Så här fungerar hälsostationens telefontjänst

Hälsostationerna använder sig av en återuppringningstjänst. Ring bara en gång. Vi ringer upp dig så fort som möjligt.

Gör så här

När du lämnar en begäran om återuppringning, behöver du inte längre kontakta oss på något annat sätt.

Lyssna på telefonbandet i lugn och ro och följ anvisningarna.

Ring 112 om du lider av andnöd, bröstsmärtor, förlamningssymtom, är allvarligt skadad eller om du är i en livshotande situation.

Om du har frågor om hälsa, använd Sotebotti Hester som du hittar i nedre högra hörnet på sidan. Du kan bedöma din situation och vid behov får du vardagar kl. 7.45– 14.00 kontakt med en professionell utan att köa genom att göra en symptombedömning på adressen www.omaolo.fi(Länk leder till extern tjänst)

Välj rätt tjänst:

Brådskande ärende, välj 1

Om du är över 15 år kan du i stället för att ringa bedöma ditt symtom på webben på adressen omaolo.fi(Länk leder till extern tjänst). Genom att identifiera dig i tjänsten får du råd, och vid behov kontakt med en yrkesperson. Du får instruktioner för Omaolo och länken till tjänsten via textmeddelande genom att välja 1. Om du vill sköta ditt ärende i Omaolo behöver du inte be om återuppringning, du kan avsluta samtalet.

Om du inte vill uträtta ärendet i Omaolo, vänta tills ditt telefonnummer sparas i systemet.

Icke-brådskande ärenden på hälsostationen, välj 2

Välj rätt team:

  • Team 1, välj 1.
  • Team 2, välj 2.
  • Om du inte känner till ditt team, välj 3.

Vänta tills ditt telefonnummer sparas i systemet. Vi ringer tillbaka. 

Du kan alternativt uträtta ärenden på webben via Maisa(Länk leder till extern tjänst). Du får instruktioner och länken till tjänsten per sms genom att välja 4. Om du vill använda e-tjänsten Maisa behöver du inte lämna en kontaktbegäran, du kan avsluta samtalet.

Om ditt ärende gäller recept, välj 3

Har du försökt förnya receptet via MittKanta(Länk leder till extern tjänst)? Du får instruktioner och länken till tjänsten MittKanta genom att välja 1. Om du vill uträtta ärenden i Kanta behöver du inte be om återuppringning, du kan avsluta samtalet.

Om du vill avboka en tid, välj 4

Mödra- och barnrådgivningsbyråns tjänster, välj 5

Du kan också kontakta direkt rådgivningsbyråernas centraliserade betjänining och tidsbokning vardagar kl. 8–14. Återuppringningstjänsten fungerar kl. 8–16.

Ring 09 3105 5530 (Link startar ett telefonsamtal)

Läs mer om mödra- och barnrådgivningarnas tjänster

Tandvårdens tjänster, välj 6

Du kan också boka tid för icke-brådskande vård genom att ringa direkt till tandvårdens kundtjänst, tfn 09 310 51400(Link startar ett telefonsamtal) må–to kl. 7–18, fr kl. 7–15.

Du kan boka tid för brådskande vård via Maisa(Länk leder till extern tjänst). Du kan också ringa kundtjänsten tfn 09 310 51400 vardagar kl. 7–14.

Läs mer om tandvårdens tjänster

Välj rätt tjänst:

Brådskande ärende, välj 1

Om du är över 15 år kan du i stället för att ringa bedöma ditt symtom på webben på adressen omaolo.fi(Länk leder till extern tjänst). Genom att identifiera dig i tjänsten får du råd, och vid behov kontakt med en yrkesperson. Du får instruktioner för Omaolo och länken till tjänsten via textmeddelande genom att välja 1. Om du vill sköta ditt ärende i Omaolo behöver du inte be om återuppringning, du kan avsluta samtalet.

Om du inte vill uträtta ärendet i Omaolo, vänta tills ditt telefonnummer sparas i systemet. Vi ringer tillbaka.

Icke-brådskande ärenden på hälsostationen, välj 2

Vänta tills ditt telefonnummer sparas i systemet. Vi ringer tillbaka.

Du kan alternativt sköta ditt ärende på webben via Maisa(Länk leder till extern tjänst). Du får instruktioner och länken till tjänsten via textmeddelande genom att välja 1. Om du vill uträtta ärenden i Maisa behöver du inte be om återuppringning, du kan avsluta samtalet.

Om ditt ärende gäller recept, välj 3

Har du försökt förnya receptet via MittKanta(Länk leder till extern tjänst)? Du får instruktioner och länken till tjänsten MittKanta genom att välja 1. Om du vill uträtta ärenden i Kanta behöver du inte be om återuppringning, du kan avsluta samtalet.

Om du vill avboka en tid, välj 4

Mödra- och barnrådgivningsbyråns tjänster, välj 5

Du kan också kontakta direkt rådgivningsbyråernas centraliserade betjänining och tidsbokning vardagar kl. 8–14. Återuppringningstjänsten fungerar kl. 8–16.

Ring 09 3105 5530 (Link startar ett telefonsamtal)

Läs mer om mödra- och barnrådgivningarnas tjänster

Tandvårdens tjänster, välj 6

Du kan också boka tid för icke-brådskande vård genom att ringa direkt till tandvårdens kundtjänst, tfn 09 310 51400(Link startar ett telefonsamtal) må–to kl. 7–18, fr kl. 7–15.

Du kan boka tid för brådskande vård via Maisa(Länk leder till extern tjänst). Du kan också ringa kundtjänsten tfn 09 310 51400 vardagar kl. 7–14.

Läs mer om tandvårdens tjänster

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal, kan du kontakta hälsostationen på något av följande sätt:

  • Botten Hester i nedre högra hörnet av sidan ger råd i social- och hälsovårdsfrågor och leder vid behov till chatten för att diskutera med proffs kl. 7.45–14.
  • Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, gör en lämplig symtombedömning i Omaolo(Länk leder till extern tjänst).
  • Om ditt ärende inte är brådskande eller du har frågor om din egenvård, skicka ett meddelande i Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
  • Ring hälsostationen på vardagar med hjälp av en tolk via växeln. Numret till växeln är 09 310 5015.
  • Om det är akut får du kontakt med hälsovården i Jourhjälpens texttjänst(Länk leder till extern tjänst), alternativt uppsök jouren.
  • I livshotande situationer skicka ett textmeddelande till nödnumret 112.