Parkstads hälsostation

Parkstads hälsostation betjänar invånarna i Parkstad och Stapelstaden.

På den här sidan

Bild: Virpi Velin

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Parkstads hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare.

Kontaktuppgifter

Formansplatsen 1, 00750 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan

Gäller tills vidare:
– mån-ons, fre 8.00-16.00
– tor
     8.00-16.00
     16.00-18.00 med tidsbeställning
– lör-sön stängt
Period: 16.6.2025 - 31.8.2025
– mån-fre 8.00-16.00
– lör stängt
– sön stängt

Finska
PB 6530, 00099 Helsingfors stad

Bedömning av vårdbehovet och tidsbokning till hälsostationen

I hälsofrågor ska du i första hand kontakta din hälsostation:  

För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.

Hälso- och sjukvårdspersonalen bedömer dina symtom och styr dig vid behov till mottagningen för en lämplig yrkesperson. I vissa fall räcker det med egenvård eller förskrivning av läkemedel.

Utforska de olika kontaktsätten

Jourvård

Jourvård behövs när en plötslig sjukdom, en skada eller en försämring av en kronisk sjukdom kräver omedelbar vård när hälsostationerna är stängda. I sådana situationen är det inte tryggt att skjuta upp bedömningen till nästa dag.  

Se anvisningar för att uppsöka jouren 

Plats

Formansplatsen 1, 00750 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • 4 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är under 3,6 m.
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en öppningsknapp.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja.
  • I servicepunktens väntrum finns inget könummersystem. I väntrummet finns stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 2.