Social- och patientombudsmannens uppgift är att främja klientens och patientens rättigheter. Hen ger råd om hur man lämnar in en anmärkning, ett klagomål eller en patientskadeanmälan. Social- och patientombudsmannen är en opartisk instans som inte fattar några beslut och inte tar ställning till medicinsk vård eller personalens verksamhet.
När du kontaktar social- och patientombudsmannen, får du i allmänhet svar inom 1-3 vardagar. Social- och patientombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Observera att Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS) och privata producenter av hälsovårdstjänster har egna patientombudsmän.
Krypterad e-post
Öppet dygnet runt varje dag
Kontaktbegäran till social- och patientombudsmannen
Öppet dygnet runt varje dag
Social- och patientombudsmännens rådgivning
Öppet mån-tor 09-11
msa/lna