
Fakta om skolan:
- Årskurs: 1-6
- Elevantal: 186
- Klasslärare: 9
- Timlärare: 4
- Speciallärare:1
- Resurslärare: 4
I Staffansby lågstadieskola tycker vi att det är viktigt med en trygg och trivsam miljö där eleverna känner sig uppskattade och respekterade. Stor vikt läggs vid baskunskaper i alla ämnen, digitalt kunnande, ämnesövergripande undervisning och samlärarskap samt svenska språket. Skolans värden är trygghet, respekt och inlärningsglädje.
Skolan är byggd 1989–90 och renoverad 2013 och 2019.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan (Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan (Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
Undervisningen i grundskolan styrs av skolans läroplan. I läroplanen tar man upp målen för skolarbetet, vilka ämnen man läser i skolan, hur man arbetar i skolan och hur man kan stödja eleverna.
I Staffansby är en stor del av undervisningen helhetsskapande. Detta innebär att samma tema eller fenomen behandlas via de olika ämnena i skolan för att skapa en helhet. Vi använder oss till en del Storylinemetoden, som är en undervisningsmetod med rötter i Skottland. Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt.
I Staffansby strävar vi efter att komma bort från den traditionella klassrumsundervisningen och använder hela skolan, samt närmiljön som undervisningsutrymme.Varje klass har en egen lärare som undervisar under de flesta lektionerna. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent.
Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.
I grundskolan arbetar eleverna i sina egna klasser under största delen av lektionerna. I gruppen kan finnas elever i olika åldrar och från olika klasser. Klassen kan vara indelad i mindre grupper under en del av lektionerna.
Antalet veckotimmar för undervisningen i skolan är fastslaget. I årskurserna 1–2 ska antalet veckotimmar vara minst 20 h, i årskurs 3 22 h , årskurs 4 24 h och i årskurserna 5–6 26 h.
I årskurserna 1–6 läser eleverna ett eller två språk vid sidan av sitt modersmål. A1-språket är det obligatoriska språk som man inleder i åk 1. A2-språket inleds i årskurs 3 från och med läsåret 2019-2020.
Språkutbudet i Staffansby lågstadieskola:
- A1-språk finska
- A2-språk engelska eller tyska
- Spanska som valfri kurs i åk 4-6.
Lov- och arbetstider 2023-2024
Höstterminen 10.8.2023 (tor) – 22.12.2023 (fre)
Höstlovet 16.10.2023 (må) – 20.10.2023 (fre)
Jullovet 23.12.2023 (lör) – 7.1.2024 (sön)
Vårterminen 8.1.2024 (må) – 1.6.2024 (lö)
Sportlovet 19.2.2024 (må) – 23.2.2024 (fre)
Fredag 10.5.2024 ledig dag.
Lördag 18.5.2024 Staffettkarneval skoldag.
Samarbetet mellan hem och skola är en del av skolans verksamhet som fastställs i läroplanen. Skolan kommer överens om verksamhetsformerna i samarbete med föräldrarna.
Samtliga skolor i Helsingfors har en direktion med representanter för föräldrarna. Direktionen beslutar om skolans verksamhetsplan, väljer de ordinarie lärarna, godkänner budgeten och framlägger ett förslag till läroplan för utbildningsnämndens svenska sektion.
Föräldrarna får en chans att bekanta sig med varandra genom tillställningar som ordnas av skolan eller vid evenemang som ordnas av klassföräldrarna.
För samarbetet mellan hem och skola har man utvecklat det elektroniska systemet Wilma, som fungerar som en informationskanal mellan vårdnadshavarna och skolorna. Genom Wilma får vårdnadshavarna aktuell information om sitt barns skolgång.
Skolan informerar hemmen om frågor som gäller eleven och skolan. På motsvarande sätt förväntas det att vårdnadshavarna informerar skolan om frågor som gäller barnet, till exempel frånvaro.
Klasslärarna informerar vårdnadshavarna genom Wilma, veckobrev, skoldagboken eller via telefonsamtal. Den ömsesidiga kommunikationen mellan vårdnadshavare och lärare bör ske på ett uppbyggande sätt.
Ordningsregler
Syfte:
Enligt lagen för grundläggande utbildning §35 ska eleven delta i utbildningen, utföra sina uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt. I skolan innebär ett korrekt beteende att eleven följer skolans ordnings- och trivselregler.
Skolan har utarbetat ordnings- och trivselregler i samarbete mellan personal, elevkår och vårdnadshavare. Trivselreglerna betonar alla rätt till trivsel i skolan och finns till för att alla skall må bra.
Eleverna och deras vårdnadshavare skall vara informerade om skolans ordnings- och trivselsegler, samt om konsekvenserna vid brott mot dem. Varje vuxen i skolan har ett ansvar för elevernas beteende och skall reagera om man märker något avvikande. Skolan strävar till att snabbt reagera då något inträffat.
Regler gäller under skoltid, lägerskolor, studiebesök, resor och andra tillställningar som skolan ordnat.
Elevernas rättigheter
Eleven har rätt
o till läroplansenlig undervisning
o till avgiftsfri grundskola
o att bli sakligt och jämlikt behandlad
o till en trygg skoldag och vara skyddade mot våld, trakasserier och mobbning
Elevens skyldigheter
o Skyldig att delta i undervisningen
o Att utföra sin uppgifter samvetsgrant och uppträda korrekt
Ordningsregler
o Kom i tid
o Ge arbetsro och matro
o Respektera andras och skolans egendom
o Ta inte med farliga saker
o Använd inte telefon utan lov
o Använd inte cykel, sparkcykel, skateboard eller dylikt på skolgården mellan kl. 7:30-16:30
o Skräpa inte
o Lämna inte skolgården utan lov
o Kasta inte snöbollar, stenar eller annat som kan skada andra
o Vi mobbar inte. Vi visar hänsyn, retar inte och stör inte andra.
Trivselregler
· Visa respekt och hänsyn mot alla, och säg inte elaka saker
· Lyssna på varandra och respektera varandras åsikter
· Använd ord som tack, hej, varsågod och förlåt
· Hjälp varandra och vänta på din tur
· Håll snyggt och rent i skolan
· Hjälp och stöd varandra om ni märker att någon blir felbehandlad
· Var en god kamrat och lämna inte någon utanför
· På rasten är det viktigt att röra på sig
· Rör dig lugnt i skolan
Personalens kontaktuppgifter
Staffansby lågstadieskola
Besöksadress: Trastvägen 20, 00780 Helsingfors
PB 78301, 00099 Helsingfors stad
Öppet skoldagar kl. 8.00-15.30
Cirkulerande skolvärd
040 922 4643
Skolsekreterare
Ann-Christine Eskman
tfn 09 310 15937, ann-christine.eskman(at)hel.fi
Till skolsekreteraren anmäls namn-, adress-, telefonnummerförändringar samt förändringar i mantalsskrivningsuppgifterna.
Rektor
Heidi Dufva
tfn 09 310 36785, 040 5364397
heidi.dufva(at)hel.fi
Biträdande rektor
Lina Pearce
tfn 09 310 82562, lina.pearce(at)edu.hel.fi
Direktionens ordförande
Eva Persson
eva.persson(at)gmail.com
Lärarrummet
tfn 09 310 82562
Koordinator för eftermiddagsverksamheten
Lärare i åk 1
tfn 09 310 82562
Skolköket
tfn 09 310 82563
Ella Vainio och Martina Silola, klasslärare åk 1
Ida Nordman och Marlene Lindroos, klasslärare åk 2
Linda Back, klasslärare åk 3
Pernilla Venäläinen, klasslärare åk 4
Camilla Hurskainen och Patrik Mäkelä, klasslärare åk 5
Rhonda Lindkvist, klasslärare åk 6
Lina Pearce, resurslärare
Anna Tuliainen, resurslärare
Madeleine Gustavsson, resurslärare
Onni Ahvonen, resurslärare
Jonny Granvik, teknisk slöjd
Myrna Eklund, musiklärare
Pinja Söderholm, speciallärare
Heidi Dufva, rektor
Ronja Saaresaho, S2, svenska som andra språk
Skolassistenter
Annika Nikander och Endireas Aklilu
Flerspråkig handledare
Vera Lindén 0408652380
Hälsovårdare
Ansa Kokljuschkin
tfn 050 436 2019 Mottagning i skolan på tisdagar 8-15
Skolpsykolog
Andrea Holm tfn 0931026048
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
Vi ordnar morgonverksamhet varje skoldag kl. 8.15–9.50. Verksamhet ordnas utomhus om vädret tillåter. Du kan be rektorn om mer information om skolans morgonverksamhet per telefon på numret 09 310 XXXXX.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd.
Läs mer om eftermiddagsverksamheten och dess avgifter på våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen.
Du kan söka platser med eftermiddagsverksamhet i vårt område på Servicekartan (Länk leder till extern tjänst). På Servicekartan kan du skriva in din hemadress i hemadressfältet.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Anmälan till grupper enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet ska ske direkt till hobbyarrangören. Anmälan är bindande. Hobbyverksamheten förverkligas om det finns tillräckligt med deltagare. Om du är tvungen att annullera din anmälan, kontakta den som arrangerar hobbyverksamheten så fort som möjligt. Arrangören informerar också om eventuella återbudsplatser och ytterligare grupper. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Skolans klubbverksamhet läsåret 2023-2024
I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).
Informationen om skolans klubbar uppdateras när höstterminen har börjat.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2023-2024
Avgiftsfri hobbyverksamhet enligt Finlandsmodellen inleds den 4 september 2023. Det är också möjligt att registrera sig i hobbyer som anordnas på andra skolor.
Tisdag
Scoutkunskaper (årskurs 3.-6.)
Tid: Tisdagar kl. 14:15 – 15:15
Plats: Åk 4 klassrum
Scoutklubben är fylld av samarbete, lära sig nya saker och så klart skratt och glädjen i att göra! I scoutklubben har vi en rolig ledare och alla får vara sig själv. I scoutklubben gör man samma saker som i scouterna, det viktigaste är vänskap, respekt för naturen och samarbete. Kom med på äventyr i scoutklubben!
Anmälan: Anmäl dig här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: Helka Körkkö helka.korkko@leiri.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ordnare: Leirikesä / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Bildkonst (årskurs 3.-6.)
Tid: Onsdagar kl. 13:15 – 14:45
Plats: Åk 3 klassrum
Vi provar på flera olika färger, material och konstformer, och lägger tyngden på att experimentera och utforska möjligheterna i varje medie. Varje vecka provar vi på nåt nytt, och gör roligt utmanande uppgifter tillsammans med penna, målfärg, krita eller någonting helt annat!
Anmälan: Anmäl dig här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: Christoffer Isaksson, putte@nsu.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ordnare: Nylands Svenska Ungdomsförbund och Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Direktionens sammansättning 2021-2025
Eva Persson, ordf.
Maria Finström-Haanpää
Niina Stolt
Nina Österholm
Jacob Töringe
Stefan Winiger
Lärar representant
Ida Nordman
Sekreterare
Heidi Dufva
Två elev representanter
HELSINGFORS STAD Protokoll 1/23
STAFFANSBY LÅGSTADIESKOLA
DIREKTIONEN 3.4.2023
Tidpunkt 3.4.2023 kl. 8.00
Plats Staffansby ls, Trastvägen 20
Närvarande Eva Persson, ordf.
Heidi Dufva. sekr.
Ida Nordman
Maria Finström-Haanpää
Nina Österholm
Nina Stolt
xx, elevrepr.
xx, elevrepr.
ÄRENDEN:
§ 1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande förklarar mötet öppnat kl. 08.00
Beslut: Ordförande förklarar mötet öppnat kl. 08.04
§ 2 MÖTETS LAGLIGHET
Förslag: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört.
Beslut: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt sammankallat och beslutfört.
§ 3 FÖREDRAGNINGSLISTANS FASTSTÄLLELSE
Förslag: Direktionen fastställer föredragningslistan.
Beslut: Direktionen fastställer föredragningslistan.
§ 4 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen utser två medlemmar till protokolljusterare.
Beslut: Direktionen utser Maria Finström-Haanpää och Nina Österholm till protokolljusterare.
§ 5 REKRYTERING SAMT UTRYMMEN OCH PLANERING AV LÄSÅRET 23-24, STAFFANSBY
Rektor presenterar hur rekryteringen förlöper samt ger en inblick i planeringen av nästa läsår.
§ 6 Fastställande av Staffansby lågstadieskolas användningsplan för budgeten för år 2023.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 13.12.2022 (§ 303) resultatbudgeten för år 2023. Sektorchefen beslutade 8.2.2023 (§ 12) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2023 samt var och ens anslag och beräknade inkomster.
Genom sitt beslut 5.12.2022 Genom sitt beslut 5.12.2022 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna.
Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen.
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor.
Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. I resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2023. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen.
Budgetramen för Staffansby lågstadieskola är sammanlagt 1 593 561 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet som för våren 2023 är 195 elever och för hösten 2023 är 186 elever.
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet.
I användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 0,6 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.
Förslag: Direktionen för Staffansby lågstadieskola beslutar att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det.
Beslut: Direktionen för Staffansby lågstadieskola beslutar att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det.
§7 RÖSTNING OM ERSÄTTANDE LEDIG DAG LÄSÅRET 2023-24
Lärarkår och elever har röstat om ersättande ledig dag läsåret 23-24. Stafettkarnevalslördagen i maj 2024 önskar skolan att är obligatorisk skoldag för alla elever. Istället hålls en annan ledig dag under läsåret.
Alternativen:
22.12
Skärtorsdag
10.5
Majoriteten av lärarna röstade på 22.12, majoriteten bland eleverna på skärtorsdag.
- Alternativ 1: Fredag 22.12.2023:
- Åk 1: 12
- Åk 2:0
- Åk 3: 0
- Åk 4: 1+16 =17
- Åk 5: 5
- Åk 6: 6A – 5. 6B -3
- Alternativ 2: Skärtorsdag 28.3.2024:
- Åk 1: 18
- Åk 2: 19
- Åk 3: 18
- Åk 4: 12 + 2=14
- Åk 5: 14
- Åk 6: 6A – 7. 6B - 2
- Alternativ 3: Kristihimmelfärdsdag 10.5.2024:
- Åk 1: 1
- Åk 2:2
- Åk 3: 3
- Åk 4: 4 +3 = 7
- Åk 5: 6
- Åk 6: 6A – 4. 6B - 12
Beslut: Direktionen bestämmer att 22.12.2023 är ledig dag.
§ 8 Läroplansförändring för ett valfritt ämne för Kottby ls, Månsas ls och Staffansby ls
Tillägg i läroplanen för Kottby ls, Månsas ls och Staffansbyls.
Direktionen har behandlat läroplansförändringen i mars 2023.
Eftersom beslutanderätten gällande ändringar av läroplanen för enskilda skolor
ligger hos direktören för den svenska servicehelheten, sänder direktionen ändringen
vidare för direktörens godkännande.
Ändringen föreslås träda i kraft från och med läsåret 2023-2024.
Beslutsmotivering
Läroplanstillägget gäller byte av utbud av ett valfritt ämne i samtliga skolor.
Att inleda språkstudierna tidigt under den grundläggande utbildningen är
pedagogiskt motiverat och ger eleverna möjlighet att lära sig språk när de är som
mest mottagliga för inlärning. Vi vill erbjuda eleverna en inblick i möjliga språk de
eventuellt kan studera senare i skolan, samt uppmuntra dem att se den språkliga
mångfalden i närmiljön.
Genom att erbjuda språkdusch istället för studier i ett språk kan man dels bättre
utnyttja den språkmångfald som redan finns i lärarkollegiet samt främja nyfikenhet
för olika språk och kulturer på ett lekfullt sätt utgående från elevernas eget intresse.
Delaktighet i den skolvisa läroplansprocessen
Kollegiet, skolans elevkår och direktion har hörts i ärendet.
De skolvisa förändringarna för samtliga skolor har utarbetats av en arbetsgrupp där
representanter för alla skolor varit delaktiga. Alla skolor fungerar under en rektor och
har också i övrigt tätt samarbete. De förändringar som föreslås i den skolvisa
läroplanen är bifogade.
Bedömning av hur det påverkar barnen
Eleverna får mera valmöjligheter och större inverkan på läroämnets innehåll och
arbetsmetoder.
Läroplanförändringen samt beskrivningen av de valfria ämnena som helhet finns
bifogat i beredningen.
Beslut: Direktionen beslutar att föreslå språkdusch som läroplansförändring.
§ 9 ELEVÄRENDEN
Elevrepresentanterna presenterar sina ärenden.
§ 10 ÖVRIGA ÄRENDEN
Nästa möte: Enligt skild kallelse.
§ 11 MÖTETS AVSLUTANDE
Mötet avslutades kl. 8.46
Ordf. Sekr.
Protokolljust. Protokolljust.
MÖTESTID : Måndagen den 22 maj 2023 kl.08.00
MÖTESPLATS: Trastvägen 20
Närvarande:
Eva Persson, ordf.
Heidi Dufva. sekr.
Ida Nordman
Jacob Töringe
Nina Österholm
Nina Stolt
Stefan Winiger
xx, elevrepr.
xx, elevrepr.
ÄRENDEN:
§12 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande öppnar mötet kl. 08.00
Beslut: Ordförande öppnar mötet kl. 08.02
§ 13 MÖTETS LAGLIGHET
Förslag: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt
sammankallat och beslutfört.
Beslut: Ordförande konstaterar mötet vara lagenligt
sammankallat och beslutfört.
§ 14 FÖREDRAGNINGSLISTANS FASTSTÄLLELSE
Förslag: Direktionen fastställer föredragningslistan.
Beslut: Direktionen fastställer föredragningslistan.
§ 15 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen utser två medlemmar till protokolljusterare.
Beslut: Direktionen utser Jacob Töringe och Stefan Winiger till protokolljusterare.
§ 16 VERKSAMHETSBERÄTTELSEN 2022-2023
Enligt förvaltningsstadgan kapitel 15 §3 skall direktionen årligen godkänna en plan för verksamhet, den så kallade verksamhetsplanen. Verksamhetsberättelsen har skrivits av rektor och lärarkår och lärarkollegiet har godkänt berättelsen den 3.5.2023
Förslag: Antecknas till kännedom.
Beslut: Antecknas till kännedom.
§17 ÖVRIGA ÄRENDEN
§18 Nästa möte
Förslag: Hösten 2023 enligt skild kallelse.
Beslut: Hösten 2023 enligt skild kallelse.
§19 Mötets avslutas.
Mötet avslutades kl. 8.41
Eva Persson, ordf. Heidi Dufva, sekr.
Stefan Winiger, protokolljust. Jacob Töringe, protokolljust.
Tidpunkt 25.9.2023 kl. 8.00
Plats Trastvägen 20
Närvarande:
Eva Persson, ordf.
Heidi Dufva. sekr.
Ida Nordman
Nina Stolt
Stefan Winiger
xx, elevrepr.
xx, elevrepr.
§ 20
Konstaterande av sammanträdets laglighet och beslutsförhet och val av protokolljusterare
Beslutsförslag
Direktionen torde konstatera att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen torde välja samtidigt ledamöterna xx och xx till protokolljusterare och xx och xx till ersättare för dessa.
Beslut: Direktionen konstaterar att sammanträdet är lagligen sammankallat och beslutsfört. Direktionen väljer ledamöterna Stefan Winiger och Nina Stolt till protokolljusterare och inga ersättare.
§ 21
Elevrepresentanters närvarorätt vid direktionsmöten
Beslutsförslag
Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja xx och xx närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten.
Beslut:
Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja xx och xx närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte.
§ 22
Verksamhetsplanen för läsåret 2023-24
Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.
Direktionen har fått tillgång till arbetsprocessen kring verksamhetsplanen genom det webbaserade programmet Wilma.
Beslutsförslag: Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
Beslut: Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
§23 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2024 - 2025
I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).
Läsåret 2024 – 2025 infaller självständighetsdagen, trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är tre dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 187 arbetsdagar.
Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2024 - 2025.
På hösten inleds arbetet 8.8.2024 (tor.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 6.1.2025 (mån.).
På våren inleds arbetet 7.1.2025 (tis.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara två veckor långt, varvid vårterminen skulle börja efter trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2024 (mån.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre.).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 1.1.2025 (ons.).
På våren inleds arbetet 2.1.2025 (tor.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara drygt en vecka och vårterminen skulle börja före trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post), senast fredagen den 29 oktober 2023.
Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi (Länk öppnar standardprogram för e-post)
Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten
Ledig dag förslag, ersätter skollördagen 18.5
|
Alternativ 1 |
Alternativ 2 |
Ledig dag 5.12.2024 |
Ledig dag 17.4.2025 |
Ledig dag 2.5.2025 |
Exempel
|
X |
|
X |
|
|
Åk 1E |
x |
|
|
x |
|
Åk 1M |
|
|
|
x |
|
Åk 2I |
X |
|
|
X |
|
Åk 2M |
|
|
|
|
|
Åk 3 |
x |
|
|
x |
|
Åk 4 |
x |
|
|
x |
|
Åk 5P |
X |
|
|
X |
|
Åk 5C |
|
|
|
|
|
Åk 6 |
|
|
|
|
|
Kollegiet |
X |
|
|
X |
|
Beslut: Direktionen väljer alternativ 1 och beslutar att Stafettkarnevalslördagen är obligatorisk skoldag och istället är 17.4 ledig dag.
§24 Nästa möte
Beslutsförslag: Mötestid enligt skild kallelse
Beslut: Mötestid enligt skild kallelse
§25 Mötets avslutande
Mötet avslutades kl. 8.45