Tavoite: Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräliikenteen kulkumuoto-osuutta kasvatetaan
Lähes 80 prosenttia Helsingissä tehtävistä matkoista tehdään joko kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä. Korona-aika lisäsi etenkin kävellen tehtyjen matkojen kulkutapaosuutta. Kävelyn kulkutapaosuus pysyi korkeana myös vuonna 2022, mutta laski hieman viime vuonna. Työmatkoja tehtiin vuonna 2023 edellisvuotta enemmän autolla joukkoliikenteen kustannuksella.
Naiset käyttävät kestäviä kulkumuotoja selvästi miehiä enemmän, mutta autoilun osuus on molemmilla pysynyt viime vuodet suunnilleen samalla tasolla. Kävelyn osuus sen sijaan on aavistuksen pienentynyt, mutta on kuitenkin selvästi korona-aikoja korkeammalla tasolla. Pyöräilyn osuus sen sijaan näyttäisi olevan hieman kasvamassa.
Kaavio kuvaa kulkumuotojakaumaa pääasiallisen kulkumuodon mukaan. Kaaviossa ovat mukana kestävät kulkumuodot eli kävely, pyöräily ja joukkoliikenne sekä muut kulkumuodot, joihin kuuluvat henkilöauto ja muu kulkutapa. Kaaviossa voi vertailla, millä kulkumuodolla erilaisia matkatyyppejä tehtiin. Matkatyyppejä ovat kaikki matkat, opiskelu- ja koulumatkat, työmatka ja vapaa-ajan matkat. Kaaviossa on tietoja vuodesta 2017 alkaen.
Tavoite: Polttomoottoriautojen määrää vähennetään kaupunkialueella
Helsinkiin on rekisteröity (tilanne 31.3.2025) noin 213 000 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa. Näistä valtaosa, 77 prosenttia, on edelleen joko bensiini- tai dieselautoja. Sähkövoimaa hyödyntävien autojen (täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen) määrä on kuitenkin kasvanut kuluvan strategiakauden aikana nopeasti. Niiden osuus koko liikennekäytössä olevasta henkilöautokannasta on tällä hetkellä noin 22 prosenttia, kun vuoden 2021 alussa niiden osuus oli 5 prosenttia. Samaan aikaan bensiini- ja dieselautojen yhteenlaskettu osuus on laskenut 96 prosentista nykyiselle 77 prosentin tasolle. Täyssähköautojen määrä on vielä hieman hybridiautojen määrää pienempi, mutta niiden määrä kasvaa tällä hetkellä ladattavia hybridiautoja nopeammin.
Helsinkiin rekisteröityjen ja liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä on tällä hetkellä noin 1 000 henkilöautoa pienempi kuin viisi vuotta sitten. Bensiinikäyttöisten henkilöautojen määrä on vähentynyt tänä aikana noin 24 200 autolla ja dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä on vähentynyt noin 17 500 autolla. Täyssähköautojen määrä on puolestaan kasvanut noin 20 900 autolla ja ladattavien hybridiautojen määrä noin 19 400 autolla. Muita käyttövoimamuotoja hyödyntävien henkilöautojen määrä on kasvanut noin 400 autolla.
Kaavioista ensimmäinen kuvaa Helsinkiin rekisteröityjen sähköautojen osuutta kaikista autoista, jotka on rekisteröity Helsinkiin. Vuoden 2024 lopussa niiden osuus oli noin 21 prosenttia. Toinen kaavio kuvaa Helsinkiin rekisteröityjen autojen lukumääriä käyttövoiman mukaan eli sähköautojen, ladattavien hybridiautojen, dieselautojen, bensiiniautojen ja muiden lukumääriä. Kolmas kaavio kuvaa autojen osuuksia käyttövoiman mukaan. Autoista edelleen suurin osa, noin 78%, on joko bensiini- tai dieselautoja, mutta täyssähkö- ja hybridiautojen määrä ja osuus henkilöajoneuvokannasta on voimakkaassa kasvussa.