Konsultativ sjukhusundervisningstjänst

Helsingfors stad ordnar expertstöd inom sjukhusundervisning för personalen i grundskolor och på förskoleenheter som är verksamma i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt. Syftet med konsultationen är att hjälpa personalen att möta och stödja barn och unga med behov av specialistvård.

Helsingfors stad ordnar expertstöd inom sjukhusundervisning för personalen i grundskolor och på förskoleenheter som är verksamma i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt. Syftet med konsultationen är att hjälpa personalen att möta och stödja barn och unga med behov av specialistvård.

I Helsingfors ordnas konsultativ sjukhusundervisningstjänst av specialskolan Sophie Mannerheimin koulu och Zacharias Topeliusskolan.  Alla skolor och förskoleenheter i Helsingforsområdet kan begära expertstöd av dem.

Tjänsten är avsedd för situationer där undervisningspersonalen och den pedagogiska personalen behöver extern konsultation. Konsultation kan begäras i situationer där det behövs krävande multidisciplinär expertis, till exempel för ett barn eller en ung person med beteendemässiga utmaningar, eller psykiska eller somatiska symtom.

Expertstöd för att stödja enhetens eget arbete

Syftet med konsultationen är att hitta nya metoder och perspektiv för att hjälpa personalen i grundskolorna och inom förskoleundervisningen att stödja barn och unga att delta i undervisningen på sin egen förskoleenhet eller skola. Undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande och tidiga stödinsatser kan förhindra att svårigheter ackumuleras för barn och unga samt främja deltagandet i undervisningen och lärandet.

Konsultationen kan fokusera på att utveckla verksamhetskulturen på arbetsplatsen, på pedagogiska lösningar, undervisningsarrangemang och lärandemiljöer och/eller på att stärka personalens kompetens. Konsultation kan ges till hela arbetsgemenskapen, ett arbetsteam, en lärar- eller personalgrupp, eller en enskild lärare eller medlem i personalen.

Den konsultativa sjukhusundervisningstjänsten kan vid behov också användas för att bedöma ett barns eller en ung persons behov av stöd som en del av arbetet i ett multidisciplinärt expertteam. Detta kräver alltid ett skriftligt samtycke från eleven och/eller vårdnadshavaren.

Syftet med den konsultativa sjukhusundervisningstjänsten är att

  • stärka lärarnas kompetens och stödja dem i arbetet med att utveckla lärandemiljön
  • främja förebyggande och tidigt stöd i förskoleenheternas och grundskolornas verksamhetskultur
  • genom verksamheten stärka strukturerna för multidisciplinärt arbete som behövs för att stödja barn och unga.

Vem är konsultationen avsedd för?

Konsultationen är avsedd för personalen i grundskolor och på förskoleenheter som är verksamma i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Vad innebär konsultationen och hur går den till?

Konsultationen sker på finska eller svenska. Konsultationen kan ordnas både på distans och i form av fysiska konsultationer eller möten.

Konsultationen består av

  • expertstöd för att strukturera en utmanande situation och hitta stödmetoder
  • uppföljning av lärandesituationer och skolvardagen samt konsultationssamtal i anknytning till detta
  • introduktion av material och liknande som stöd för lärandet ​
  • utveckling av personalens kompetens genom utbildning (föreläsning, verkstad).

Vad kostar en konsultation?

Konsultationen är avgiftsfri för Helsingfors stads förskoleenheter och grundskolor. 

För andra undervisningsanordnare är tjänsten avgiftsbelagd. Priset per konsultationsdag år 2026 är 375 euro (plus moms). En konsultationsdag motsvarar cirka 6 timmar. Därtill faktureras eventuella resekostnader utanför Helsingfors enligt de faktiska kostnaderna.

En konsultation kan vara en halv dag (3 timmar) eller en hel dag (6 timmar), eller bestå av mindre delar, till exempel utgör två halvdagars konsultationer en konsultationsdag. En konsultation inkluderar alltid restiden för den konsulterande läraren samt utredningsarbete och förberedelser.

Hur begär man en konsultation?

  1. Innan en begäran om konsultation görs ska den enhet som beställer konsultationen först strukturera behovet av konsultation samt utnyttja förskoleundervisningens och skolans egen samt kommunens kompetens och konsultation.
  2. Konsultationsprocessen inleds genom att man fyller i en  blankett för begäran om konsultation.(Länk leder till extern tjänst)  Avsändaren av blanketten får en kopia till sin e-post. Att göra en begäran om konsultation utgör ett faktureringsunderlag för Helsingfors stad. Detta gäller inte enheter för vilka tjänsten är avgiftsfri.
  3. Efter att ha tagit emot begäran om konsultation kontaktar den konsulterande läraren inom sjukhusundervisningen den som gjort begäran för att precisera behovet av konsultation. När utbildningsanordnaren och den konsulterande läraren har en gemensam uppfattning om vilket stöd som behövs kan man komma överens om hur konsultationen ska genomföras.