Social- och patientombuden

Vi ger råd och hjälp till klienter och patienter inom social-, hälso- och sjukvården och småbarnspedagogiken i frågor om deras rättigheter och ställning, opartiskt och konfidentiellt.

Du kan kontakta social- och patientombuden exempelvis när

- du är missnöjd med vården, betjäningen eller bemötandet

- du behöver råd om dina rättigheter inom socialvården, hälso- och sjukvården eller småbarnspedagogiken.

Helsingfors stads social- och patientombud ger råd till klienter, patienter och anhöriga om tjänster som ordnas av Helsingfors stad samt av privata serviceproducenter i Helsingfors. Också de anställda inom dessa tjänster kan kontakta social- och patientombudet.

Social- och patientombuden fattar inga beslut och tar inte ställning till medicinsk vård eller hur personalen har handlat. Tjänsten är konfidentiell, opartisk och avgiftsfri. Social- och patientombuden ger inte råd i frågor som gäller FPA, sysselsättningstjänsterna eller intressebevakning.

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/social-och-patientombud.