Social- och patientombudsmän
Jenni Hannukainen, Sari Herlevi och Teija Tanska
sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
Rådgivning
tel. 09 3104 3355 må–tor kl 9–11
Social- och patientombudsmannen
Om du eller en närstående till dig har behandlats fel hos social- eller hälsovården eller om du vill ha information om dina rättigheter, kan du få råd av social- och patientombudsmannen.
Social- och patientombudsmannens uppgift är att främja klientens och patientens rättigheter. Hen ger råd om hur man lämnar in en anmärkning, ett klagomål eller en patientskadeanmälan. Social- och patientombudsmannen är en opartisk instans som inte fattar några beslut och inte tar ställning till medicinsk vård eller personalens verksamhet.
När du kontaktar social- och patientombudsmannen, får du i allmänhet svar inom 1-3 vardagar. Social- och patientombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Observera att Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS) och privata producenter av hälsovårdstjänster har egna patientombudsmän.
Elektronisk tjänst
Krypterad e-post
Kräver identifiering
Öppet dygnet runt varje dag
Länken öppnas i en ny flik.
Skicka ett meddelande
(Länken öppnas i en ny flik.)
Elektronisk tjänst
Kontaktbegäran till social- och patientombudsmannen
Öppet dygnet runt varje dag
Länken öppnas i en ny flik.
Lämna kontaktbegäran
(Länken öppnas i en ny flik.)
Telefon
Social- och patientombudsmännens rådgivning
Öppet mån-tor 09-11
Samtalspris:
msa/lna
Kontaktuppgifter