Forskningstillstånd, fostrans- och utbildningssektorn

Inom fostrans- och utbildningssektorn krävs ett forskningstillstånd för alla forskningsstudier, lärdomsprov och utredningar där man samlar in eller behandlar uppgifter om sektorns klienter, elever, studerande eller personal vid, oavsett hur materialet skaffas.

Ansöka om forskningstillstånd med ansökningsblanketten. Skicka ansökan jämte bilagor till Helsingfors stads registratorskontor elektroniskt (helsinki.kirjaamo@hel.fi ) eller i pappersform:

Forskningstillstånd ansökningsblanketten, pdf Helsingfors stad, Registratorskontor, sektorn för fostran och utbildning PB 10, 00099 Helsingfors stad Besöksadress: Stadshuset, Norra Esplanaden 11-13, 00170 Helsingfors helsinki.kirjaamo@hel.fi

Ansökan om forskningstillstånd, e-tjänst

En tjänst där man kan ansöka om tillstånd för en forskning som gäller fostrans- och utbildningssektorn.

Hur behandlingen av ärendet fortskrider

1. Fostrans- och utbildningssektorn tar emot ansökan.
2. Man går igenom ansökan och gör ett beslutsförslag. Om forskningen gäller två eller flera avdelningar vid fostrans- och utbildningssektorn, ska även beslutsfattaren vid avdelningen i fråga fylla i fältet för förordnande. Därefter tar sektorchefen ställning till huruvida han eller hon godkänner ansökan. 3. Beslutsfattaren vid fostrans- och utbildningssektorn fattar beslut om huruvida tillstånd beviljas eller inte. 4. Den sökande får besked om beslutet till ärendehanteringsmappen i stadens e-tjänster (asiointi.hel.fi).

Handläggningstid

Behandlingen av tillståndet kan ta upp till en månad. Om ansökan har fyllts i bristfälligt eller om alla nödvändiga bilagor inte har lämnats in kan behandlingen fördröjas.

Giltighetstid

Ansökan gäller tills beslutet har fattats.

Länkar

Fyll i blankett

Ansökan om forskningstillstånd, blanketter

Begäran om insyn i personuppgifter

Enligt EU:s allmänna dataskyddsförordningen personen har rätt att veta huruvida personuppgifter som rör honom eller henne håller på att behandlas och vilka uppgifter om honom eller henne som har sparats.

En person vars uppgifter samlas i stadens register när han eller hon använder stadens tjänster kan genom den här tjänsten framföra en begäran om insyn i sina uppgifter. Insyn i personuppgifter kan också begäras av en vårdnadshavare, en intressebevakare eller en befullmäktigade.

Hur behandlingen av ärendet fortskrider

När en begäran om insyn i personuppgifter skickas in, underrättas den anställda som samlar begäran om uppgifter inom sektorn, förvaltningen eller affärsverket om detta. Den som samlar begäran om uppgifter meddelar kontaktpersonen för registret elektroniskt om begäran. Inget beslut fattas i ärendet. Den som gör begäran om insyn i personuppgifter kan ombes komplettera begäran. Den som gör begäran får svaret med skyddad e-post eller post.

Handläggningstid

Personens uppgifter skickas inom en månad från begäran om uppgifter.

Giltighetstid

Begäran om uppgifter är giltig tills den besvaras.

Uträtta ärenden på webben

Begäran om insyn i personuppgifter

Öppet dygnet runt varje dag
Kräver identifiering.

Fyll i blankett

Begäran om insyn i registeruppgifter - pappersdokument

Man kan också personligen besöka stadens serviceställen och där framföra sin begäran om insyn i registeruppgifter.

Framställningar av alla slag kan lämnas in på registratorskontoret.

Stadens registratorskontor: Norra esplanaden 11-13

Förutom på registratorskontoret kan man också lämna in begäran på följande serviceställen, såvitt ärendet gäller just den sektorn:

Fostrans- och utbildningssektorn: Töysägatan 2 D samt skolor och daghem Stadsmiljösektorn: Verkstadsgatan 8 Social- och hälsovårdssektorn: alla serviceställen Företagshälsan Helsingfors: Helsingegatan 24, 2 vån.

Serviceställen

Fostrans- och utbildningssektorn, förvaltning

Adress: Verkstadsgatan 8, 00580 Helsingfors