fortsätter i enheten tills vidare. Flytten av Munksnäs enheten 1–5 tillbaka till Locklaisvägen 9 sker i december 2024 och Haga enheten 1–5 torde flytta till Stormyrvägen 22 i maj 2025. Det kunde konstateras att elevantalet ökar i Kårböle enheten 1–5 liksom i Munksnäs 6–9 enheten.
Eleverna i åk 5 i Kårböle samt Haga har varit på lägerskola enligt tidigare planering. En precisering i Hoplaxskolans läroplan har gjorts vad gäller valfria ämnen i åk 4–6. Ämnet Storytelling har bytts ut mot Välmående och natur och förändringen har godkänts av direktören för svenska servicehelheten 31.5.2024.
§ 5
Arbetstider läsåret 2025–2026
Direktionen tog del av en sammanfattning av elevernas och personalens åsikt om arbetstider och lovdagar för läsåret 2025–2026. Elevrepresentanterna presenterade hur förfrågan har utförts samt sammanfattningen.
452 elever (ca 79% av de elever som svarade på enkäten) i Hoplaxskolan valde alternativ 1, medan 114 elever (ca 20%) valde alternativ 2. Av hela personalen valde 36 personer (ca 62%) alternativ 1, medan 22 personer (ca 38%) valde alternativ 2. Enligt sammanfattningen röstade majoriteten av eleverna och personalen på alternativ 1.
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
Beslut:
Direktionen beslöt efter diskussion om bland annat vikten av evenemang för eleverna under höstlovet att föreslå alternativ 1 som arbetstider och lovdagar i Helsingfors stads svenska skolor läsåret 2025–2026.
§ 6
Hoplaxskolans verksamhetsplan läsåret 2024–2025
Beslut:
Direktionen tog del av verksamhetsplanen och godkände den efter diskussion.
§ 7
Övriga ärenden
1. Hälsokontrollerna bland eleverna i åk 8 verkar inte ha slutförts under förra läsåret. Direktionen undrar vad läget är idag och när bland annat vaccineringarna sker.
Rektor lovad återkomma i ärendet efter att ha undersökt ärendet.
2. Speciallärarresursens tillräcklighet i främst Munksnäs 6-9 enheten ifrågasattes. Idag arbetar en speciallärare heltid och en annan på deltid, vilket inte är tillräckligt.
Rektor öppnade upp planerna kring rekryteringen av speciallärare samt för att underlätta situationen planeras att det tillfälligt ytterligare rekryteras en skolgångs-handledare till för viss tid.
§ 8
Mötet avlutas
Direktionsordförande avslutade mötet kl. 19:48
Charlotte Granberg-Haakana
ordförande
Pia Silvander
sekreterare
Katja Kairisalo Janina Riihimäki
protokolljusterare protokolljusterare
Det underskrivna protokollet finns i skolans kansli.
Protokollet har hållits tillgängligt i det allmänna datanätet 10.11.2023
Anvisningar för sökande av ändring
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: § 136 i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
av kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Postadress: PB10
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09) 655 783
Besöksadress: Helsingfors stads registratorskontor
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
det beslut som begäran om omprövning gäller
hurdan omprövning som begärs
på vilka grunder omprövning begärs
vem som begär omprövning
på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
kontaktuppgifter till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran.
Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet kan sökas genom förvaltningsbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär över ett beslut som gäller en skriftlig varning till en elev eller avstängning av en elev för viss tid ska anföras inom 14 dagar från det att beslutet delgivits elevens vårdnadshavare eller annan laglig företrädare. I andra fall ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet den dag då handlingen överlämnats till parten eller hans eller hennes lagliga företrädare.
Om delgivningen har skett i ett vanligt brev anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Om delgivningen har skett per post mot mottagningsbevis anses en part ha fått del av beslutet vid den tid som mottagningsbeviset utvisar.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Adress: Banbyggarvägen 5
00520 HELSINGFORS
Faxnummer: 029 56 42079
Telefonnummer: 029 56 42000
Formen för och innehållet i begärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
det beslut som besvärsskriften gäller
till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.