Kontaktuppgifter
Brändö lågstadieskola består av årskurserna 1-6 med sammanlagt ca 130 elever. Skolan är belägen i en historisk miljö med havet, Blåbärslandet och Högholmen på promenadavstånd. Tack vare skolans läge finns möjligheter till mångsidig idrottsverksamhet och konkreta naturstudier.
Kommunikationerna med buss och metro är goda. Skolhuset är byggt 1916 och i samma skolkomplex verkar Brändö gymnasium. Skolorna har en del gemensamma utrymmen, som gymnastiksal och matsal. Folkhälsan upprätthåller en eftermiddagsverksamhet i skolans utrymmen.
Vår skola
Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas.
I årskurserna 1–2 är läroämnena inte åtskilda, utan deras innehåll behandlas som temahelheter. Målet är att undervisningen ska vara så nära skolelevens vardag som möjligt. Varje klass har en egen lärare som undervisar under de flesta lektionerna. Vid sidan av den egna läraren kan det finnas en speciallärare, en lärare för barn med invandrarbakgrund eller en skolassistent.
Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.
I grundskolan arbetar eleverna i sina egna klasser under största delen av lektionerna. I gruppen kan finnas elever i olika åldrar och från olika klasser. Klassen kan vara indelad i mindre grupper under en del av lektionerna.
Man har slagit fast bestämda veckotimantal för undervisningen i skolorna. I årskurs 1 bör antalet veckotimmar vara minst 20, i årskurs 2 minst 21, i årskurs 3 minst 24, i årskurs 4 minst 25, i årskurs 5 minst 26 och i årskurs 6 minst 28 veckotimmar. Skolan kan i sin läroplan besluta om större timantal än de ovannämnda.
Varje skola har en egen läroplan som är uppgjord utifrån de nationella grunderna för läroplanen, som gäller hela landet.
Brändö lågstadieskola erbjuder finska och modersmålsinriktad finska som A1-språk. Detta läses en timme i veckan i åk 1 och åk 2, två timmar i åk 3, åk 4 och åk 5 och tre timmar i åk 6. A2-språket läses två timmar i veckan fr.o.m. åk 3. Vi erbjuder engelska och tyska. För att en undervisningsgrupp i tyska skall arrangeras krävs tolv elever.
Loven och arbetstiderna läsåret 2023–2024
Höstterminen 10.8.2023 (tor) - 22.12.2023 (fre)
Höstlovet 16.10.2023 (mån) - 20.10.2023 (fre)
Jullovet 23.12.2023 (lör) - 7.1.2024 (sön)
Vårterminen 8.1.2024 (mån) - 1.6.2024 (lör)
Sportlovet 19.2.2024 (mån) - 23.2.2024 (fre)
Personalens kontaktuppgifter
Rektor
Simon Eklund
tel. +358 505978747
simon.eklund@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Biträdande rektor
Alexander Holmberg
tel. +358 505884542
alexander.holmberg@edu.hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Platschef
Skolsekreterare
Tina Lindberg
tel. +358 9 310 84288
tina.lindberg@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Eftermiddagsverksamheten
Folkhälsan, tel. +358 504090035
Hälsovårdare
Åsa Rajala
tel. +358 9 310 76059
Hälsovårdaren använder sig också av Helsingfors stads elektroniska ärendehantering. Avtalet om företrädare bör vara i kraft för att kunna använda tjänsten.
Skolvärd
tel. +358 401902946
Skolrestaurangen
tel. +358 9 310 82635
Kontakt via Wilma eller e-post: fornamn.efternamn(at)edu.hel.fi
Lärare
Simon Eklund, rektor
Åk 1 och 2 Maria Hämäläinen, Melina Freudenthal, Sophie Stenholm
Åk 3 och 4 Daniel Lindblom, Alexander Holmberg, Diana Crowe
Åk 5 och 6 Pia Pujol, Anni Klemola, Anton Liljelund
Charlotta Portin, timlärare i tyska
Kristian Ahonen, ortodox religion
Speciallärare Carina Kaksonen, tel. +358 403349218
Markku Björn, skolgångshandledare
Skolpsykolog
Marie-Estelle Hokkanen, tel. +358 9 310 39817
Skolkurator
Reem Ali Dib, tel. +358 405655273
Skolhälsovårdare
Hälsovårdare Åsa Rajala, tel. +358 406803156
Fredag 9-15.
Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer
Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.
Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4.
I vår skola ordnas morgonverksamheten tisdag till fredag kl. 8.15. Morgonverksamheten är i första hand avsedd för eleverna i ettan och tvåan. Verksamheten är avgiftsfri. Verksamheten leds av assistent Markku Björn. Verksamheten ordnas i eftisutrymmet och, om vädret tillåter, utomhus.
Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.
Morgonverksamhet för skolelever ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning i stadens svenska och finska skolor samt i några lekaparker. Barnen kan delta i verksamheten innan lektionerna börjar.
Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd.
Läs mer om eftermiddagsverksamheten och dess avgifter på våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen.
Du kan söka platser med eftermiddagsverksamhet i vårt område på Servicekartan(Länk leder till extern tjänst). På Servicekartan kan du skriva in din hemadress i hemadressfältet.
Eftermiddagsklubben eller "eftis" som den också kallas, fungerar i skolans utrymmen i Folkhälsans regi. På eftis kan man leka med sina skolkompisar utomhus eller inomhus, pyssla med skapande verksamhet, göra sina läxor, spela olika spel, läsa eller lyssna på saga, rita och måla eller bygga roliga kojor. Vi gör också, i mån av möjlighet, utflykter och deltar i olika evenemang. Barnen serveras mellanmål kl 14-14.30. Eftiset stänger kl. 17.00.
För närmare information kan du ringa Brändö eftis tel. +358 504090035 eller Folkhälsan (Mannerheimvägen 97) tel. +358 9 315 5502 eller besöka Folkhälsans hemsidor.
I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet.
Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer.
Anmälan till grupper enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet ska ske direkt till hobbyarrangören. Anmälan är bindande. Hobbyverksamheten förverkligas om det finns tillräckligt med deltagare. Om du är tvungen att annullera din anmälan, kontakta den som arrangerar hobbyverksamheten så fort som möjligt. Arrangören informerar också om eventuella återbudsplatser och ytterligare grupper. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.
Skolans klubbverksamhet läsåret 2023-2024
I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).
Klubb- och hobbyaktiviteter och anmälningsinformation för läsåret 2023-2024 uppdateras på denna sida i slutet av september.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2023-2024
Avgiftsfri hobbyverksamhet enligt Finlandsmodellen inleds den 4 september 2023. Det är också möjligt att registrera sig i hobbyer som anordnas på andra skolor.
Måndag
Klättring (årskurs 3.-6.)
Tid: Måndagar kl. 14:50 – 15:50
Plats: REDI, Kiipeilyareena
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälan: Anmäl dig här(Länk leder till extern tjänst)
Mer information: Lisätietoa: Peter Hammer, peter.hammer@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post) tai Olli Antikainen, olli.antikainen@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ordnare: KiipeilyAreena/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Tisdag
Klättring (årskurs 3.-6.)
Tid: Tisdagar kl. 14:50 – 15:50
Plats: REDI, Kiipeilyareena
Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.
Anmälan: Anmäl dig här(Länk leder till extern tjänst)
Vid frågor: Peter Hammer, peter.hammer@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post) tai Olli Antikainen, olli.antikainen@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Ordnare: KiipeilyAreena/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Onsdag
Moderitning (årskurs 3.-6.)
Tid: Onsdagar kl 13:15 – 14:45
Plats: Årskurs 1 klassrum
I moderitningshobbyn bekantar man sig med olika områden inom modet i vårt liv (vardagen, idrott, fest, gatumode, film, maskerad etc.), designar egna kostymer och föremål (väskor, idrottsredskap, mobilskal etc.) och helheter baserad på egna intresseområden. I moderitning hobbyn får man också prova på och lära sig många olika tekniker för ritning och visuell framställning.
Anmälning: info@kulosaarentaidekoulu.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Anmälningsinformation: namn, åk, allergier och diagnoser som läraren är bra att veta, målsmannens namn, telefonnummer och e-mail.
Vid frågor: Kata Ruohtula, tlf. 040 540 0735
Ordnare: Brändö konstskola / Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Anmälan och ansökan till skolan
Du kanske är intresserad av
Vår skolas direktion
Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan
Peter Feiring, ordförande
Daniela Berner-Ax vice ordf., Henrik Creutz, Erika Ehrnrooth, Eva Österberg, Pia Pujol (lärarrepr.), Alexander Holmberg (lärarrepr.), Simon Eklund föredragare och sekreterare
HELSINGFORS STAD
BRÄNDÖ LÅGSTADIESKOLA
PROTOKOLL 1/23 (1/2)
Datum: 5.6.23
Tid: 17.00
Plats: Brändö lågstadieskola
Adress: Ståhlbergsvägen 2
Närvarande:
Ledamöter Peter Feiring, ordförande
Eva Österberg
Erika Ehrnrooth
Pia Pujol
Alexander Holmberg
Övriga xx och yy, elevernas representanter,
Anders Rosenqvist, sekreterare
§ 1 Mötet öppnas
Beslut: Ordförande öppnade mötet kl.17.05 och det konstaterades vara stadgeenligt sammankallat och beslutfört.
§ 2 Val av protokolljusterare
Beslut: Erika Ehrnrooth och Eva Österberg valdes till protokolljusterare.
§ 3 Fastställande av föredragningslistan
Beslut: Föredragningslistan fastställdes med förändrad ordningsföljd. Punkt 6 elevrepresentanternas taltur flyttades till behandling före behandlingen av verksamhetsberättelsen och punkt 4 fastställande av användningsplan för budget behandlas efter verksamhetsberättelsen.
§ 4 Elevrepresentanternas taltur
Elevrepresentanten berättade för direktionen om en del av de exkursioner och program som genomförts för hela skolan under läsåret.
Beslut: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
§ 5 Verksamhetsberättelsen 2022-2023
Lärarrepresentant Pia Pujol och Alexander Holmberg presenterade verksamhetsberättelsen. Direktionen diskuterade verksamhetsberättelsen.
Beslut: Direktionen tog del av verksamhetsberättelsen 2022-2023 och godkände verksamhetsberättelsen.
§ 6 Skolans budget 2023
Rektor informerade om skolans budget för 2023 och presenterade budgetens användningsplan muntligt.
Beslut: Direktionen för Brändö lågstadieskola beslöt att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag. Dessutom beslöt direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan konto-grupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det.
§ 7 Personalsituationen inför nästa läsår
Rektor informerade om personalsituationen.
Beslut: Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
§ 8 Nästa möte
Beslut: Mötestid enligt skild kallelse.
§ 9 Mötet avslutas
Ordförande avslutade mötet kl. 18.28.
___________________________ _____________________________
Peter Feiring Anders Rosenqvist
ordf. sekr.
Justeras:
__________________________ _________________________________
Erika Ehrnrooth Eva Österberg
HELSINGFORS STAD
BRÄNDÖ LÅGSTADIESKOLA
PROTOKOLL 2/23 (1/2)
Datum: 10.10.23
Tid: 17.30
Plats: Brändö lågstadieskola
Adress: Ståhlbergsvägen 2
Närvarande:
Ledamöter Peter Feiring, ordförande
Daniela Berner-Ax
Eva Österberg
Henrik Creutz
Pia Pujol
Alexander Holmberg
Övriga xx och yy elevernas representanter
Simon Eklund sekreterare
§ 9 Mötet öppnas
Beslut: Ordförande öppnade mötet kl.17.33 och det konstaterades vara stadgeenligt sammankallat och beslutfört.
§ 10 Val av protokolljusterare
Beslut: Alexander Holmberg och Pia Pujol valdes till protokolljusterare.
§ 11 Fastställande av föredragningslistan
Beslut: Föredragningslistan fastställdes i förelagd form.
§ 12 Närvaro- och yttranderätt för elevernas representanter läsåret 2023-2024
Beslut: Direktionen beslöt bevilja xx och yy, som valts av eleverna till elevernas representanter, närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden läsåret 2023–2024. Eleverna har ändå inte rätt att delta i beslutsfattandet och inte rätt att närvara då ärenden som gäller personal eller avstängning av elever behandlas vid direktionens sammanträde.
§ 13 Skolans verksamhetsplan för läsåret 2023-2024
Skolans verksamhetsplan, som sammanställts av kollegiet tillställdes direktionen för kännedom och godkännande.
Beslut: Direktionen godkände skolans verksamhetsplan i förelagd form.
.
§ 14 Begäran om utlåtande om arbetstider och lovdagar i Helsingfors stads svenska grundskolor läsåret 2024-25
Till direktionen 4.9.2023
BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2024 - 2025
Alternativ 1
På hösten inleds arbetet 8.8.2024 (tor.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 6.1.2025 (mån.).
På våren inleds arbetet 7.1.2025 (tis.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara två veckor långt, varvid vårterminen skulle börja efter trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Alternativ 2
På hösten inleds arbetet 12.8.2024 (mån.) och avslutas 20.12.2024 (fre.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 14.10.2024 (mån.) - 18.10.2024 (fre.).
Jullovet infaller 21.12.2024 (lör.) - 1.1.2025 (ons.).
På våren inleds arbetet 2.1.2025 (tor.) och avslutas 31.5.2025 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 17.2.2025 (mån.) - 21.2.2025 (fre.).
I det här alternativet skulle jullovet vara drygt en vecka och vårterminen skulle börja före trettondagen. I oktober skulle man ha en veckas höstlov och i februari en veckas sportlov.
Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.
Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.
Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.
Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), senast fredagen den 29 oktober 2023.
Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten
Beslut: Direktionen besluter föreslå för svenska sektionen för fostran och utbildning att lov och arbetstiderna fastställs enligt alternativ 1. Före sitt beslut om utlåtande har direktion hört elevkårens presentation av elevernas åsikt och elevkårsstyrelsens utlåtande samt rektors presentation av personalens åsikt. Elevkårens utlåtande är att de väljer alternativ 1. Av eleverna röstade 117 för alternativ 1 och 16 elever röstade för alternativ 2.
§ 15 Nästa möte
Beslut: Mötestid enligt skild kallelse.
§ 16 Mötet avslutas
Ordförande avslutade mötet kl. 18.25.
___________________________ _____________________________
Peter Feiring Simon Eklund
ordf. sekr.
Justeras:
__________________________ _________________________________
Alexander Holmberg Pia Pujol
Vår skola på sociala medier
Biträdande rektor
Alexander Holmberg
+358 9 310 82694
alexander.holmberg@edu.hel.fi
Skolsekreterare
Tina Lindberg
+358 9 310 84288
tina.lindberg@hel.fi
Rektor
Simon Eklund
+358 9 310 82670
simon.eklund@hel.fi
Läsåret 2023-2024
Språkstudier
Tillgänglig: sal
Plats
Rutten till huvudingången
- Bilplatsen för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- På rutten finns 3 trappsteg efter varandra.
- På rutten finns en under 6 m lång brant ramp.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Vid ingången finns 3 trappsteg efter varandra.
- Vid ingången finns en under 6 m lång ramp.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen
- Verksamhetsstället har 4 våningsplan.
- I lokalen finns en hiss med plats för en rullstol med en dörr som använder åtkomstkontroll. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- I lokalen finns trösklar som är över 2 cm höga.
- De inomhus gångvägarna har minst 4 trappsteg som svänger med ett räcke på ena sidan.
- Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
- I verksamhetsstället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 0. Dörren till toaletten är för smal.