
Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.
Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.
Här på Svedängens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare.
Kontaktuppgifter
Gäller tills vidare:
– mån, ons-fre 8.00-16.00
– tis
8.00-16.00
16.00-18.00 med tidsbeställning
– lör stängt
– sön stängt
Period: 16.6.2025 - 31.8.2025
– mån-fre 8.00-16.00
– lör stängt
– sön stängt
Bedömning av vårdbehovet och tidsbokning till hälsostationen
I hälsofrågor ska du i första hand kontakta din hälsostation:
- I tjänsten Omaolo (alltid öppen)
- Telefonbetjäning +358 9 310 69200(Link startar ett telefonsamtal) (mån–tors kl. 8–16, fredagar och kvällar före helg kl. 8-15.)
- I Maisa(Länk leder till extern tjänst) (icke akut)
För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.
Hälso- och sjukvårdspersonalen bedömer dina symtom och styr dig vid behov till mottagningen för en lämplig yrkesperson. I vissa fall räcker det med egenvård eller förskrivning av läkemedel.
Utforska de olika kontaktsätten
Jourvård
Jourvård behövs när en plötslig sjukdom, en skada eller en försämring av en kronisk sjukdom kräver omedelbar vård när hälsostationerna är stängda. I sådana situationen är det inte tryggt att skjuta upp bedömningen till nästa dag.
Plats
Rutten till huvudingången
- 2 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus under 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
- Vid ingången finns trösklar som är över 2 cm höga.
I lokalen
- Servicepunkten finns på plan 2.
- Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Vid servicepunkten finns trösklar som är över 2 cm höga.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
- I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 2.