Kontaktuppgifter
Biträdande rektor
Carina Kaksonen
+358 9 310 72309
carina.kaksonen@edu.hel.fi
Skolsekreterare
Tina Lindberg
+358 9 310 84288
tina.lindberg@hel.fi
Rektor
Andreas Strandvall
+358 9 310 71743
andreas.strandvall@hel.fi
Läsåret 2024-2025
Språkstudier
Tillgänglig: sal
Brändö lågstadieskola består av årskurserna 1-6 med sammanlagt ca 130 elever. Skolan är belägen i en historisk miljö med havet, Blåbärslandet och Högholmen på promenadavstånd. Tack vare skolans läge finns möjligheter till mångsidig idrottsverksamhet och konkreta naturstudier.
Kommunikationerna med buss och metro är goda. Skolhuset är byggt 1916 och i samma skolkomplex verkar Brändö gymnasium. Skolorna har en del gemensamma utrymmen, som gymnastiksal och matsal. Folkhälsan upprätthåller en eftermiddagsverksamhet i skolans utrymmen.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
I årskurserna 1–2 är läroämnena inte åtskilda, utan deras innehåll behandlas som temahelheter. Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt. Varje klass har en egen lärare som undervisar under de flesta lektionerna. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent.
Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.
I grundskolan arbetar eleverna i sina egna klasser under största delen av lektionerna. I gruppen kan finnas elever i olika åldrar och från olika klasser. Klassen kan vara indelad i mindre grupper under en del av lektionerna.
Man har slagit fast bestämda veckotimantal för undervisningen i skolorna. I årskurs 1 bör antalet veckotimmar vara minst 20, i årskurs 2 minst 21, i årskurs 3 minst 24, i årskurs 4 minst 25, i årskurs 5 minst 26 och i årskurs 6 minst 28 veckotimmar. Skolan kan i sin läroplan besluta om större timantal än de ovannämnda.
Varje skola har en egen läroplan som är uppgjord utifrån de nationella grunderna för läroplanen, som gäller hela landet.
Brändö lågstadieskola erbjuder finska och modersmålsinriktad finska som A1-språk. Detta läses en timme i veckan i åk 1 och åk 2, två timmar i åk 3, åk 4 och åk 5 och tre timmar i åk 6. A2-språket läses två timmar i veckan fr.o.m. åk 3. Vi erbjuder engelska och tyska. För att en undervisningsgrupp i tyska skall arrangeras krävs tolv elever.
Läsåret 2024-2025 börjar på torsdagen 8.8.2024 kl. 9:00
Loven och arbetstiderna läsåret 2024–2025
Höstterminen 8.8.2024 (tor) - 20.12.2024 (fre)
Höstlovet 14.10.2024 (mån) - 18.10.2024 (fre)
Jullovet 21.12.2024 (lör) - 6.1.2025 (mån)
Vårterminen 7.1.2025 (tis) - 31.5.2025 (lör)
Sportlovet 17.2.2025 (mån) - 21.2.2025 (fre)
Personalens kontaktuppgifter
Rektor
Andreas Strandvall
tel. +358 505667792(Link startar ett telefonsamtal)
andreas.strandvall@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Biträdande rektor
Carina Kaksonen
tel. +358 403349218
carina.kaksonen@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Platschef
Alexander Holmberg
tel. +358 505884542(Link startar ett telefonsamtal)
alexander.holmberg@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Skolsekreterare
Tina Lindberg
tina.lindberg@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Eftermiddagsverksamheten
Folkhälsan, tel. +358 504090035(Link startar ett telefonsamtal)
Hälsovårdare
Åsa Rajala
tel. +358 9 310 76059(Link startar ett telefonsamtal)
Hälsovårdaren använder sig också av Helsingfors stads elektroniska ärendehantering. Avtalet om företrädare bör vara i kraft för att kunna använda tjänsten.
Skolvärd
tel. +358 401902946(Link startar ett telefonsamtal)
Skolrestaurangen
Kontakt via Wilma eller e-post: fornamn.efternamn@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Andreas Strandvall, rektor
Åk 1 och 2 Maria Hämäläinen, Melina Freudenthal, Andrée Ittner
Åk 3 och 4 Alexander Holmberg, Anni Klemola
Åk 5 och 6 Pia Pujol, Karolina Gullichsen
Charlotta Portin, timlärare i tyska
Kristian Ahonen, ortodox religion
Speciallärare Carina Kaksonen, tel. +358 403349218
, skolgångshandledare
Skolpsykolog
tel. +358 (Link startar ett telefonsamtal)
Skolkurator
Johanna Topelius
tel. +358 405655273(Link startar ett telefonsamtal)
Skolhälsovårdare
Hälsovårdare Åsa Rajala
tel. +358 406803156(Link startar ett telefonsamtal)
Fredag 9-15.
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
I vår skola ordnas morgonverksamheten på måndag och tisdag kl. 8.15. Morgonverksamheten är i första hand avsedd för eleverna i ettan och tvåan. Verksamheten är avgiftsfri. Verksamheten leds av Karolina Gullichsen på måndag och Diana Crowe på tisdag. Verksamheten ordnas i eftisutrymmet och, om vädret tillåter, utomhus.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Morgonverksamhet för skolelever ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning i stadens svenska och finska skolor samt i några lekaparker. Barnen kan delta i verksamheten innan lektionerna börjar.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd.
Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen.
Brändö lågstadieskolas eftermiddagsklubb eller "eftis" som den också kallas, fungerar i skolans utrymmen i Folkhälsans regi. På eftis kan man leka med sina skolkompisar utomhus eller inomhus, pyssla med skapande verksamhet, göra sina läxor, spela olika spel, läsa eller lyssna på saga, rita och måla eller bygga roliga kojor. Vi gör också, i mån av möjlighet, utflykter och deltar i olika evenemang. Barnen serveras mellanmål kl 14-14.30. Eftiset stänger kl. 17.00.
För närmare information kan du ringa Brändö eftis tel. +358 504090035 eller Folkhälsan (Mannerheimvägen 97) tel. +358 9 315 5502 eller besöka Folkhälsans hemsidor.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Skolans klubbverksamhet läsåret 2023-2024
I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).
Klubb- och hobbyaktiviteter och anmälningsinformation för läsåret 2023-2024 uppdateras på denna sida i slutet av september.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025
Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.
Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.
Måndag
Klättring (årskurs 3-6)
Tid: Måndagar kl 14.50–15.50
Plats: REDI, Ingång från Leonkatu
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)(länken leder till en annan webbplats)
Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com (Länk leder till extern tjänst)
Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Moderitning (årskurs 3-6)
Tid: Onsdagar kl 13.15–14.45
Plats: Informeras senare
I moderitningshobbyn bekantar man sig med olika områden inom modet i vårt liv (vardagen, idrott, fest, gatumode, film, maskerad etc.), designar egna kostymer och föremål (väskor, idrottsredskap, mobilskal etc.) och helheter baserad på egna intresseområden. I moderitning hobbyn får man också prova på och lära sig många olika tekniker för ritning och visuell framställning.
Anmälning: Anmäl dig moderitningen här(Länk leder till extern tjänst)(anmälan leder till en annan webbplats)
Vid frågor:info@kulosaarentaidekoulu.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Arrangör: Kulosaaren taidekoulu/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Peter Feiring, ordförande
Daniela Berner-Ax vice ordf., Henrik Creutz, Erika Ehrnrooth, Eva Österberg, Pia Pujol (lärarrepr.), Alexander Holmberg (lärarrepr.), Simon Eklund föredragare och sekreterare
PLATS: Brändö lågstadieskola, lärarrummet
TID: 2 april 2024 kl. 16.30
NÄRVARANDE: Peter Feiring ordförande
Daniela Berner-Ax
Mats Godenhielm
Pia Pujol lärarrepresentant
Alexander Holmberg lärarrepresentant
Simon Eklund sekreterare
xx elevrepresentant
zz elevrepresentant
§1 MÖTETS ÖPPNANDE
Beslut: Ordförande öppnade mötet kl. 16.31 och det konstaterades vara lagenligt sammankallat och beslutfört
§2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Beslut: Pia Pujol och Alexander Holmberg valdes till protokolljusterare.
§3 FASTSTÄLLANDE AV FÖREDRAGNINGSLISTAN
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form.
§4 ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR
Elevrepresentanterna informerade om vårens händelser och framgångar i diverse skolmästerskap.
Beslut: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
§5 FASTSTÄLLANDE AV BRÄNDÖ LÅGSTADIESKOLAS ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2024.
Rektor informerade om skolans budget för 2024 och presenterade budgetens användningsplan muntligt.
Beslut: Direktionen för Brändö lågstadieskola beslöt att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan kontogrupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.
§6 PERSONALSITUATIONEN INFÖR NÄSTA LÄSÅR
Rektor informerade om personalsituationen inför nästa läsår.
Beslut: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
§7 NÄSTA MÖTE
Beslut: Mötestid enligt skild kallelse
§9 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl. 16.57
___________________________ _____________________________
Peter Feiring Simon Eklund
ordf. sekr.
Justeras:
__________________________ _________________________________
Alexander Holmberg Pia Pujol
PLATS: Brändö lågstadieskola, personalrummet
TID: 3 juni 2024 kl. 17.30
NÄRVARANDE: Peter Feiring ordförande
Nina Järvi
Henrik Creutz
Pia Pujol lärarrepresentant
Alexander Holmberg lärarrepresentant
ÖVRIGA: Simon Eklund sekreterare
xx elevrepresentant
yy elevrepresentant (suppleant)
§10 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande öppnar mötet och konstaterar att mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört.
Beslut: Ordförande öppnade mötet kl. 17.40 och det konstaterades vara lagenligt sammankallat och beslutfört.
§11 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen väljer Pia Pujol och Alexander Holmberg till protokolljusterare.
Beslut: Pia Pujol och Alexander Holmberg valdes till protokolljusterare.
§12 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form.
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form.
§13 ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR
Elevrepresentanterna presenterar en del av de exkursioner och program som skolan tagit del av under läsåret 2023-24.
Förslag: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
Beslut: Direktionen antecknade diskussionen för kännedom.
§14 VERKSAMHETSBERÄTTELSEN FÖR LÄSÅRET 2023-2024
Lärarrepresentanterna presenterar verksamhetsberättelsen för Brändö lågstadieskola 2023-24. Direktionen har fått verksamhetsberättelsen i PDF-format 29.5.2024.
Förslag: Direktionen godkänner verksamhetsberättelsen i förelagd form.
Beslut: Pia Pujol och Alexander Holmberg presenterade punkter ur verksamhetsberättelsen och svarade på direktionens frågor.
Direktionen godkände verksamhetsberättelsen i förelagd form.
§15 LÄSÅRET 2024-25
Föredragande redovisar för personalsituationen och praktiska arrangemang för nästa läsår.
Förslag: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
Beslut: Direktionen antecknade diskussionen för kännedom.
§16 NÄSTA MÖTE
Förslag: Mötestiden enligt skild kallelse.
Beslut: Nya rektorn skickar ut möteskallelse på hösten.
§17 MÖTET AVSLUTAS
Ordförande avslutade mötet kl 18.21
___________________________ _____________________________
Peter Feiring Simon Eklund
ordf. sekr.
Justeras:
__________________________ _________________________________
Alexander Holmberg Pia Pujol
PLATS: Brändö lågstadieskola, lärarrummet
TID: 8 oktober 2024 kl. 17.15
NÄRVARANDE:
Daniela Berner-Ax vice ordförande
Henrik Creutz
Eva Österberg
Pia Pujol lärarrepresentant
Alexander Holmberg lärarrepresentant
Andreas Strandvall sekreterare
xx elevrepresentant
yy elevrepresentant
§1 MÖTETS ÖPPNANDE
Förslag: Ordförande öppnar mötet och konstaterar att mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört.
Beslut: Mötet öppnas 17.19
§2 VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE
Förslag: Direktionen väljer Alexander Holmberg och Pia Pujol till protokolljusterare.
Beslut: Godkänns
§3 FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS
Förslag: Föredragningslistan fastställs i förelagd form.
Beslut: Fastställs som förslaget
§4 ELEVREPRESENTANTERS NÄRVARORÄTT VID DIREKTIONSMÖTEN
Sektorn för fostran och utbildning ser elevernas och studerandenas delaktighet som mycket viktig och har för sin del uppmanat direktionerna att ta med också de yngre eleverna i sin verksamhet.
Direktionerna för skolorna och gymnasiet är kommunala organ. Därför
tillämpas bestämmelserna om allmän valbarhet i kommunallagen när
man väljer ledamöter till ett kommunalt organ. Där av följer att elevrepresentanterna inte kan vara ordinarie medlemmar av skolans direktion.
I stadens nya förvaltningsstadga sägs ändå följande om närvaro- och yttranderätt: ”Besluten om övriga personers närvaro- och yttranderätt fattas av respektive organ eller av den myndighet som tillsätter organet.”
Med stöd av den här paragrafen i förvaltningsstadgan kan direktionen
besluta ge minderåriga representanter för eleverna närvaro- och yttranderätt vid sina sammanträden.
Förslag: Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja elev xx och elev yy närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten.
Beslut: Godkänns
§5 ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR
Förslag: Eleverna berättar om aktuella händelser i skolan.
Beslut: Eleverna berättade om saker som varit bra i skolan och händelser som de ser fram emot under läsåret.
§6 BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2023 – 2024
Till direktionen 19.8.2024
BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025 - 2026
I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).
Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.
Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).
I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.
Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), senast onsdagen den 23 oktober 2024.
Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten
Förslag: Föredraganden redovisar för personalens åsikt och elevrepresentanterna redovisar för elevernas omröstningsresultat samt elevkårens utlåtande. Sedan besluter direktionen sig för vilket alternativ som förordas i utlåtandet.
Beslut: Alternativ 1 fick flest röster bland eleverna samt personalen och direktionen motsätter sig inte alternativet och har inte ett eget alternativ till läsårstider för läsåret 2025-2026.
§7 VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2024-2025
Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.
Direktionens medlemmar läser verksamhetsplanen i Wilma.
Förslag: Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
Beslut: Planen godkänns enligt förslaget
§8 NÄSTA MÖTE
Förslag: Mötestiden enligt skild kallelse
Beslut: Godkänns
§9 MÖTET AVSLUTAS KL. 17.56
Andreas Strandvall
Sekreterare
Plats
Rutten till huvudingången
- Bilplatsen för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- På rutten finns 3 trappsteg efter varandra.
- På rutten finns en under 6 m lång brant ramp.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Vid ingången finns 3 trappsteg efter varandra.
- Vid ingången finns en under 6 m lång ramp.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen
- Verksamhetsstället har 4 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss med plats för en rullstol med en dörr som använder åtkomstkontroll. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
- De inomhus gångvägarna har minst 4 trappsteg som svänger med ett räcke på ena sidan.
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
- I verksamhetsstället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 0. Dörren till toaletten är för smal.