Degerö lågstadieskola

I Degerö lågstadieskola finns årskurserna 1-6. Skolan har cirka 140 elever.
Degerö lågstadieskola
Bild: Tiina Piri

Kontaktuppgifter

Borgbyggarvägen 16, 00810 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan
finska svenska
PB 81301, 00099 Helsingfors stad

Biträdande rektor
Carina Kaksonen
+358 9 310 72309
carina.kaksonen@hel.fi

Skolsekreterare
Tina Lindberg
+358 9 310 81464
tina.lindberg@hel.fi

Rektor
Andreas Strandvall
+358 9 310 71743
andreas.strandvall@hel.fi

Läsåret 2025-2026

Språkstudier

finska
engelska, tyska

Degerö lågstadieskola är belägen i ett naturskönt område nära Hertonäs park. På gården finns två byggnader; ett gammalt skolhus från 1898 och ett nyare som blev färdigt 2000. Skolan har ca 140 elever. I skolan går elever från åk 1-6 och Barnavårdsföreningen har eftermiddagsverksamhet för årskurserna 1-2. Undervisningen i gymnastik och teknisk slöjd ordnas i Herttoniemenrannan ala-aste, eftersom Degerö saknar utrymmen.

Skolans mål för inlärning och fostran utgör skolans prioriteringar. Skolan prioriterar även kontakten mellan hem och skola samt samarbetet med våra förskolor och andra närliggande skolor.

Skolan arbetar för att utveckla och upprätthålla den trygghet, trivsel och samhörighet som vi uppnått genom att arbeta över klassgränserna i ett årskursindelat system. På det sättet blir alla bekanta med varandra.

Skolans mål vid inlärningen är att ge eleverna goda basfärdigheter i samtliga ämnen. Läsning, skrivning och räkning utgör en integrerad del av alla läroämnen. Skolan arbetar för att eleverna skall kunna tillägna sig olika modeller för inlärning för att utveckla sitt eget arbetssätt.

Vår skola

Helsingfors kommunala läroplan(Länk leder till extern tjänst) och skolspecifika läroplaner har utarbetats utifrån de nationella grunderna för läroplanen. Undervisningen i vår skola styrs av skolans läroplan. Skolans läroplan(Länk leder till extern tjänst) innehåller målen för skolarbetet, vilka läroämnen som studeras i skolan, hur man arbetar i skolan och hur eleverna kan stödjas. 

Undervisningen i grundskolan styrs av skolans läroplan. I läroplanen tar man upp målen för skolarbetet, vilka ämnen man läser i skolan, hur man arbetar i skolan och hur man kan stödja eleverna.

Personalen jobbar i team kring eleverna.

Eleverna får läroböckerna och annat skolmaterial gratis från skolan. Skolorna väljer själva vilka läromedel de använder.

I grundskolan arbetar eleverna i sina egna klasser under största delen av lektionerna. I gruppen kan finnas elever i olika åldrar och från olika klasser. Klassen kan vara indelad i mindre grupper under en del av lektionerna.

Antalet veckotimmar för undervisningen i skolan är fastslaget. I årskurs 1 ska antalet veckotimmar vara minst 20, i årskurs 2 minst 21, i årskurs 3 minst 24, i årskurs 4 minst 25, i årskurs 5 minst 26,5 och i årskurs 6 minst 27,5 veckotimmar. Skolan kan i sin läroplan besluta om större timantal än de ovannämnda.

Skoldagens längd följer läsordningen mellan kl. 8.15 och 14.45. Om eventuella avvikelser meddelas skriftligen till vårdnadshavarna. Detta gäller speciellt verksamheten utanför skolan. Skoldagen börjar och slutar i skolan om inget annat skriftligen meddelas. Där det är möjligt kan klasserna jobba i block. Skoldagens längd kan förkortas med 15 minuter om man har dubbeltimme i slutet av dagen men även därom meddelas skriftligt.

Bedömningen av eleverna är en del av skolarbetet. I grundskolan bedöms elevens inlärning, uppförande och arbete. Bedömningen görs utgående från läroämnenas målsättningar. Eleverna jämförs inte med varandra, utan man bedömer elevens framsteg i relation till de uppställda målen.

I slutet av vårterminen får alla elever ett läsårsbetyg. I Helsingfors får eleven ett sifferbetyg senast på läsårsbetyget för årskurs 6.

Degerö lågstadieskola erbjuder finska och modersmålsinriktad finska som A1-språk. Detta läses en timme i veckan i åk 1 och åk 2 och två timmar i veckan i åk 3, åk 4 och åk 5 och 3 timmar i veckan i åk 6. A2-språket läses två timmar i veckan fr.o.m. åk 3. Vi erbjuder engelska och tyska. För att en undervisningsgrupp i tyska skall arrangeras krävs tolv elever.

 

Läsåret 2024–2025

Höstterminen 8.8.2024 (tor) - 20.12.2024 (fre)
Höstlovet 14.10.2024 (mån) - 18.10.2024 (fre)
Jullovet 21.12.2024 (lör) - 6.1.2025 (mån)
Vårterminen 7.1.2025 (tis) – 31.5.2025 (lör)
Sportlovet 17.2.2025 (mån) - 21.2.2025 (fre)

Personalens kontaktuppgifter

Lärarrummet tel.  +(Link startar ett telefonsamtal)358 9 310 82671(Link startar ett telefonsamtal)

Åk 1 och 2 Eeva Laakkonen, Linda Sjöblom, Carina Stenbacka 
Åk 3 och 4 Marina Koskinen-Juma, Carola Carpentier, Charlotta Portin
Åk 5 och 6 Camilla Berg, Kjell Johansson Ahlbäck, Zakarias Hamiane

Mona Holmberg, speciallärare tel.  +358 9 310 82673(Link startar ett telefonsamtal)

Pamela Pihl, skolgångshandledare
Ellen Wentjärvi, skolgångshandledare
Kristian Ahonen, ortodox religion 

Skolhälsovårdare

Åsa Rajala 
tel. +358 406803156(Link startar ett telefonsamtal)
Tisdag-torsdag kl. 9-15

Skolpsykolog

 

Skolkurator

Johanna Topelius
tel. +358 405655273(Link startar ett telefonsamtal)

Morgon- och eftermiddagsverksamhet, klubbar och hobbyer

Eleverna har möjlighet att delta i frivilliga, ledda aktiviteter av mångahanda slag före och efter skoldagen – meningsfulla aktiviteter och kul samvaro i en trygg miljö.

Morgonverksamheten, som ordnas på morgonen före lektionerna, är avgiftsfri. Den är avsedd för elever i årskurserna 1 och 2 samt för elever med särskilt stöd i årskurserna 3 och 4. 

I vår skola ordnas morgonverksamhet på måndag, tisdag, torsdag och fredag kl. 8.15. Morgonverksamheten är i första hand avsedd för eleverna i ettan och tvåan. Verksamheten är avgiftsfri. Verksamheten leds av Ellenore Wentjärvi. Verksamheten ordnas i gamla skolhuset och, om vädret tillåter, utomhus.

Mer information om skolornas morgonverksamhet hittar du på våra sidor för den grundläggande utbildningen.

Morgonverksamhet för skolelever ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning i stadens svenska och finska skolor samt i några lekaparker. Barnen kan delta i verksamheten innan lektionerna börjar.

 

Eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen är avgiftsbelagd och riktar sig till elever i årskurserna 1 och 2 samt elever med särskilt stöd. Läs mer om anmälan till eftermiddagsverksamheten och avgifterna på våra sidor för den grundläggande utbildningen.  

Läs mer om eftermiddagsverksamheten som ordnas i vår skola

Eftis kontakt:   
tel. +358 503578057(Link startar ett telefonsamtal)
degero.eftis@bvif.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Kontaktperson på skolan:
   
tel. +358 9 310 82671
@edu.hel.fi
 

I vår skola ordnas avgiftsfria hobbyer och klubbar för eleverna, både genom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och som skolans klubbverksamhet. På våra gemensamma sidor för den grundläggande utbildningen hittar du mer information om klubb- och hobbyverksamhet. 

Nedan uppdateras information om vår skolas klubbar och hobbyer. 

Skolans klubbverksamhet läsåret 2023-2024

I samband med skoldagen arrangeras klubbverksamhet åt Helsingforsiska grundskoleelever. Eleverna kan delta i planeringen och utvecklingen av klubbverksamheten bland annat via skolornas elevkårer. Skolans klubbverksamhet kan antingen arrangeras med den egna personalen, eller genom en utomstående inköpt aktör (avgiftsfri för deltagarna). Dessutom kan det i skolan finnas annan klubbverksamhet som arrangeras av en aktör utanför staden (med skäliga kostnader för deltagande).

Informationen om skolans klubbar uppdateras senare.

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024-2025

Avgiftsfria hobbyer inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet erbjuds för elever i årskurs 3–9 i varje grundskola i Helsingfors. Den nya hobbyperioden börjar den 2 september 2024.

Hobbyerna är i första hand avsedda för eleverna i den egna skolan. Du kan också välja en hobby som ordnas i en annan skola. Deltagarna är försäkrade under hobbyverksamheten.

Till grupperna inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet anmäler du dig direkt till arrangören av hobbyn. Hobbygrupperna fylls i anmälningsordning. Du är välkommen att bekanta dig med hobbyn utan anmälan om det finns plats i gruppen. Kontakta hobbyarrangören så snabbt som möjligt om du är tvungen att avboka din anmälan. Hobbyarrangören informerar om eventuella annulleringsplatser och tilläggsgrupper.

Måndag
Klättring (åk 3.-6.)

Tid: Måndagar kl 14.50 – 15.50 (med början 2.9.)

Plats: REDI, ingång från Leonkatu

Kiipeilyareena arrangerar ledd klättring för ivriga unga. Vi övar i grupper på ca 15 personer och deltagarna får låna Kiipeilyareenas klättringsskor under hobbyverksamheten.  

Anmälning: Anmäl dig till klättringen här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: katja.kettunen@kiipeilyareena.com(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Kiipelyvisio/Finlandsmodellen för hobbyverksamhet  

Onsdag
Show-tanssi (gruppen på finska) (åk 3.-6.)  

Tid: Onsdagar kl 15 – 16.30 (med början 4.9.)

Plats: Hertonäs ungdomsgård, motionssal (Linnanrakentajantie 2)

Ihanaa päästä jakamaan tanssin saloja uusille oppilaille - tervetuloa mukaan! Show-tanssitunneilla pääset opettelemaan koreografiaa, tekniikkaa, temppuja sekä improvisaatiota. Opettajana haluan luoda tunneille turvallisen ja lempeän ilmapiirin sekä tukea ja kannustaa jokaista oman tyylinsä löytämisessä. On tärkeää ottaa kaikkien oppilaiden toiveet huomioon, jotta voimme ryhmänä luoda mahdollisimman meidän näköisiä tanssitunteja! Tavoitteena on, että tunnin jälkeen jää kaikille fiilis ”Onpa tanssi kivaa!” Opettaja: Kadi-Ly Pund   

Anmälning: Anmäl dig till show-tanssi här(Länk leder till extern tjänst)

Vid frågor: Seija Helenius, siltamaki@nuorisoseurat.fi 050 4483675(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Arrangör: Siltamäen nuorisoseura / Harrastamisen Suomen malli  

Vår skolas direktion

Varje skola har en direktion som leder och utvecklar skolans verksamhet. Direktionen består av företrädare för vårdnadshavarna, eleverna och personalen. Direktionsledamöterna väljs av fostrans- och utbildningsnämnden för en fyraårsperiod. De nuvarande direktionernas mandattid är 2021–2025. Bland annat godkänner direktionen årligen skolans verksamhetsplan

Ordförande
Jessica Enholm

Vice ordförande
-

Marianne Mikkola

Mikael Brunberg

Jenny Björklund

Veli-Pekka Vuori

Marina Koskinen-Juma

Pamela Pihl

e-post: direktionen.del(at)gmail.com

PLATS:                Degerö lågstadieskola, åk 6 klassrum/scenen

TID:                      26 mars 2024 kl. 17.00

NÄRVARANDE:     Ulf Holmberg        ordförande    
                                 Thomas Sund            
                                 Jessica Enholm
                                  Camilla Wendell
                                 Sara Kajander         suppleant
                                 Pamela Pihl            personalrepresentant
                                 Susanne Pessi    lärarrepresentant (suppleant)    
                                 Andreas Strandvall        sekreterare
                                 xx            elevrepresentant
                                 zz            elevrepresentant
    

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar att mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört.   

Beslut:    Mötet öppnas 17.02

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Pamela Pihl och Susanne Pessi till protokolljusterare.

Beslut:    Godkänns

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form.

Beslut:    Godkänns

§4               ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR

Elevrepresentanterna informerar om händelsekalendern i verksamhetsberättelsen.

Förslag:     Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
    
Beslut:    Direktionen deltog i elevrepresentanternas frågor

§5    FASTSTÄLLANDE AV DEGERÖ LÅGSTADIESKOLAS ANVÄNDNINGSPLAN FÖR BUDGETEN FÖR ÅR 2024.

Ärende: Fastställande av Degerö lågstadieskolas användningsplan för budgeten för år 2024. 
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 12.12.2023 (§ 275) resultatbudgeten för år 2024. Sektorchefen beslöt 30.1.2024 (§ 9) vilka som ansvarar för användningsplanen för budgeten för år 2024 samt var och ens anslag och beräknade inkomster. 
Genom sitt beslut 11.12.2023 har stadsstyrelsen gett anvisningar om hur budgeten ska följas. De för anslagen ansvariga personerna ansvarar 
för att budgetmålen uppnås, eurobeloppen följs och de beräknade inkomsterna och uppbörden av inkomster förverkligas samt för andra åtgärder som krävs 
för att resultatbudgeten ska genomföras i enlighet med anvisningarna. Chefen för den grundläggande utbildningen är den som ansvarar för anslagen för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen. Rektorn är den som ansvarar för anslagen för skolan och läroinrättningen. 
Chefen för den grundläggande utbildningen har beslutat i enlighet med målen och principerna för resultatbudgeten ramarna för enskilda skolor.
Den föredragande konstaterar att skolans användningsplan för budgeten har beretts inom den beviljade ramen för direktionens godkännande. I 
resultatbudgeten för fostrans- och utbildningssektorn finns verksamhetsmål för år 2024. Målen är bindande för den grundläggande utbildningen.
Budgetramen för skolan Degerö lågstadieskola är sammanlagt 1 210 642,00 euro. Användningsplanen bygger på det uppskattade elevantalet 
som för våren 2024 är 137 elever och för hösten 2024 140 elever.
Som bilaga till föredragningslistan finns skolans användningsplan, en inkomst- och utgiftsspecifikation per utgiftsslagsgrupp och per verksamhet.
I användningsplanen har man reserverat anslag för en engångspremie på 1,5 % av personalens lönesumma för ordinarie arbetstid.

Förslag: Direktionen för skolan Degerö lågstadieskola beslutar att godkänna användningsplanen för budgeten i enlighet med den föredragandes förslag.
Dessutom beslutar direktionen att rektorn har rätt att omfördela anslagen i den användningsplan som det har beslutats om vid detta möte mellan konto-grupperna och verksamhetsområdena, om verksamheten i skolan kräver det. Rektorn delger direktionen eventuella ändringar på direktionens följande möte.

Beslut:    Användningsplanen för budgeten godkänns
    

       

§6                PERSONALSITUATIONEN INFÖR NÄSTA LÄSÅR

Rektor informerar om personalsituationen inför nästa läsår.

Förslag:     Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
    
Beslut:    Direktionen deltog i diskussion kring nästa läsårs personalsituation.

§7    NÄSTA MÖTE

   Förslag:     Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut:    Skild kallelse till nästa möte skickas ut

§9    MÖTET AVSLUTAS KL. 18.01

Andreas Strandvall
Sekreterare
 

PLATS:                Degerö lågstadieskola, Biblioteket

TID:                      3 juni 2024 kl. 17.00

NÄRVARANDE:     Ulf Holmberg        ordförande    
        Thomas Sund            
        Jessica Enholm
        Camilla Wendell
        Pamela Pihl             personalrepresentant
        Eeva Laakkonen        lärarrepresentant        
         xx                            elevrepresentant
        Andreas Strandvall        sekreterare
        
        
    

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar att mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört.   

Beslut:    Mötet öppnades kl. 17.01

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Pamela Pihl och Eeva Laakkonen till protokolljusterare.

Beslut:    Pamela Pihl och Eeva Laakkonen valdes till protokolljusterare.

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form.

Beslut:    Föredragningslistan godkänns.

   
§4               VERKSAMHETSBERÄTTELSEN 2023-2024

                 Lärarrepresentanten presenterar verksamhetsberättelsen.

Förslag:     Direktionen tog del av verksamhetsberättelsen 2023-2024 och godkände verksamhetsberättelsen.
    
Beslut:    Direktionen tog del av verksamhetsberättelsen samt godkände den.
    

§5              ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR

Elevrepresentanterna informera om händelsekalendern i verksamhetsberättelsen.

Förslag:     Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
    
Beslut:    Elevrepresentanten presenterade delar av händelsekalendern och besvarade de övriga direktionsmedlemmarnas frågor.
 

§6                PERSONALSITUATIONEN INFÖR NÄSTA LÄSÅR

Rektor informerar om personalsituationen inför nästa läsår.

Förslag:     Direktionen antecknar diskussionen för kännedom.
    
Beslut:    Rektorn informerade om personalsituationen samt svarade på direktionens frågor gällande personalsituationen.

      

§7                NÄSTA MÖTE

   Förslag:     Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut:    Direktionens ordförande meddelade att han avgår vilket innebär att det måste hållas ett möte inkommande höst där en ny direktion väljs.

§8    MÖTET AVSLUTAS KL. 17.57
    

Andreas Strandvall
Sekreterare
 

PLATS:                Degerö lågstadieskola, scenen

TID:                      22 oktober 2024 kl. 17.30

NÄRVARANDE:     Jessica Enholm        ordförande    
        Veli-Pekka Vuori            
        Marianne Mikkola
        Jenny Björklund
        Mikael Brunberg
Marina Koskinen-Juma        lärarrepresentant
        Tina Lindberg         personalrepresentant    
        Andreas Strandvall        sekreterare
        xx            elevrepresentant
        yy            elevrepresentant
        
    

§1    MÖTETS ÖPPNANDE

Förslag:    Ordförande öppnar mötet och konstaterar att mötet är lagenligt sammankallat och beslutfört.   

Beslut:    Mötet öppnades kl. 17.33

§2    VAL AV PROTOKOLLJUSTERARE

Förslag:    Direktionen väljer Marina Koskinen-Juma och Tina Lindberg till protokolljusterare.

Beslut:    Godkänns

§3    FÖREDRAGNINGSLISTAN FASTSTÄLLS

Förslag:    Föredragningslistan fastställs i förelagd form.

Beslut:    Godkänns

§4    ELEVREPRESENTANTERS NÄRVARORÄTT VID DIREKTIONSMÖTEN

Sektorn för fostran och utbildning ser elevernas och studerandenas delaktighet som mycket viktig och har för sin del uppmanat direktionerna att ta med också de yngre eleverna i sin verksamhet.

Direktionerna för skolorna och gymnasiet är kommunala organ. Därför
tillämpas bestämmelserna om allmän valbarhet i kommunallagen när
man väljer ledamöter till ett kommunalt organ. Där av följer att elevrepresentanterna inte kan vara ordinarie medlemmar av skolans direktion.

I stadens nya förvaltningsstadga sägs ändå följande om närvaro- och yttranderätt: ”Besluten om övriga personers närvaro- och yttranderätt fattas av respektive organ eller av den myndighet som tillsätter organet.”
Med stöd av den här paragrafen i förvaltningsstadgan kan direktionen
besluta ge minderåriga representanter för eleverna närvaro- och yttranderätt vid sina sammanträden.

Förslag: Direktionen diskuterar elevrepresentanternas närvaro- och yttranderätt vid direktionens möte. Direktionen besluter bevilja elev xx och elev yy närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten.

Beslut:    Godkänns

§5    ELEVREPRESENTANTERNAS TALTUR

   Förslag: Eleverna berättar om aktuella händelser i skolan.

Beslut:    Eleverna berättade om aktuella händelser samt elevernas önskemål. Gropar i fotbollsplanen. Cykelställning och styltor önskas.

§6    BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2023 – 2024
Till direktionen                    19.8.2024

BEGÄRAN OM UTLÅTANDE OM ARBETSTIDER OCH LOVDAGAR I HELSINGFORS STADS SVENSKA GRUNDSKOLOR LÄSÅRET 2025 - 2026

I den grundläggande utbildningen börjar läsåret den 1 augusti och avslutas den 31 juli. Läsåret har 190 arbetsdagar. Läsårets arbetsdagar minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag (23 § i lagen om grundläggande utbildning).

Läsåret 2025 – 2026 infaller trettondagen och första maj på en annan vardag än lördag, varför antalet arbetsdagar är två dagar mindre. Skolarbete ska sålunda utföras under 188 arbetsdagar.

Fostrans- och utbildningssektorn begär att direktionen avger ett utlåtande om de alternativ som finns nedan och som rör arbetstiderna och lovdagarna i de svenska grundskolorna läsåret 2025 - 2026. Samma förslag har skickats till de finskspråkiga skolornas direktioner.

Alternativ 1

På hösten inleds arbetet 7.8.2025 (tor.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs 13.10.2025 (mån.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet har alla skolor en veckas höstlov. Läsåret börjar torsdag 7.8 och höstterminen slutar lördag 20.12. Vårterminsstart onsdag 7.1.

Alternativ 2

På hösten inleds arbetet 12.8.2025 (tis.) och avslutas 20.12.2025 (lör.).
Höstlovet infaller vecka 42, dvs. 16.10.2025 (tor.) - 17.10.2025 (fre.).
Jullovet infaller 22.12.2025 (mån.) - 6.1.2026 (tis.).
På våren inleds arbetet 7.1.2026 (ons.) och avslutas 30.5.2026 (lör.).
Sportlovet infaller vecka 8, dvs. 16.2.2026 (mån.) - 20.2.2026 (fre.).

I det här alternativet börjar läsåret senare och har två dagars höstlov. Annars samma som alternativ 1.

Förskoleundervisningen följer grundskolornas läs- och lovtider med undantaget att förskoleundervisningens hösttermin slutar fredag 19.12.2025 och vårterminen fredag 29.5.2026.

Ifall direktionen vill, kan den komma med ett eget förslag.

Innan direktionen sammanträder ska ärendet behandlas tillsammans med lärarna och den övriga personalen i syfte att utreda deras åsikt. Elevkåren ska ombes avge ett eget utlåtande, som fogas till direktionens utlåtande.

Enligt 47 a § i lagen om grundläggande utbildning ska utbildningsanordnaren dessutom se till att skolans alla elever har möjlighet att uttrycka sin åsikt i frågor som gäller deras ställning. Det här innebär att skolans alla elever ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt om alternativen ovan t.ex. genom omröstning. Ett sammandrag av elevernas åsikter ska fogas till de utlåtanden som begärs ovan.

Nämnda handlingar ska skickas till Mariella Michelsson, svenska servicehelheten, PB 58300, 00099 Helsingfors stad, mariella.michelsson@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post), senast onsdagen den 23 oktober 2024.

Närmare upplysningar:
Henrik Hirviniemi, jurist, tfn (09) 310 26 086 eller henrik.hirviniemi@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)

Niclas Grönholm
direktör för den svenska servicehelheten

Förslag:     Föredraganden redovisar för personalens åsikt och elevrepresentanterna redovisar för elevernas omröstningsresultat samt elevkårens utlåtande. Sedan besluter direktionen sig för vilket alternativ som förordas i utlåtandet.
   

Beslut:    Alternativ 1 fick flest röster bland eleverna och personalen. Direktionen beslutar att understöda alternativ 1.

§7    VERKSAMHETSPLANEN FÖR LÄSÅRET 2024-2025

   Om direktionernas uppgifter stadgas i förvaltningsstadgan kapitel 15, § 3.
Direktionen godkänner årligen en plan som baserar sig på läroplanen, utom de årliga arbetstiderna. Planen är ett dokument genom vilket skolan drar upp sina riktlinjer för verksamheten enligt läroplanen och målen utgående från de ekonomiska resurser skolan tilldelats. Verksamhetsplanen utgör även en stomme för utvärdering i slutet av läsåret, verksamhetsberättelsen. Skolan utvärderar dock verksamheten kontinuerligt.

Direktionens medlemmar läser verksamhetsplanen i Wilma.

Förslag:     Direktionen godkänner verksamhetsplanen enligt förslaget.
    
Beslut:    Sexornas klassresa föreslås att hållas under hösten.
    Direktionen godkänner verksamhetsplanen.

    
§8    NÄSTA MÖTE

   Förslag:     Mötestiden enligt skild kallelse    

   Beslut:    Godkänns.

§9    MÖTET AVSLUTAS KL. 18.55

Andreas Strandvall
Sekreterare
 

Plats

Borgbyggarvägen 16, 00810 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är lätt att öppna för hand.

I lokalen

  • Verksamhetsstället ligger på samma plan som ingången.
  • I lokalen finns en rullstolshiss.
  • Dörrarna i lokalen är lätta att urskilja.
  • I verksamhetslokalen finns en tillgänglig toalett.