Vad är förskoleundervisning? 

Varje barn deltar i förskoleundervisningen året innan läroplikten börjar. Under året lär sig barnet sociala färdigheter genom att leka, röra på sig, utforska och göra konst, stärker sin självkänsla samt utforskar världarna av bokstäver, siffror, skog och stadsmiljö. I förskoleundervisningen beaktas barnets individuella behov och sätt att lära sig och agera.  

På den här sidan

Video: I förskolan väntar äventyr

Video: I förskolan väntar äventyr

Äventyr väntar i förskolan

Barnets lärstig går från småbarnspedagogiken via förskoleundervisningen till den grundläggande utbildningen. Det är därför barnets plats inom förskoleundervisningen ofta ligger i närheten av den framtida skolan. Samarbete med skolan sker redan under förskoleåret. Barnet lär känna sina framtida klasskamrater när barn som fortsätter till samma skola placeras i samma förskola. Det stöd som barnet behöver beaktas alltid vid valet av verksamhetsstället för förskoleundervisning.    

Förskoleundervisningen är kostnadsfri och ges fyra timmar per dag mellan kl. 8.30 och 13.30, i regel under skolterminerna. Varje verksamhetsställe inom förskoleundervisningen bestämmer vid vilken tidpunkt förskoleundervisningen ges. Förutom förskoleundervisningen har barnet möjlighet att delta i den avgiftsbelagda småbarnspedagogiken som kompletterar förskoleundervisningen tills barnet börjar skolan. Den kompletterande småbarnspedagogiken ordnas i barnets verksamhetsställe för förskoleundervisning.    

I Helsingfors ordnas kommunal förskoleundervisning på svenska, finska och nordsamiska. Kommunal förskoleundervisning finns också att välja som tvåspråkigt alternativ med finska som ett språk och engelska, franska, tyska och ryska som andra språk. I privata daghem ges förskoleundervisning även på andra språk än finska eller svenska. Mer information hittar du på sidan "Förskoleundervisning på olika språk. "

Läsåret 2024–2025

  • Höstterminen 8.8.2024 (tor) - 20.12.2024 (fre)
    • Höstlovet 14.10.2024 (mån) - 18.10.2024 (fre)
    • Jullovet 21.12.2024 (lör) - 6.1.2025 (mån)
  • Vårterminen 7.1.2025 (tis) – 30.5.2025 (fre)
    • Sportlovet 17.2.2025 (mån) - 21.2.2025 (fre)

Helsingfors är indelat i elevupptagningsområden för förskoleundervisningen. Staden anvisar både barn inom den kommunala småbarnspedagogiken och barn som har anmälts till förskoleundervisningen en förskoleplats vid ett daghem i barnets eget förskoleområde.Anmälan gäller de barn som inte har deltagit i den kommunala småbarnspedagogiken i Helsingfors innan förskoleundervisningen börjar.   Förskoleplatserna anvisas på lika grunder och samtidigt både för barn inom den kommunala småbarnspedagogiken och utanför den. När en förskoleplats anvisas beaktas barnets hemadress, elevupptagningsområdet och närskolan enligt hemadressen samt språk. Ifall det finns flera förskolor inom det egna elevupptagningsområdet för förskoleundervisningen är förskoleplatsen inte nödvändigtvis vid samma verksamhetsställe som det där barnet fått småbarnspedagogik. 

Du kan kontrollera på den nedanstående Servicekartan (Länk leder till extern tjänst) eller i fostrans- och utbildningssektorns rådgivning vilka daghem som ordnar förskoleundervisning i ert område.  

 

Den svenskspråkiga förskoleundervisningens elevupptagningsområden 2024-2025

Den svenskspråkiga förskoleundervisningens elevupptagningsområden 2024-2045 - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Både barn inom den kommunala småbarnspedagogiken och barn som har anmälts till förskoleundervisningen anvisas en förskoleplats. Anmälan gäller de barn som inte har deltagit i den kommunala småbarnspedagogiken innan förskoleundervisningen börjar. Platsen anvisas inom förskoleundervisningens elevupptagningsområde enligt barnets hemadress.  När förskoleplatsen anvisas beaktar man vilken skola barnet enligt hemadressen ska fortsätta till efter förskoleundervisningen.  

Om vårdnadshavaren inte tar emot den förskoleplats som barnet har anvisats förfaller den, och vårdnadshavaren ska ansöka om önskad plats under den fastställda ansökningstiden.  

Om barnet inte har deltagit i den kommunala småbarnspedagogiken före förskoleundervisningen, ska vårdnadshavaren också ansöka om förskoleplats. Vårdnadshavaren kan ange ett eller två önskemål i ansökan.  

Grunderna för förskoleundervisningens elevantagning fr.o.m. 1.1.2024 (PDF)  (Länk leder till extern tjänst)

Barnet har rätt att få stöd för lärande och deltagande inom förskoleundervisningen. Med hjälp av stödet kan barnet lära sig och delta i grupper i enlighet med målen för förskoleundervisningen.

Stödet för lärande inom förskoleundervisningen förändras från och med den 1 augusti 2025 till följd av en lagändring. I och med lagändringen ska man i arrangemanget av undervisningen ta hänsyn till alla olika behov och förutsättningar som barnen har. Det kallas för undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärandet.

Stödet för lärande ordnas i första hand gruppspecifikt.

Utöver stödet i gruppen kan barnet också få barnspecifika stödåtgärder.

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärandet  

Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärandet ingår i all verksamhet inom förskoleundervisningen.

Hit hör pedagogiska undervisningsarrangemang, såsom språkmedveten undervisning, sensitiva och tillgängliga sätt att kommunicera, samt återkommande vardagsrutiner.

Man använder också strukturella undervisningsarrangemang, såsom tillgängliga lokaler och gruppspecifika assistenter, samt utvecklar personalens kompetens.

Genom undervisningsarrangemang som gynnar de flesta barn försöker man förebygga att det uppstår större stödbehov.

Gruppspecifika stödformer

Utöver olika undervisningsarrangemang kan gruppspecifika stödformer ordnas på ett proaktivt och systematiskt sätt. Genom undervisningsarrangemang och stödformer som baserar sig på gruppens behov främjar man alla barns lärande, delaktighet och anknytning till förskolegemenskapen.  

Gruppspecifika stödformer är allmän stödundervisning, stödundervisning i undervisningsspråket och undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.

Barnspecifika stödåtgärder  

Barnet har rätt att få barnspecifika stödåtgärder utan dröjsmål om de gruppspecifika stödformerna inte räcker. De barnspecifika stödåtgärderna utvärderas utifrån stödbehovet.

Barnspecifika stödåtgärder inkluderar bland annat undervisning av en speciallärare i en liten grupp samt barnspecifika assistenttjänster och hjälpmedel.

För att planera och genomföra de barnspecifika stödåtgärderna kan man vid behov ta hjälp av ett sektorsövergripande samarbete med exempelvis kuratorer och psykologer samt hälsovårdare på rådgivningsbyråer.

Om barnet har behov av att börja tidigare i den grundläggande utbildningen

Det är möjligt att fatta ett beslut om att barnet ska få börja i den grundläggande utbildningen ett år tidigare än föreskrivet utifrån psykologiska och vid behov medicinska utredningar. Vårdnadshavaren ska ansöka om att barnet ska få börja i den grundläggande utbildningen ett år tidigare än föreskrivet hos utbildningsanordnaren. En psykologisk och vid behov en medicinsk utredning ska bifogas till ansökan.

Om barnet har behov av att börja senare i den grundläggande utbildningen  

Tidpunkten när barnet börjar i den grundläggande utbildningen kan skjutas upp med ett år om det är i enlighet med barnets intresse.  

Vårdnadshavaren ska ansöka om att barnet ska få börja i den grundläggande utbildningen ett år senare än föreskrivet hos utbildningsanordnaren. En psykologisk och vid behov en medicinsk utredning ska bifogas till ansökan. Ansökan ska lämnas in innan barnet börjar i den grundläggande utbildningen.

Om tidpunkten då barnet börjar i den grundläggande utbildningen har skjutits upp med ett år har barnet rätt att delta i förskoleundervisningen ännu ett år.

Om barnet har behov av förlängd läroplikt  

Om det är uppenbart att målen för den grundläggande utbildningen inte kan uppnås på nio år på grund av att barnet har en funktionsnedsättning eller sjukdom, börjar läroplikten ett år tidigare.

Barnet har rätt att få förskoleundervisning året innan läroplikten börjar. Förskoleundervisningens längd och när barnet ska börja i den grundläggande utbildningen bestäms utifrån barnets framsteg, stödbehov och situation som helhet.

Beslutet om förlängd läroplikt fattas i regel innan läroplikten börjar.

Läroplikten upphör när den läropliktiga fyller 18 år eller om hen före det avlägger en examen på andra stadiet med godkänt resultat. 

Till följd av en lagändring förändras stödet för lärande från och med den 1 augusti 2025.
Läs mer om den kommande förändringen i stödet för lärande.

Med elevvård avses främjande och upprätthållande av god inlärning, god psykisk och fysisk hälsa samt socialt välbefinnande hos barnet. Elevvården genomförs i första hand som förebyggande gemensam verksamhet som stöder hela förskolegruppen.     

Psykolog- och kuratorstjänsterna inom förskoleundervisningen är en del av elevvården.   

Psykologen är expert på psykiskt välbefinnande och inlärningspsykologi.   

Kuratorn är expert på socialsektorn samt på social interaktion och socialt välbefinnande.     

Målet med psykologens och kuratorns arbete är att lyfta fram fler perspektiv som en del av vårdnadshavarnas, barnets och förskolepersonalens förståelse av, kunskap om och övergripande uppfattning av en situation samt att vid behov hjälpa dem att planera stödåtgärder.     

Arbetet kan till exempel anknyta till:  

  • förskole- och skolvägarna,  

  • inlärningsförutsättningarna,  

  • kompisfärdigheterna och förmågan att vara i en grupp,  

  • levnadssättet och förmågan att få vardagen att fungera,  

  • hälsa och säkerhet,  

  • emotionella färdigheter 

  • eller familjesituationer.  

Kontakt med psykologen eller kuratorn kan tas direkt av vårdnadshavarna eller av förskolepersonalen och vårdnadshavarna gemensamt.

Kontaktuppgifter till psykologer och kuratorer inom förskoleundervisningens elevvård

Förskoleundervisningens kurator- och psykologtjänster

Presentationsvideo för förskoleundervisningens kurator- och psykologtjänster. Textningsalternativ tillgänglig på svenska. 

Organiserings- och understödsprinciper för resor inom förskoleundervisningen

Resorna till och från förskolan för Helsingforsbarn som deltar i den förskoleundervisning på finska eller svenska som kommunen ordnar organiseras i enlighet med 32 § i lagen om grundläggande utbildning och understöd för barnets och ledsagarens resor ges i enlighet med samma paragraf.    

Om resor till och från förskoleundervisningen på basis av 32 § i lagen om grundläggande utbildning eller annan bestämmelse i lagen inte har organiserats eller understötts på annat sätt, beviljas Helsingforsbarn som deltar i förskoleundervisning på finska eller svenska som kommunen ordnar och barnets ledsagare en HRT-biljett som resebidrag eller ledsagningsbidrag på följande villkor: 

  • Barnets resa hemifrån till förskoleundervisningen eller från sådan småbarnspedagogik som avses i lagen om småbarnspedagogik är minst två kilometer. Rese- och ledsagningsbidrag beviljas för resor där barnet åker hemifrån direkt till förskoleundervisningen eller åker hem direkt från förskoleundervisningen. Om barnet före eller efter förskoledagen deltar i kompletterande småbarnspedagogik på mindre än två kilometers avstånd från platsen för förskoleundervisningen, beviljas rese- och ledsagningsbidrag endast för resan i en riktning. Rese- och ledsagningsbidrag beviljas inte för de dagar som barnet både före och efter förskoledagen deltar i kompletterande småbarnspedagogik på mindre än två kilometers avstånd från platsen för förskoleundervisningen. 

Med resan avses den kortaste rutten som allmänt används av fotgängare, mätt från gränsen för gårdsområdet på barnets hemadress enligt befolkningsregistret till porten på gårdsområdet vid förskolan eller från porten på gårdsområdet vid platsen för småbarnspedagogiken till porten på gårdsområdet vid förskolan. Resebidrag och ledsagningsbidrag kan beviljas till endast en adress i befolkningsregistret. 

  • En förutsättning för resebidrag och ledsagningsbidrag är dessutom att barnet deltar i förskoleundervisning på en plats för förskoleundervisning enligt förskoleundervisningens elevupptagningsområde, på annan plats som barnet har anvisats, på ett verksamhetsställe som deltar i försöket med tvåårig förskoleundervisning och så att barnet deltar i försöket eller i en språkbadsgrupp. 
  • Beviljande av resebidrag i form av en HRT-biljett är i Helsingfors det primära sättet att ordna avgiftsfria resor till och från förskolan. Resebidrag i form av en HRT-biljett beviljas även om resan till och från förskolan med beaktande av barnets ålder och de övriga förhållandena skulle bli för svår, betungande eller farlig för barnet, om inte resan till och från förskolan i dessa situationer har organiserats eller understötts på annat sätt med stöd av lag. 
  • Rätten till resebidrag och ledsagningsbidrag upphör om de ovannämnda villkoren för erhållande av bidrag inte längre uppfylls. Om till exempel barnets hemort enligt befolkningsregistret ändras efter att bidraget har beviljats upphör rätten till bidraget, om inte villkoren för resebidrag fortfarande uppfylls och hemorten fortfarande är Helsingfors. 

Områdeschefen för småbarnspedagogiken fattar beslut om beviljande av resebidrag och ledsagningsbidrag. Bidraget beviljas på ansökan när de ovannämnda villkoren uppfylls. Områdescheferna för en förteckning över de barn och vårdnadshavare som har fått biljetter. 

HRT-biljetten beviljas i form av ett resekort för skolelever, resekort eller innehavarresekort. 

Ansökan om resebidrag

Ansökan om resebidrag för förskoleundervisning görs på en blankett som vid behov kan fås på platsen för förskoleundervisningen. Resebidrag i form av en HRT-biljett beviljas av områdeschefen för småbarnspedagogiken. Ansökan om resebiljett för barnet och ledsagaren görs på samma blankett. Blanketten ska fyllas i omsorgsfullt, och personbeteckningen ska också uppges på den. 

Ett barn som har fyllt sju år och deltar i förskoleundervisning beviljas ett resekort för skolelever eller ett innehavarresekort om de ovannämnda förutsättningarna uppfylls. Ledsagaren beviljas ett resekort eller ett innehavarresekort om de ovannämnda förutsättningarna uppfylls. 

Resekortet för skolelever gäller under skolornas öppettider klockan 6–18 (resekortet gäller inte under lov, såsom höst-, jul- och vinterlovet eller andra lovdagar). Innehavarresekortet täcker den resa i en riktning där barnet åker hemifrån direkt till förskoleundervisningen eller åker hem direkt från förskoleundervisningen. 

Handläggningstiden för ansökan är 1–3 veckor. En kopia av beslutet skickas hem till vårdnadshavaren samt till daghemmet, medan originalet blir kvar hos områdeschefen för arkivering. Efter att vårdnadshavarna har fått beslutet får de resebiljetten från daghemmet. 

Resebidrag inom förskoleundervisningen, ansökan och beslut (PDF)

Om resekortet tappas bort 

Om resekortet tappas bort, kan vårdnadshavaren hämta ett nytt kort på HRT:s serviceställe. Vårdnadshavaren måste dock själv betala eventuella kostnader för det nya kortet. 

Annat att beakta  

Resekortet och resekortet för skolelever är personligt och får inte överlåtas till någon annan. Om kortet vid en biljettkontroll innehas av en annan person, förlorar den rätta kortinnehavaren rätten till resekortet. 

Resekortet ska returneras till daghemmet när rätten till kortet har upphört.